خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

انتقال مراکز دیپلماتیک از صنعا به عدن؛ تلاش غربی - عربی برای تجزیه یمن

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۸۳۰

یمن روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. «عبدربه منصور هادی» استعفا کرد و بار دیگر استعفای خود را پس گرفت. رئیس‌جمهوری یمن سعی دارد تا عدن را جایگزین صنعا کرده و علم دستگاه‌های سیاسی را در این شهر برپا کند.

هم‌زمان با این تحولات، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با انتقال سفارتخانه‌های خود از پایتخت به عدن، بر این موضوع مهر تائید زده و بر اختلاف میان شمال و جنوب دامن می‌زنند. پس از تائید خبر بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای حاشیه خلیج فارس، خبری مبنی بر راه‌اندازی سفارت‌خانه‌های انگلستان و ایالات متحده در عدن منتشر شد.

صنعا، پایتخت اشغال شده یمن

در حالی که تحلیل‌گران معتقد به سناریوی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به سرکردگی عربستان برای دو قطبی کردن یمن هستند، منصور هادی اعلام کرده است که به حفظ یکپارچگی یمن متعهد بوده و دلیل انتقال قدرت از صنعا به عدن را اشغال پایتخت توسط «شورشیان» اعلام کرد.

 «حسن هانی‌زاده» کار‌شناس مسائل خاورمیانه درباره این برنامه غربی-عربی می‌گوید: ‌

 «منصور هادی و همین‌طور کشورهای حاشیه خلیج فارس بر این عقیده‌اند تا با انتقال تمامی ساز و کارهای سیاسی و دولتی به عدن، یمن را به دو قطب شمالی و جنوبی تقسیم کنند. به گونه‌ای که حکومتی جدید در جنوب به راه بیندازند و در شمال یمن حلقه را بر حوثی‌ها تنگ‌تر کنند تا در گام بعدی داعش و القاعده به آن منطقه وارد شودند. در این صورت شاهد یک جنگ و نسل‌کشی مانند سوریه و عراق و در ‌‌نهایت ترور مقام‌های انصارالله خواهیم بود.»

منصور هادی در حالی به عدن گریخت که گروه‌های مختلف از جمله انصارالله با نظارت سازمان ملل متحد، برای رسیدن به توافق برای ایجاد آرامش و برقراری ثبات سیاسی در یمن آماده می‌شدند. در حال حاضر، منصور هادی با فرار به عدن شرایط را برای ایجاد بحرانی جدید در یمن فراهم کرده است. کشورهای غربی و عربی نیز با همراهی یکدیگر، وضعیت را برای ایجاد این بحران مساعد کردند.

عدن شهری در ۴۰۱ کیلومتری جنوب پایتخت و نقطه‌ای استراتژیک در خاورمیانه به شمار می‌آید. تسلط منطقه جنوبی بر ورودی استراتژیک دریای سرخ (باب المندب)، آن را به نقطه‌ای مناسب برای تشکیل حکومت جدید تبدیل می‌کند. در صورت قرار گرفتن این منطقه در دست نیروهای انقلابی، منافع عربستان به دلیل قرار داشتن کنار دریای سرخ به خطر می‌افتاد.

عدن، مقر جدید نمایندگی‌های دیپلماتیک

رئیس‌جمهوری و کشورهای مخالف انقلاب، انصارالله را شورشیان اشغال‌کننده پایتخت خطاب می‌کنند. منصور هادی در سخنانی، صنعا را پایتخت اشغال‌شده توصیف کرد.

با توجه به سخنان هانی‌زاده به عنوان کار‌شناس مسائل خاورمیانه، یمن به سمت دو قطبی شدن پیش می‌رود. جنوب در دست نیروهای دولت وابسته به سعود‌ی‌ها و شمال صحنه جنگ میان تروریست‌ها و گروه‌های انقلابی. در واقع، عربستان با در پیش گرفتن سیاست تقسیم یمن به دو قطب، این شرایط را فراهم می‌کند.

امارات متحده عربی، قطر، بحرین و کویت از جمله کشورهای عربی خاورمیانه هستند که با پیروی از ریاض سفارتخانه‌های خود در صنعا را تعطیل کرده و اقدام به افتتاح نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در عدن کرده‌اند. آمریکا و انگلیس نیز به عنوان کشورهای غربی، در پی همین عمل بوده و اعلام کرده‌اند که سفارتخانه‌های خود را در عدن راه‌اندازی خواهند کرد.

با انقتال سفارتخانه‌های خارجی به جنوب، عدن رفته رفته تبدیل به مرکز سیاسی یمن می‌شود. هر چه قدر که عدن به این نقطه نزدیک‌تر شود، صنعا اهمیت خود را از دست می‌دهد. در این صورت، شرایط برای به راه انداختن جنگ میان تروریست‌ها تکفیری و نیروهای انقلابی در مناطق شمالی آماده می‌شود.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز