خبرگزاری کار ایران

وزیر انرژی ترکیه:

رای دیوان بین‌المللی داوری درباره شکایت ترکیه از ایران اردیبهشت اعلام‌ می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۶۴۷۹۷

مقام‌های ترکیه اعلام کردند که دیوان بین‌المللی داوری رای خود درباره شکایت این کشور از ایران در زمینه ارسال گاز را در ماه اردیبهشت اعلام می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آذربایجان، «تانر ییلدیز» وزیر منابع طبیعی و انرژی ترکیه از اعلام رای دیوان بین‌المللی داوری درباره شکایت گازی این کشور از ایران در اردیبهشت ماه خبر داد.

مقام‌های آنکارا هزینه پیشنهادی گاز ارسالی از ایران در ماه می ‌۲۰۱۵ را نامناسب توصیف کرده و امیدوار هستند ایران قیمت پایین‌تری را پیشنهاد دهد.

به گفته مقام‌های ترکیه، گاز ایران به ازای هر هزار متر مکعب ۴۹۰ دلار است، این در حالی است که آذربایجان برای همین گاز مبلغ ۳۳۵ دلار و روسیه مبلغ ۴۲۵ دلار را پیشنهاد داده‌اند.

ترکیه قرارداد دریافت ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال را با ایران، ۲۰ میلیارد متر مکعب با آذربایجان و شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب با روسیه منعقد کرده است.

آنکارا همچنین قرار است چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز از الجزایر و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز از نیجریه وارد کند.

ترکیه شکایت خود درباره هزینه گاز پیشنهادی ایران در مارس ۲۰۱۲ را به دیوان بین‌المللی داوری ارائه کرده است.

ییلدیز تاکید کرد که شکایت ترکیه به دیوان بین‌المللی داوری درباره هزینه گاز ارسالی از ایران تا پایان سال گذشته میلادی است.

بر پایه این گزارش، ١١ بهمن ماه ٩٢، شرکت بوتاش ترکیه با دو ادعا که اولا از ١٨ آذرماه سال ٩٢ صادرات گاز ایران به این کشور به میزان مورد توافق نبوده و ٢۵ درصد از حجم آن کاسته شده و از طرف دیگر، قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه نسبت به دیگر کشورهای منطقه بالا است و باید کاهش یابد، از ایران به دیوان بین المللی داوری شکایت کرد.

ایران و ترکیه در سال ١٩٩۶ قرارداد ٢۵ ساله‌ای برای صادرات سالانه تا ١٠ میلیارد متر مکعب گاز امضا کردند که بر اساس آن روزانه ٣٠ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه ارسال می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز