خبرگزاری کار ایران

رضا جلالی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحولات اوکراین می‌توانست به طور متفاوتی رقم بخورد

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۳۳۰

مخالفان می‌توانستند با جلوگیری از خشونت، مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کرده و از تشنج پرهیز کنند. در صورتی که مخالفان این رویکرد را انتخاب می‌کردند، ممکن بود که «پترو پروشنکو» که یک سیاست‌مدار غرب‌گرا است و اکنون سکان‌دار ریاست‌جمهوری است، در آن انتخابات نیز پیروز می‌شد.

«رضا جلالی» استاد دانشگاه و کار‌شناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا به بررسی تحولات اخیر در اوکراین پرداخت.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل درباره امضا نکردن قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا گفت: پس از گرجستان و مسائلی که میان غرب و شرق به وجود آمد، اوکراین نقطه‌ای بود که باید توسط سیاست‌مداران غرب‌گرا اداره ‌میشد. امضا نکردن قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا بهانه‌ای برای تحرک غرب به منظور برکناری رئیس‌جمهوری روس‌گرای اوکراین شد. در طول سال‌های گذشته، طرفداران غرب در این کشور تلاش کردند تا دوباره قدرت را به دست بگیرند.

وی افزود: مخالفان می‌توانستند با جلوگیری از خشونت، مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کرده و از تشنج پرهیز کنند. در صورتی که مخالفان این رویکرد را انتخاب می‌کردند، ممکن بود که «پترو پروشنکو» که یک سیاست‌مدار غرب‌گرا است و اکنون سکان‌دار ریاست‌جمهوری است، در آن انتخابات نیز پیروز می‌شد. اما مخالفان رویکرد متفاوتی در پیش گرفتند و در ‌‌نهایت اقدام‌های مخالفان باعثفرار رئیس‌جمهوری، سقوط دولت و جنگ در شرق اوکراین شد. تشنج در شرق اوکراین با الحاق کریمه به روسیه به اوج خود رسید و هم اکنون نیز ادامه دارد. در صورتی که مخالفان رویکرد اول را انتخاب می‌کردند، تحولات اوکراینبه طور متفاوتی رقم می‌خورد.

جلالی درباره اقدام‌های پارلمان اوکراین گفت: ‌ گروه مخالف رئیس‌جمهوری در پارلمان عامل اصلی تصمیم‌های این نهاد در جریان انقلاب اوکراین است. در واقع جریان غرب‌گرای اوکراین با پشتیبانی اتحادیه اروپا و ایالات متحده، اقدام به برکناری رئیس‌جمهوری سابق و آزادی «یولیا تیموشنکو» کرد که انتقام این گروه از جریان حاکم بود. پارلمان اوکراین در مسیر مخالف دولت حرکت کرد و یکی از نتایج این اقدام‌ها، ناآرامی‌های فعلی اوکراین است.

وی درباره الحاق کریمه به روسیه، تاکید کرد: پیش از فروپاشی شوروی، ۱۴ جمهوری خودمختار این کشور استقلال پیدا کردند. کریمه نیز پس از فروپاشی شوروی از روسیه جدا شد. موقعیت ژئوپولتیک کریمه در ساحل دریای سیاه دلیل ادعای روسیه برای مالکیت کریمه است. در سال‌های پایانی قرن بیستم روسیه به دنبال بازپس‌گیری کریمه بوده است. ناآرامی‌های اوکراین باعثبروز تنش در این مناطق شد و مردم کریمه نیز خواستار پیوستن به روسیه بودند. بنابراین با برگزاری همه‌پرسی، کریمه به خاک روسیه ملحق شد.

این استاد دانشگاه درباره واکنش‌های بین‌المللی نسبت به این اقدام روسیه، افزود: کشورهای گروه ۸ در جلسه اضطراری خود در بروکسل، عضویت روسیه را لغو کرده و این گروه به G۷ تبدیل شد. در ارتباز با گروه ۲۰ نیز به همین صورت خواهد بود. سران کشورهای غربی در صدد هستند که روسیه را از این گروه نیز حذف کنند تا این سازمان نیز به G۱۹ تبدیل شود. تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز تاثیر مخربی بر اقتصاد روسیه گذاشته است. این تحریم‌ها باعثسقوط بورس مسکو و فروپاشی روبل(واحد پول روسیه) شده است.

جلالی در پایان، درباره واکنش روسیه به احتمال عضویت اوکراین در ناتو گفت که لغو عدم تعهد اوکراین در پارلمان این کشور هشداری برای روسیه نسبت به ناامن شدن مرز‌هایش بود. مسکو به طور صریح اعلام کرده است که در صورتی که اوکراین به عنوان بیست و هشتمین کشور به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی دربیاید، امنیت اروپا توسط روسیه به خطر خواهد افتاد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز