خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

حملات عربستان اعتراف به شکست در یمن است

asdasd
کد خبر : ۲۶۲۶۷۳

یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره حمله نظامی عربستان سعودی به یمن گفت که به کارگیری اهرم نظامی علیه یمن اعترافی بزرگ به شکست پروژه‌هایی است که طی سه سال و نیم گذشته در این کشور اجرا شده است. در طول سه سال اخیر عربستان، آمریکا و متحدان آنها تلاش زیادی کردند که بقایای نظام علی عبدالله صالح را حفظ کرده و احیا کنند.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در این زمینه چندین پروژه جدید و وسیع به کار گرفته شد. اول به کارگیری نیروهای مسلح داخلی و تکفیری بود و دوم به کارگیری تبلیغات بسیار وسیع برای ایجاد مشروعیت به منظور پایان نظام علی عبدالله صالح.

وی ادامه داد: موضوع سوم ایجاد تفرقه میان طوایف و گروه‌ها بود. همچنین از نظر سیاسی سعی کردند در جامعه بین‌المللی یک مشروعیت را برای بقای نظام عبدالله صالح به وجود آورند و مخالفانش را نامشروع جلوه دهند به طوری که برای اولین بار شورای امنیت مردم یمن را محکوم کرد که چرا شما دست به شورش و انقلاب زده‌اید که این موضوع  به اواسط تابستان گذشته بر می‌گردد.

این کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به ناکام ماندن پروژه‌های عربستان در پرونده یمن گفت: تمامی این پروژه‌ها شکست خورد و سعی کردند که پایتخت دومی را ایجاد کنند در حقیقت درصدد بودند که نوعی کپی‌‌برداری از لیبی را در یمن ایجاد کنند. به گونه‌ای که لیبی دو قسمت دارد یعنی بنغازی در یک سمت این کشور و طرابلس در سمت دیگر لیبی قرار دارد و سعی داشتند این پروژه را از طریق جداسازی و تفکیک صنعا و عدن دنبال کنند اما در نهایت دیدیم که منصور هادی ناچار به ترک یمن از عدن شد.

وی افزود: برنامه‌هایی در سه سال اخیر و به خصوص در یک سال گذشته دنبال شد که یکی از آنها فدرالی کردن کشور یمن بر اساس منافع عربستان بود. یعنی آنها استان‌بندی یمن را طوری ترتیب دادند که در مجموع طرفداران خودشان در نقاط حساس قرار بگیرند و کسانی که مخالف قانون هستند، در نقاط کور این کشور جای بگیرند که این موضوع هم به سرانجام نرسید و شکست خورد.

قنادباشی با اشاره به شروع حملات عربستان به یمن گفت: هم اکنون حرکت نظامی عربستان مدلی از اعتراف به شکست تمامی کوشش‌های گذشته شده است. این حرکت نظامی که توسط حملات هوایی صورت می‌گیرد، ارزش خاصی ندارد چرا که در مقابل یمنی صورت می‌گیرد که در مقابله با حملات هوایی ضعیف است. اشتباهاتی که سعودی‌ها در معادلات نظامی و حملات خود داشتند، قابل ملاحظه است به طوری که در طول چند روز اول حملات، شاهد سقوط و سرنگونی جنگنده‌های سعودی بوده‌ایم و این موضوع ناکارآمدی نیروهای عربستان را نشان می‌دهد و با توجه به اینکه یمن از لحاظ پوشش و سپر دفاعی و ضدهوایی ضعیف است، می‌بینیم که باز هم عربستان موفقیت نظامی را به دست نمی‌آورد.

وی با تشریح دلایل شکست سعودی ها در حملات زمینی بیان کرد: به چند دلیل عربستان در حمله زمینی شکست خواهد خورد و موفقیت چندانی به دست نخواهد آورد. اول اینکه نیروهای عربستان تجربه و توان جنگ روی زمین را ندارند اما نیروهای حوثی تجربه زیادی را در این قضیه دارند. دوم اینکه نیروهای نظامی عربستان از شرایط رفاهی برخور دارند وبا کوچک‌ترین ناملایمتی میدان جنگ را ترک خواهند کرد و هیچ وقت با نیروهایی مانند حوثی‌ها که در شرایط بسیار سخت رفاهی هم به جنگ ادامه می‌دهند، قابل مقایسه نیستند. به طوری که نیروهای یمن با یک وعده غذا در شبانه‌روز می‌توانند سر کنند اما نیروهای آل سعود اگر از لحاظ تغذیه‌ای کمبودی احساس کنند، مشخص نیست که به نبرد خود ادامه بدهند یا خیر لذا این دو نیرو از لحاظ جنگیدن در سطح زمین تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر عزم و توان ملی در مبارزه با متجاوزان خارجی تصریح کرد: تجربه نشان داده جوامعی مانند یمن که شبیه آن را می‌توان در افغانستان ملاحظه کرد در مقابل تهدیدات و حملات نظامی منظم و حتی حملات چریکی ایستادگی می‌کند. مانند حملات روس‌ها به افغانستان که با تمام تجارب چریکی‌شان ناکام ماند. لذا مردم افغانستان مانند مردم عربستان هنوز رفاه ‌زده نشده بودند و در ادامه توانستند آمریکایی‌ها را هم شکست دهند.

وی با بی‌اثر خواندن حملات سعودی‌ها به یمن خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد عربستانی‌ها وارد یک باتلاقی می‌شوند که بسیار فلج‌کننده خواهد بود و خواست‌شان این است که مصری‌ها را به کار بگیرند و خودشان وارد عرصه نشوند چراکه آسیب‌پذیر هستند. با همه تهدیداتی که عربستان به وجود آورده است، باید گفت که آنها خیلی ناکارآمد هستند تا بتوانند کاری از پیش ببرند. بنابراین سعودی‌ها و متحدانشان سعی می‌کنند که انصار‌الله را از طریق حملات هوایی از بین ببرند یا آنها را وادار به تسلیم و در نهایت مذاکره کنند تا به نتیجه مورد نظر خودشان برسند و سعی دارند تا حوثی‌ها را از صنعا بیرون کنند. باید گفت که انصارالله واقعاً توان مقابله و مبارزه با این تهدید را دارد چرا که وحدت ملی خوبی میان احزاب و مردم یمن ایجاد شده است و یمنی‌ها و انصارالله از لحاظ لجستیکی این توان را دارند که در دراز مدت اقدام به مبارزه با عربستان کنند. اما عربستان تنها در کوتاه ‌مدت می‌تواند این جنگ را اداره و ادامه دهد.

قنادباشی در پایان گفت: سعودی‌ها با این حرکت خودشان را در معرض خطر قرار دادند و حتی احتمال وقوع شورش داخلی در عربستان به خصوص در شرق این کشور متصور است. به خصوص کادر نیروی هوایی این کشور که در صف اول تهدیدات علیه عربستان قرار دارد. عربستانی‌ها قبل از اینکه به یمن حمله کنند، سپر ضد هوایی و تجهیزات مقابله با حملات هوایی خود را به شدت تقویت کردند و نگران امنیت ریاض و کلیت عربستان هستند.

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز