خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

شرکای استراتژیک نظامی آمریکا در حال تغییر هستند

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۹۸۰

ائتلاف ضد داعش در صدد است تا تحرکات نظامی خود را به یک رویکرد در بحثورود نیروهای زمینی به کشورهایی مانند عراق و سوریه تبدیل کند و این نشست در راستای آماده‌سازی ائتلاف و رهبران و فرماندهان نظامی آن برای ورود به این موضوع است.

یک کار‌شناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نشستی که با حضور وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا و ۳۰ نفر از رهبران و فرماندهان نظامی کشورهای جهان در کویت برگزار شد، گفت که این نشست تنها به این دلیل برگزار شد که کمترین هزینه‌های سیاسی را برای غربی‌ها به همراه داشته باشد.

«مهدی مطهرنیا» با بررسی ابعاد مختلف حضور «اشتون کار‌تر» در کویت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: قبل از این‌که به تشریح دلایل برگزاری نشست بررسی راهکارهای مقابله با داعش بپردازیم، باید به تغییر و تحولی که در پنتاگون و آن هم در دو ساله پایانی ریاست‌جمهوری اوباما رخ داده است، اشاره کنیم چراکه کار‌تر آمده است تا پلی در راستای تغییر رویه وزارت دفاع آمریکا برای مدیریت اوضاع و احوال آن به وجود آورد.

وی در پاسخ به این‌که چرا کویت برای برگزاری چنین نشستی انتخاب شد، گفت: کویت در جغرافیای کشورهای عربی از اهمیت به خصوصی برخوردار است به گونه‌ای که در مقایسه این کشور با سایر دول عربی می‌توان گفت که کویت سر و صدای کمتری در منازعات بین‌المللی به راه انداخته است و از طرف دیگر، این کار یک نوع استفاده از ظرفیت‌های کشورهایی مانند کویت در منطقه است.

این استاد دانشگاه در بیان یکی از راهکار‌ها و محورهایی که توسط غربی‌ها در این نشست پیگیری می‌شود، تصریح کرد: نکته‌ای در این بین نهفته است و آن این است که ائتلاف ضد داعش در صدد است تا تحرکات نظامی خود را به یک رویکرد در بحثورود نیروهای زمینی به کشورهایی مانند عراق و سوریه تبدیل کند و این نشست در راستای آماده‌سازی ائتلاف و رهبران و فرماندهان نظامی آن برای ورود به این موضوع است.

وی افزود: سیاست دفاعی ایالات متحده آمریکا تغییرات تاکتیکی می‌پذیرد اما باید دانست که تصمیم‌گیری درباره این تغییرات توسط وزیر دفاع صورت نمی‌گیرد و این رئیس‌جمهوری است که در ‌‌نهایت تصمیم‌های استراتژیک را خواهد گرفت و شرکاء استراتژیک آمریکا را تعیین و انتخاب می‌کند.

این کار‌شناس مسائل آمریکا در بیان و تحلیل شرکاء استراتژیک ایالات متحده آمریکا خاطر نشان کرد: از منظر غربی‌ها شرکاء استراتژیک نظامی آن‌ها هم در حوزه ژئوپلیتیک و هم در محور ژئواستراتژیک قابل تغییر هستند به گونه‌ای که در گذشته شرکاء آن‌ها انگلستان و فرانسه بودند اما در شرایط کنونی کشورهایی مانند کانادا، کره‌جنوبی، استرالیا، ژاپن و سایر کشورهای خاور دور و کشورهای عربی شرکای استراتژیک آمریکا محسوب می‌شوند.

وی در پایان در پاسخ به این‌که آیا به روی کار آمدن اشتون کار‌تر و سفرهای وی به کشورهایی مانند افغانستان و کویت در راستای ارسال سیگنالی خاص به افکار عمومی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: طبیعتاَ این سفر‌ها بی‌دلیل و به دور از سناریوهای پنهانی آن‌ها نیست، لذا باید بگویم که داعش منطق استراتژی ایالات متحده را به گونه‌اای تغییر داده است. همان‌طور که اشاره کردم، تغییر منطق نظامی و استراتژی غرب و تغییر شرکای آن به همین دلیل صورت گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز