خبرگزاری کار ایران

ذاکریان در گفت‌وگو با ایلنا:

محوریت سیاست خارجی آمریکا منافع ملی است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۶۸۶

پیروزی جمهوری‌خواهان کمترین تاثیر را بر سیاست خارجی اوباما داشته است. مجموعه سیاست خارجی آمریکا، مجموعه‌ای منافع محور است و احزاب این کشور در همین مسیر حرکت می‌کنند.

«مهدی ذاکریان» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به بررسی سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا پرداخت.

ذاکریان درباره رویکردهای اوباما در سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی ایالات متحده بر پایه منافع ملی آمریکا بنا شده است و تغییر احزاب نقش زیادی در این موضوع ایفا نمی‌کند. بلکه هر کدام از دو حزب اصلی آمریکا با توجه به سلایق سیاسی خود به منافع ملی نگاه می‌کنند.

وی افزود: اولویت‌های سیاست خارجی‌ آمریکا بر منافع ملی استوار است. این موضوع به طور دقیق در مورد عادی‌سازی روابط با کوبا نمایان می‌شود. اوباما به این نتیجه رسید که باید به کوبا نزدیک شود و رئیس‌جمهوری کوبا نیز متقاعد شده است که باید دست از عقاید سفت و سخت سوسیالیستی خود برداشته و قدمی در راه عادی‌سازی روابط بردارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مواضع اوباما در قبال مسائل بین‌المللی بیان کرد: مواضع اوباما با توجه به منافع ملی آمریکا تفاوت می‌کند. در مورد کره شمالی، آمریکا می‌داند که نهایت تهدید پیونگ‌یانگ برای امنیت جهانی، هدف قرار دادن سئول و ناامن کردن شبه جزیره کره است. تهدیدی از جانب کره‌شمالی برای مسائل مهم آمریکا مانند امنیت اروپا و کشورهای همسوی غربی و صدور نفت وجود ندارد. بنابراین اوباما به طور صریح پیونگ‌یانگ و شخص «کیم جونگ اون» را مقصر حمله سایبری به «سونی پیکچرز» اعلام کرده و مواضع تندی در این مورد اتخاذ می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: ‌ در مورد مسائل سوریه بحثکمی تفاوت می‌کند. اوباما در مورد بحران سوریه بسیار با احتیاط عمل کرد و سلاح در اختیار معارضان قرار نداد. دلیل این اقدام اوباما، ترس از به خطر افتادن امنیت اسرائیل و قدرت گرفتن تروریست‌ها بود. رئیس‌جمهوری آمریکا این احتمال را می‌داد که جریان انقلاب‌های عربی، رادیکالیسم اسلامی را به دنبا داشته باشد که این نگرانی بی‌مورد نیز نبود. همان‌طور که شاهد بودیم ابتدا «جبهه النصره» و سپس «داعش» در منطقه شام قدرت گرفته و داعش وارد عراق شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به رویکرد اوباما در مورد فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت: راهبرد اوباما در مورد مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی پیشبرد مذاکرات سازش بوده است و سعی داشته تا دو طرف پای میز مذاکره نگاه دارد. آمریکا با حضور فلسطین به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل موافقت کرد، اما سکوت آمریکا در برابر حمله اسرائیل به غزه، ظلم بر مردم این کشور بود.

ذاکریان در پایان با نفی تاثیر پیروزی جمهوری‌خواهان بر سیاست خارجی اوباما، خاطر نشان کرد: پیروزی جمهوری‌خواهان کمترین تاثیر را بر سیاست خارجی اوباما داشته است. مجموعه سیاست خارجی آمریکا، مجموعه‌ای منافع محور است و احزاب این کشور در همین مسیر حرکت می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز