خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

رزمایش مشترک واشنگتن و سئول؛ بهانه‌ای برای نفوذ آمریکا در شرق دور

asdasd
کد خبر : ۲۶۰۶۵۵

جمهوری خلق کره یا کره‌شمالی، کشوری در شرق آسیا است که همواره به عنوان تهدید علیه غرب معرفی می‌شود. در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای توسط پیونگ‌یانگ و مشی کمونیستی این کشور دلیل اصلی این نگرانی و بهانه‌ای برای حضور نظامی ایالات متحده در این منطقه از زمین شده است.

مناقشه در شبه جزیره کره قدمتی به طول ۶۵ سال دارد. در واقع این نقطه از آسیا همیشه محل برخورد منافع شرق و غرب بوده است.

در سال ۱۹۵۰ میلادی جنگ میان کمونیست‌ها و نیروهای جنوبی آغاز شد. در این جنگ، اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری خلق چین به پشتیبانی از نیروهای کمونیست به رهبری «کیم ایل سونگ» و ایالات متحده به عنوان حامی نیروهای جنوبی ظاهر شد. پس از آتش‌بس و تقسیم شبه جزیره به دو کشور، ایالات متحده همچنان در این منطقه حضور دارد تا به زعم خود، عاملی بازدارنده برای دفع خطر کره‌شمالی باشد.

تنش میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن

خطری به نام کره‌شمالی همواره مورد بهره‌برداری ایالات متحده برای توجیه حضور در شرق آسیا قرار می‌گیرد. این موضوع به معنی تطهیر کشور شمالی نیست. آنها نیز به بهانه حضور نظامی آمریکا در کره‌جنوبی و دریای ژاپن دست به انجام آزمایش‌های هسته‌ای در عمق زمین می‌زنند. در واقع هر دو طرف ماجرا برای توجیه اعمال خود، طرف مقابل را بهانه قرار داده و اقدام به انجام فعالیت‌های مورد نظر می‌کند.

آزمایش‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی دلیل اصلی نگرانی آمریکا محسوب می‌شود. پیونگ یانگ چندین مرتبه در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ به آزمایش هسته‌ای در عمق زمین پرداخت که هر مرتبه با اعتراض شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه شد. برنامه موشکی این کشور نیز یکی از مسائلی است که همواره مورد استفاده کره‌جنوبی و ایالات متحده قرار می‌گیرد.

یکی از دیگر از مسائلی که به عنوان ابزار اعمال فشار بین‌المللی بر کشور شمالی استفاده می‌شود، بحث نقض حقوق بشر در این کشور است. به طور کلی، ایالات متحده با بسیج کردن جامعه بین‌الملل علیه کره‌شمالی تصمیم در منزوی کردن و شکست این کشور دارد. مذاکرات متعددی میان پیونگ‌یانگ و کشورهایی مانند آمریکا، روسیه و چین و چند کشور دیگر برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور انجام شده است. اما هر بار با عهد شکنی یکی از طرفین، گفت‌و‌گو‌ها به بن‌بست رسیده و کره‌شمالی دست به انجام آزمایش موشکی و برخی اوقات هسته‌ای زده است.

تمرین‌های مشترک سئول و واشنگتن، عامل بازدارنده یا تشدیدکننده تنش‌ها

نیروهای مسلح آمریکا و کره جنوبی در هر سال میلادی اقدام به برگزاری دو رزمایش مشترک می‌کنند. اولین رزمایش، تمرین مشترک نیروی دریایی دو کشور است که زمانی متغیر دارد و در دو ماه اول یا آخرین ماه هر سال برگزار می‌شود.

رزمایش دیگر که حکم تمرین نظامی اصلی این دو کشور را دارد، در ماه مارس هر سال برگزار می‌شود. این تمرین نظامی ترکیبی از عملیات آبی، خاکی و هوایی است که هر سال با شرکت بیش از ۱۰هزار نیروی نظامی ایالات متحده و کره‌جنوبی در شمال دریای چین شرقی برگزار می‌شود.

هر سال برگزاری این تمرین نظامی با واکنش شدید کره‌شمالی مواجه می‌شود. پیونگ‌یانگ اعلام می‌کند که مانور «جوجه عقاب» در واقع تمرینی برای حمله به خاک این کشور است. آمریکا در پاسخ، این موضع کره‌شمالی را نفی کرده و برنامه تمرینی مشترک را صرفا دفاعی می‌داند..

گویا ادامه تنش در شبه جزیره کره، گزینه مطلوب ایالات متحده محسوب می‌شود. با ادامه مناقشه و معرفی کردن کره‌شمالی به عنوان تهدید جهانی، بهانه‌ای برای ادامه حضور نیروهای مسلح آمریکا در این منطقه فراهم می‌شود؛ حضوری که هم امکان کنترل کره‌شمالی را فراهم می‌کند و هم نیروهای نظامی آمریکا را در نزدیکی چین نگه می‌دارد.

گزارش: محسن صالحی خواه

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز