خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

جنگ در یمن، بمب رسانه‌ای انحراف افکار عمومی از مذاکرات لوزان

در حالی که توجه جهان به دیپلمات‌های حاضر در سوئیس معطوف شده است، حمله عربستان به یمن انجام می‌شود تا افکار عمومی را به این گوشه از دنیا متمرکز کند. این جنگ را می‌توان حربه سعودی‌ها و تمام کشورهایی دانست که علاقه‌ای به حل شدن مناقشه هسته‌ای و برقراری توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ ندارند.

یمن روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد؛ ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری آل سعود و پشتیبانی ایالات متحده خاک این سرزمین را هدف حمله قرار می‌دهند. پس از گذشت چند روز از آغاز تجاوز ائتلاف ضد یمن، حمله‌ جنگنده‌های این گروه ادامه دارد و هر روز مناطق بیشتری مورد اصابت قرار گرفته و غیرنظامیان یمنی قربانی می‌شوند.

نکته‌ای که برخی به آن اذعان دارند، این است که تقارن حمله عربستان و متحدانش به یمن با مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در لوزان سوئیس، امری تعمدی و از پیش تعیین شده است. با قرار دادن وقایع یمن و جدول زمانی مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای طرف مذاکره در کنار یکدیگر، می‌توان این نظر را قابل تامل دانست.

در حالی که توجه جهان به دیپلمات‌های حاضر در سوئیس معطوف شده است، حمله عربستان به یمن انجام می‌شود تا افکار عمومی را به این گوشه از دنیا متمرکز کند. این جنگ را می‌توان حربه سعودی‌ها و تمام کشورهایی دانست که علاقه‌ای به حل شدن مناقشه هسته‌ای و برقراری توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ ندارند.

یمن، نقطه‌ای برای انحراف از مذاکرت لوزان

خبرنگاران رسانه‌های مختلف از چهارگوشه جهان در برابر هتل «بوریواژ» لوزان صف کشیده‌اند تا خبر توافق احتمالی میان ایران و گروه ۱+۵ را مخابره کنند. در حالی که رسانه‌‌ها بر سوئیس و گفت‌وگو میان دیپلمات‌های ایران و شش کشور تمرکز کرده‌اند، امید برای رسیدن به توافق مورد نظر بیشتر شده است.

در این برهه حساس که امکان حل یک مناقشه بین‌المللی طولانی به طور تقریبی فراهم شده است، آتش جنگ در یمن شعله‌ور می‌شود. این شرایط را می‌توان به بمبی تشبیه کرد که برای متوجه کردن افکار عمومی به یک موضوع فرعی و انجام عمل اصلی در نقطه‌ای دیگر منفجر می‌شود. کنترل این بمب نیز در دست کشورهایی است که علاقه‌ای به حل این مناقشه ندارند. نام این کشور‌ها را می‌توان در فهرست ائتلاف ضد یمن جست‌وجو کرد. کویت، بحرین، امارات، قطر، ترکیه و عربستان که سابقه کارشکنی در روند مذاکرات ایران و ۱+۵ را دارند، این‌بار در قامت شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران پشت‌پرده حمله به یمن ظاهر شدند.

در فضایی که توجه رسانه‌ها و افکار عمومی جهان به مناقشه یمن جلب می‌شود، مذاکرات هسته‌ای لوزان در حاشیه قرار می‌گیرد. این فضا می‌تواند موقعیت مناسبی برای کارشکنی در این گفت‌و‌گو‌ها باشد. همان‌گونه که وزیر خارجه عربستان در گذشته‌ای نه چندان دور با هواپیمای شخصی خود وارد وین شد و با همتای آمریکایی خود دیدار کرد و مسیر مذاکرات هسته‌ای تغییر کرد.

آبراه استراتژیک باب‌المندب، نقطه جدید بحران

یکی از دلایل اهمیت یمن برای عربستان و کشورهای غربی مانند ایالات متحده و انگلستان، وجود تنگه استراتژیک باب‌المندب در ضلع جنوبی این کشور است. این آبراه راهبردی که ورودی اصلی دریای سرخ محسوب می‌شود، یکی از اصلی‌ترین شریان‌های دریایی در جهان است. بنابراین سیطره یک دولت انقلابی بر این نقطه نمی‌تواند مطلوب این کشور‌ها باشد. به همین دلیل، قدرت گرفتن نیروهای انقلابی و حرکت آنها به سمت مناطق جنوبی، واکنش این کشور‌ها را برانگیخت.

از طرف دیگر، هم‌مرز بودن یمن با مناطق شیعه‌نشین عربستان نیز باعث نگرانی ریاض از امنیت آن بخش می‌شود. افزایش قدرت روزافزون نیروهای انقلابی و همراه شدن بخش عظیمی از مردم با این جریان بر این نگرانی می‌افزاید. پس از فرار «عبدربه منصور هادی» به عدن و معرفی انصارالله به عنوان یک تهدید برای یمن و خاورمیانه، زمینه این حمله تا حدودی فراهم شد. خروج هادی از کشور و فرار به عربستان، این نقشه را تکمیل کرده و ائتلاف منطقه‌ای ضد یمن با پشتوانه کشورهای غربی و شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت خود را آغاز کرد.

حمله ائتلاف به یمن، بخش اعظمی از منافع کشورهای شرکت‌کننده را تامین می‌کند. خلاف آن‌که رسانه‌های عربی و غربی ادعای حمله به مواضع نیروهای انقلابی را دارند، مشاهده می‌شود که جنگنده‌های ائتلاف زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهند. با ادامه این حملات، یمن به سوریه‌ای دیگر تبدیل می‌شود که به گفته کار‌شناسان، ۵۰ سال به عقب برگشته است. نابودی زیرساخت‌ها مانند نیروگاه‌ها، فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی بخش بزرگی از آینده یمن را صرف بازسازی می‌کند.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

کد خبر : ۲۶۲۷۱۷