خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع خبرنگاران:

فشارها را به جان می‌خرم اما اجازه سوءاستفاده نمی‌دهم

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۵۸۹

غربی‌ها هنوز با دید بازی با حاصل جمع صفر به موضوع هسته‌ای نگاه می‌کنند در صورتی که هر بازی با حاصل جمع صفر در شرایط کنونی به بازی با حاصل جمع منفی می‌انجامد.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در پایان سفر به آفریقا با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ظریف در پاسخ به پرسشی درباره اعمال تحریم‌ها علیه چندین شرکت ایرانی بعد از تمدید مدت مذاکرات گفت: هرچند غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اعمال تحریم راه به جایی نمی‌برد، اما این مساله به معنای آن نیست که همه جهان عاقلانه عمل می‌کنند. ایران چندین سال تحت یکی از شدیدترین تحریم‌هایی که در تاریخ روابط بین‌الملل سابقه دارد، قرار گرفت ولی نتیجه این شد که از ۲۰۰ سانتریفیوژ به ۲۰ هزار سانتریفیوژ رسیدیم. بنابراین به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌ها بی‌اثر است.

وزیر خارجه افزود: گروهی در غرب و مجموعه تفکر غربی وجود دارند که احساس می‌کنند اگر عامل فشاری در اختیار دارد، نباید این عامل فشار را از دست بدهد یعنی غربی‌ها هنوز با دید بازی با حاصل جمع صفر به موضوع هسته‌ای نگاه می‌کنند در صورتی که هر بازی با حاصل جمع صفر در شرایط کنونی به بازی با حاصل جمع منفی می‌انجامد. یعنی غربی‌ها هم قطعا در این زمینه ضرر می‌کنند. این که توقع داشته باشید همه بر اساس یک تحلیل منطقی و عاقلانه رفتار کنند، نوعی نگاه ایده‌آلی به روابط بین‌الملل است. آنچه امروز سیاست‌های غربی‌ها را تعیین می‌کند، مجموعه‌ای از عوامل از جمله فشارهای داخلی، بحث‌های سیاست داخلی و ارتباطات خارجی است اما من به این قناعت رسیده‌ام که آنها در برآیند گفت‌وگوهای داخلی خود به این نتیجه رسیده‌اند که باید این بازی را کنار بگذارند. در هر حال بازی‌های داخلی در این قضیه دخالت دارد اما امیدوارم این بازی‌های داخلی در ایران دخالت نداشته باشد.

ظریف در پاسخ به پرسش دیگری درباره دعوت نمایندگان از وی برای حضور در مجلس و چالش بین مجلس و وزارت خارجه و راه‌های کاهش این چالش‌ها، گفت: همواره تاکید کرده‌ام که پرسش را حق مجلس ‌دانسته و نقد را هم حق مردم، هم مطبوعات و هم مجلس می‌دانم. باید در این رابطه دو نکته را مدنظر داشت. اول بحثانصاف است و مهمتر از آن بحثمصالح و منافع ملی. در میان مذاکره و در زمانی که مشغول یک چالش عمده در سطح بین‌المللی هستید، وارد شدن به برخی جزییات و حتی اعلام دستاوردها می‌تواند زمینه‌ای برای چانه‌زنی طرف مقابل باشد و این خطرناک‌ترین کاری است که یک مذاکره‌کننده می‌تواند انجام دهد بنابراین ضمن این‌که پرسش را حق همه می‌دانم، تحمل فشارها و نقدها را به جان می‌خرم اما این امکان را به رقیب، دشمن و طرف مقابل در مذاکرات نمی‌دهم که در مذاکرات سوء استفاده کرده و از منافع کشور ما بکاهد یا در برابر آنچه من در داخل کشور به عنوان دستاورد ارائه داده‌‌ام، از ما امتیاز بخواهد؛ هرگز چنین اقدامی انجام نمی‌دهم اما هر زمان براداران و خواهران ما در مجلس شورای اسلامی پرسشی داشته باشند، با کمال افتخار در مجلس حاضر شده و به پرسش آنها پاسخ می‌دهم.

وزیر خارجه در ارتباط با پرسشی درباره حضور هیاتی تجاری در سفر اخیر وی به آفریقا و کمک وزارت خارجه به برقراری ارتباط بین تجار و بازرگانان ایرانی با سایر کشورها، درباره امکان ادامه این روند گفت: همواره علاقه و اصرار داشته‌ام که وزارت خارجه در حوزه کمک به توسعه اقتصادی کشور نقش فعال بازی کند. پیش از این نیز تاکید کرده‌ام که سیاست خارجی باید در خدمت توسعه باشد و از هزینه کشور کم کند نه این‌که برای کشور هزینه آفرین باشد و من معتقدم که نقش وزارت خارجه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و حتی قبل از آن در توسعه اقتصادی کشور یک نقش تسهیل‌کننده است و ما از ابتدا به دنبال آن بوده‌ایم و در این راستا برای سفارتخانه‌ها معیارهای کمی انتخاب کرده‌ایم و در ارزیابی سفرا بر اساس میزانی که به صادرات غیرنفتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی کمک می‌کنند و بازاری که برای کالاها و خدمات ایران پیدا می‌کنند، به آنها امتیاز می‌دهیم.

وی درباره با سفر اخیر به آفریقا گفت: ارتباط ما با آفریقا یک ارتباط سیاسی راهبری است. آفریقا و ایران در بسیاری مواضع هم‌داستان و هم‌دوش هم بوده‌اند و ایران در مبارزات ضدنژادپرستی و ضدسلطه‌گری در کنار آفریقا بوده است و به همین دلایل آفریقا را به عنوان یک شریک مهم تلقی می‌کنیم. کشورهای آفریقایی در جنبش عدم تعهد که ریاست دوره‌ای آن بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و در کنفرانس اسلامی با ایران همراهی زیادی دارند. از طرف دیگر، بازار آفریقا و حوزه آفریقا حوزه‌ای بسیار مستعد است و حضور در آفریقا نه تنها زمینه‌ساز توسعه همه‌جانبه این منطقه است، بلکه به کشور ما نیز در حضور فعال در یک بازار بسیار مستعد کمک می‌کند.

ظریف تاکید کرد: در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، راه‌سازی، ساخت و ساز، حوزه‌های مرتبط با انرژی، زیرساخت‌ها، کشاورزی و کشت فراسرزمینی که به دلیال کمبود آب امروز از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است، آفریقا محل بسیار مناسبی برای حضور است و به همین دلیل می‌بینیم که کشورهایی مانند چین و ترکیه در سال‌های گذشته حضور خود را در آفریقا چندین برابر کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که وزارت خارجه هماهنگی‌های اقتصادی خود را به سطح قائم مقام وزیر ارتقا داده است، گفت: از فعالان بخش خصوصی و تمام کارآفرینان کشور درخواست دارم که به وزارت خارجه کمک کرده و بازارهای هدف، امکانات خود برای حضور در این بازارها و توقعات خود را مشخص کنند.

ظریف در پاسخ به پرسش دیگری درباره تاثیر سفر اخیر به آفریقا و رابطه اقتصادی با کشورهای این منطقه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و همچنین اقتصاد بدون نفت، گفت که امیدوار است این سفر یک شروع جدید برای حضور فعال‌تر کارآفرینان ایرانی در خارج و صدور خدمات فنی و مهندسی، استفاده از امکانات و بازارهای آفریقا و مزایای نسبی آفریقا بوده و شروعی برای اجرای سیاست‌هایی که در برنامه خود به مجلس ارائه کرده‌ است یعنی سیاست خارجی در خدمت توسعه کشور و هم اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و هم در فاصله گرفتن کشور از نیاز به درآمد نفت باشد.

وزیر خارجه در پاسخ به پرسشی درباره افزایش فشارها بر وزارت خارجه و برخی موضع‌گیری‌ها مبنی بر این‌که مذاکرات هسته‌ای در محوریت این وزارتخانه قرار گرفته است و ارتباط احتمالی سفر به آفریقا با تلاش برای رد کردن این موضع‌گیری‌ها گفت که هیچ سفر یا اقدامی را برای پاسخ دادن به انتقاد انجام نمی‌دهد و آنچه که باید انجام شود، عمل به وظیفه است.

وی افزود: از روزی که مسئولیت وزارت خارجه را بر عهده گرفته‌ام، با کار کردن بیش از حد معمول توانسته‌ام به بسیاری از کشورهای دنیا سفر کنم. این سومین سفر من به آفریقا است. اولین سفر خارج از منطقه خاورمیانه من به آفریقای جنوبی بود و بعد از آن نیز به الجزایر سفر کردم. همچنین سفرهای متعدد به منطقه داشتم. در یک سال و نیم گذشته سه بار به عراق سفر کردم و از سوریه، لبنان، اردن و منطقه خلیج‌فارس غیر از کشورهایی که با آنها مشکل داشتیم، دیدن کردم که در این مورد هم ایراد از این نبوده است که تمایلی به وقت گذاشتن نداشته‌ایم، بلکه زمینه فراهم نبوده است. به عمان و روسیه بیش از دو بار سفر کردم و از چین، افغانستان و پاکستان نیز دیدن کردم. طی یک سال و نیم گذشته هشت بار با ترکیه در سطح وزرای خارجه کشور مذاکره داشتیم.

ظریف ادامه داد: البته وزارت خارجه در وزیر خارجه خلاصه نمی‌شود و مجموعه‌ای بزرگ از وزیر، قائم مقام، معاونین، مدیران کل و سفرا را دربر می‌گیرد که همه اینها در حد خود فعالیت بسیار گسترده‌ای در همه کشورها دارند بنابراین این تصور که مذاکرات هسته‌ای به تنها محور وزارت خارجه تبدیل شده است، تصوری بی‌اساس است.

وی یادآور شد: با توجه به این‌که پیش از این دستگاه دیگری موضوع مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کرد و موضوع هسته‌ای مساله بسیار مهمی برای کشور است و این مسئولیت به مسئولیت‌های وزارت خارجه اضافه شده است، این یک واقعیت است که قسمتی از کار وزارت خارجه که پیش از این هم در اختیار این وزارتخانه نبوده است، بیشتر توجه فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را به خود جلب می‌کند ولی به این معنا نیست که مساله مذاکرات هسته‌ای تنها کار وزارت خارجه است. سفر اخیر به آفریقا تنها نمونه‌ای از این سفرهای فشرده بوده است. چنین سفرهایی در گذشته صورت گرفته و در آینده نیز صورت خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز