خبرگزاری کار ایران

ادریسی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترور رفیق حریری نقطه عطفی در عرصه سیاسی لبنان است

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۳۷۴

این ترور باعثشد که ۳۰ هزار نیروی سوری که از سال ۱۹۷۶ در خاک این کشور حضور داشتند، از لبنان خارج شوند. تقابل بین جریان‌های اصلی لبنان که طبق تقسیم‌بندی سیاسی شامل جریان ۱۴ مارس، حزب المستقبل، ائتلاف ۸ مارس و حزب‌الله می‌شود، از ۱۰ سال گذشته و پس از این واقعه آغاز شد.

ترور نخست‌وزیر اسبق لبنان در سال ۲۰۰۵ میلادی، یکی از مهم‌ترین وقایع قرن اخیر نه تنها در لبنان، بلکه در خاورمیانه بود. ترور رفیق حریری مسیر جریان سیاسی لبنان را تغییر داد و دسته‌بندی امروز در این کشور نتیجه همان واقعه است. به بهانه سالگرد ترور رفیق حریری با «مسعود ادریسی» سفیر اسبق ایران در لبنان به گفت‌وگو پرداختیم.

ادریسی در مورد تاثیر قتل حریری بر عرصه سیاسی لبنان گفت: ترور‌ حریری نقطه عطفی در وضعیت داخلی و سیاست خارجی لبنان است. این ترور باعثشد که ۳۰ هزار نیروی سوری که از سال ۱۹۷۶ در خاک این کشور حضور داشتند، از لبنان خارج شوند. تقابل بین جریان‌های اصلی لبنان که طبق تقسیم‌بندی سیاسی شامل جریان ۱۴ مارس، حزب المستقبل، ائتلاف ۸ مارس و حزب‌الله می‌شود، از ۱۰ سال گذشته و پس از این واقعه آغاز شد.

وی افزود: تقابل میان دو جریان سیاسی اصلی لبنان، از ۱۰ سال قبل آغاز شد و دو دستگی میان نیروهای سیاسی این کشور همچنان ادامه دارد. این دو دستگی در تمام جوانب سیاسی لبنان تاثیر گذاشته و خواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد شرایط کنونی لبنان گفت: وضعیت فعلی در ارتباط با انتخاب رئیس‌جمهوری، موضوع جدیدی در لبنان نیست. در سال‌های گذشته نیز این وضعیت وجود داشته است. در سال‌های گذشته نیز برای انتخاب رئیس‌جمهوری میان جریان‌های سیاسی لبنان اختلاف و تقابل وجود داشت. اما در حال حاضر با توجه به شرایط منطقه، اوضاع حساس‌تر از گذشته است.

وی یادآور شد: لبنان همیشه برای رسیدن به یک راه حل برای حل مناقشات سیاسی، از کشورهای منطقه و در برخی موارد از کشورهای فرامنطقه‌ای کمک خواسته است. جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر موثر محسوب می‌شود. کشورهای دیگر مانند ایالات متحده، فرانسه و عربستان نیز در صحنه سیاسی لبنان نفوذ و نقش دارند. اگر این کشور‌ها به یک راه حل مشترک دست پیدا کنند، بحران انتخاب ریاست‌جمهوری لبنان به پایان می‌رسد.

سفیر اسبق ایران در لبنان در پایان درباره فرزند رفیق حریری و وابستگی وی به کشورهای خارجی اضافه کرد: «سعد حریری» به عنوان رهبر جریان المستقبل، ابزار اعمال نفوذ فرانسه و عربستان در لبنان است. وابستگی حریری و جریان وابسته به وی به عربستان و فرانسه یک موضوع کاملا مشهود است. نخست‌ وزیر سابق لبنان به طور کامل با پاریس و ریاض هماهنگ است و برای مسائل مهم لبنان با این دو مشورت و کسب تکلیف می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز