خبرگزاری کار ایران

نگاهی به مهم‌ترین تحولات خاورمیانه در سال ۲۰۱۴ میلادی

کد خبر : ۲۳۵۱۴۴

منطقه خاورمیانه طی سال ۲۰۱۴ میلادی شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری از جمله برگزاری انتخابات در ترکیه، سوریه و تونس، همه‌پرسی قانون اساسی در مصر، انتخابات پارلمانی عراق و تشدید تحرکات گروه تروریستی داعش بود.

خاورمیانه کانون تحولات و مرکز توجه کشورهای غربی برای کسب منافع اقتصادی و سیاسی است. وجود ذخایر نفت و گاز عظیم و شاهراه انرژی جهان باعثدخالت کشورهای استعمارگر شده است. سال جاری میلادی‏، انباشته از حوادثتلخی است که توسط گروه‌های ترویستی فعال در منطقه و دخالت بیگانگان رقم خورده است. رویدادهایی مانند انتخابات در عراق، بحرین، مصر و تونس از جمله تحولات خاورمیانه در سال ۲۰۱۴ میلادی است.

در این گزارش به مهم‌ترین وقایع سال ۲۰۱۴ میلادی در خاورمیانه می‌پردازیم.

تائید خبر دستگیری «ماجد الماجد» / ۱۱ دی ۱۳۹۲ / ۱ ژانویه ۲۰۱۴

وزارت دفاع لبنان، خبر دستگیری ماجد الماجد، سرکرده سعودی گروه تروریستی «گردان‌های عبدالله عزام» ‌را تایید کرد. این گروه تروریستی، مسئولیت حمله به سفارت ایران در ضاحیه بیروت که در نوامبر ۲۰۱۳ میلادی صورت گرفت را پذیرفت. بنا بر اعلام وزارت بهداشت لبنان، در جریان این حمله، ۲۳ نفر کشته و ۱۴۶ نفر دیگر زخمی شدند.

کنترل تروریست‌های داعش بر جاده‌های استان الانبار / ۱۱ دی ۱۳۹۲ / ۱ ژانویه ۲۰۱۴

پس از خروج نیروهای ارتش عراق از «الانبار»، تروریست‌های داعش بر جاده‌های مواصلاتی این استان تسلط پیدا کردند. مقام‌های سیاسی این استان خواستار بازگشت نیروهای مسلح به مناطق اشغال شده توسط داعش شدند. این روز، آغازی بر درگیری‌های گسترده ارتش و شبه‌‌نظامیان داعش بود.

برگزاری تظاهرات «آزادی - کرامت – دموکراسی» در منامه / ۱۳ دی ۱۳۹۳ / ۳ ژانویه ۲۰۱۴

نیروهای ملی بحرین و مخالفان حکومت آل خلیفه با برگزاری تظاهرات با شعار آزادی – کرامت – دموکراسی، خواستار تغییرات در ساختار سیاسی این کشور شدند.

مرگ مشکوک سرکرده گروه تروریستی گردان‌های عبدالله عزام / ۱۳ دی ۱۳۹۳ / ۳ ژانویه ۲۰۱۴

پس از دستگیر ماجد، برخی رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی، اقدام به مانور رسانه‌ای درباره بیمار بودن وی کردند. این تروریست سعودی به بهانه ابتلا به بیماری کلیوی به یک بیمارستان نظامی در لبنان منتقل شد. در این روز، رسانه‌های جهان خبر فوت این تروریست بر اثر مرگ طبیعی را مخابره کردند که با واکنش منفی برخی کشور‌ها مواجه شد.
برخی تحیل‌گران، مرگ ماجد را به تمایل عربستان برای فاش نشدن اطلاعات مربوط به دست داشتن این کشور در مسائل منطقه مرتبط دانستند.

«مهدی جعمه» مامور تشکیل کابینه تونس شد / ۲۰ دی ۱۳۹۲ / ۱۰ ژانویه ۲۰۱۴
با استعفای «علی العریض» از سمت نخست‌وزیری، مهدی جمعه مامور تشکیل دولت تونس شد. «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهوری موقت تونس، جمعه را به عنوان مامور تشکیل کابینه و فراهم‌سازی مقدمات انتخابات ریاست‌جمهوری تونس انتخاب کرد.

مرگ قصاب «صبرا و شتیلا» / ۲۱ دی ۱۳۹۳ / ۱۱ ژانویه ۲۰۱۴

«آریل شارون» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، پس از هشت سال کما در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۱۴ در مرکز درمانی «شبا» تسلیم مرگ شد. قتل عام آوارگان فلسطینی در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا در لبنان، در محدوده فرماندهی شارون اتفاق افتاد. کشتار فلسطینیان و مردم لبنان در طول فعالیت نظامی و سیاسی از دیگر اقدام‌های شارون بود.

آغاز همه‌پرسی قانون اساسی در مصر / ۲۴ دی ۱۳۹۳ / ۱۴ ژانویه ۲۰۱۴

پس از کودتای ارتش و برکناری «محمد مرسی» از ریاست‌جمهوری، نیروهای مسلح اداره امور مصر را در دست گرفتند. قانون اساسی که به همه پرسی گذاشته شد، اختیارات زیادی به ارتش این این کشور داده است. این همه پرسی با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و رسانه‌ها استقبال مردم از این رفراندوم را متوسط رو به ضعیف ارزیابی کردند.

ترور دیپلمات ایرانی در یمن / ۲۸ دی ۱۳۹۲ / ۱۸ ژانویه ۲۰۱۴

«ابولقاسم اسدی» دیپلمات ایرانی، مقابل سفارت ایران به ضرب گلوله تروریست‌ها به شهادت رسید. بنا بر سخنان «حسین امیرعبداللهیان»، معاون عربی – آفریقایی وزارت خارجه، افراد مسلح قصد ربودن اسدی را داشتند که با مقاومت مواجه شده و با شلیک چند گلوله وی را به شهادت رسانده‌اند.

این اقدام تروریستی محکومیت بین‌المللی به دنبال داشت. ترور دیپلمات ایرانی را می‌توان تلاش گروهک‌های تروریستی برای مقابله با ایران به دلیل مبارزه این کشور با تروریسم ارزیابی کرد.

برگزاری نشست «ژنو ۲» / ۲ بهمن ۱۳۹۲ / ۲۳ ژانویه ۲۰۱۴

کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو ۲ با حضور ۳۱ کشور و چند سازمان بین‌المللی در شهر «مونترو» در سوئیس برگزار شد. اتحادیه اروپا، ائتلاف معارضان سوری، اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی از جمله نهادهای بین‌المللی حاضر در این جلسه بودند.

کنفرانس برگزار شده را می‌توان یک امر خنثی و بازی بین‌المللی ارزیابی کرد. کشورهایی که نقش عمده‌ای در پشتیبانی و آموزش نیروهای تروریستی ایفا کرده‌اند، با تشکیل این کنفرانس به دنبال یک بازی رسانه‌ای بودند. امروز نیز شاهد هستیم که نشست ژنو ۲ تاثیری بر روند جنگ داخلی سوریه نداشته است.

مناقشه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس / ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۶ مارس ۲۰۱۴

اختلاف در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس باعثتعطیلی سفارتخانه‌های عربستان، امارات و بحرین در «دوحه» شد. پشتیبانی قطر از اخوان‌المسلمین در مصر و تغییر رویکرد این کشور نسبت به مسائل سوریه خلاف تصمیم شورای همکاری دلیل این اتفاق عنوان شد.

عربستان، بحرین و امارات متحده عربی با فراخوانی سفرای خود از قطر، مخالفت خود را با سیاست‌های اتخاذ شده توسط این کشور نشان دادند.

ادامه تظاهرات هواداران «اخوان المسلیمن» / ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۸ مارس ۲۰۱۴

بعد از برکناری محمد مرسی، شهرهای مصر صحنه تظاهرات هواداران اخوان‌المسلمین شد. نیروهای امنیتی مصر با سرکوب تظاهرات، سعی در خاموش کردن اعتراض هوادران این گروه داشتند. سه کشته و ۴۵ زخمی، حاصل درگیری نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان در این روز بود.

تشکیل دولت لبنان / ۱ فروردین ۱۳۹۳ / ۲۱ مارس ۲۰۱۴

پارلمان لبنان به وزرای پیشنهادی نخست‌وزیر این کشور رای اعتماد داد. پس از چندین ماه مناقشه در صحنه سیاست داخلی لبنان، «تمام سلام» نخست‌وزیر این کشور کابینه لبنان را تشکیل داد تا پایانی بر منازعه میان احزاب سیاسی این کشور باشد.

یکی از موانع تشکیل کابینه لبنان، مخالفت «سعد حریری» رهبر جریان ۱۴ مارس با حضور «حزب الله» در صحنه سیاسی این کشور بود. حریری‏ مهره عربستان در لبنان محسوب می‌شود و سعی در پیاده کردن سیاست‌های ریاض در این کشور را دارد.

صدور حکم اعدام ۵۲۹ نفر از اعضای اخوان‌المسلمین / ۴ فروردین ۱۳۹۲ / ۲۴ مارس ۲۰۱۴

دادگاه مصر در اقدامی بی‌سابقه، حکم به اعدام ۵۲۹ نفر از اعضای اخوان‌المسلمین داد. پس از قرار گرفتن ارتش در صدر حکومت مصر، اخوان به عنوان یک تشکیلات تروریستی معرفی شد و اعضا و هواداران این حزب به طور گسترده‌ای بازداشت شدند.

صدور حکم اعدام اعضای اخوان در حالی انجام شد که در اواخر سال جاری میلادی، شاهد تبرئه «حسنی مبارک» از اتهام کشتار مردم مصر بودیم. صدور این احکام، نشان از بی‌عدالتی در دستگاه قضایی مصر و نفوذ ارتش در این نهاد دارد.

افشای حضور نیروهای امنیتی اردن در بحرین / ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ / ۳ آوریل ۲۰۱۴

با انتشار اسنادی از وزارت کشور بحرین مبنی بر حضور نیروهای امنیتی اردن در این کشور، رسوایی دیگری برای حکومت آل خلیفه به بار آمد. بر اساس این اسناد، حکومت آل خلیفه به ۴۹۹ نیروی امنیتی اردن، ماهانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار پول پرداخت می‌کند.

بنا بر ادعای «سمیره رجب» سخنگوی دولت بحرین، این نیرو‌ها با استناد به قرارداد امنیتی میان دو کشور در بحرین حضور دارند. دولت بحرین مدعی است که این نیرو‌ها برای آموزش پلیس در این کشور مستقر هستند، اما انقلابیون بحرین اعلام کرده‌اند که این نیرو‌ها برای سرکوب مردم به بحرین آمده‌اند.

سفر «شیمون پرز» به پکن / ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ / ۷ آوریل ۲۰۱۴

رئیس سابق رژیم سهیونیستی در سفر به چین با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. پرز در ملاقات با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین به گفت‌و‌گو درباره مسائل خاورمیانه و مساله هسته‌ای ایران پرداخت.

چین به دلیل عضویت در شورای امنیت و داشتن حق وتو، مهره کلیدی در آسیا محسوب می‌شود. هدف پرز از این سفر را می‌توان تلاش برای گسترده‌تر کردن لابی این رژیم برای تاثیر بر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ دانست.

وضع مقررات نظامی در استان الانبار / ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۰ آوریل ۲۰۱۴

ارتش عراق با ورود مجدد به الانبار و درگیری شدید با تروریست‌های داعش، برای برقراری امنیت در مرکز این استان، مقررات منع رفت و آمد برقرار کرد.

در این برهه از زمان، درگیری نیروهای امنیتی و تروریست‌ها به شدتی که امروز شاهد آن هستیم وجود نداشت و الانبار نقطه آغاز درگیری‌های امروز عراق بود.

برکناری «بندر بن سلطان» / ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۵ آوریل ۲۰۱۴

فعالیت‌های تروریستی در خاورمیانه با نام بندر بن سلطان، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت عربستان گره خورده است. بن سلطان به عنوان پشتیبان اصلی گروه‌های تکفیری داعش و «جبهه النصره» شناخته می‌شود. رویکردهای اتخاذ شده توسط این شخص در سوریه کارآمد نبود و منجر به برکناری وی از این سمت شد.

برکناری بندر بن سلطان می‌تواند یک استراتژی سعودی باشد. ناکامی در جنگ سوریه یک بهانه است. این شخص بیش از ۲۰ سال سفیر عربستان در ایالات متحده آمریکا بوده و ارتباط گسترده‌ای با سرویس‌های اطلاعاتی غربی دارد. کنار گذاشتن و جایگزینی وی با «یوسف الادریسی»، باعثشده است که نام بندر بن سلطان از رسانه‌ها حذف شده و این فرد با فعالیت‌های خود در سایه و به دور از جنجال رسانه‌ای ادامه دهد.

انتخابات پارلمانی عراق / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۳۰ آوریل ۲۰۱۴

عراق دارای یک نظام پارلمانی بوده و انتخابات مجلس، مهم‌ترین رویداد سیاسی این کشور است. نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری توسط نمایندگان و از میان اکثریت انتخاب می‌شوند. احزاب سیاسی عراق بر پایه مذهب، قومیت و ایدئولوژی تاسیس شده و به فعالیت می‌پردازند. ریاست‌جمهوری عراق سهم کرد‌ها، نخست‌وزیری در اختیار شیعیان و ریاست مجلس بر عهده اهل تسنن است.

در انتخابات اخیر، ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» که ائتلافی از احزاب شیعه و دیگر اقوام در عراق بود به پیروزی رسید. «حیدر العبادی» سخنگوی حزب دعوت اسلامی، از میان همین ائتلاف به نخست‌وزیری رسید. ۱۳۶ کرسی از مجلس نمایندگان عراق در اختیار این ائتلاف قرار گرفت.

تمدید تحریم‌های آمریکا علیه سوریه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۷ می‌۲۰۱۴

«باراک اوباما» با امضای سند تحریم سوریه، تحریم‌های وضع شده علیه این کشور را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. آمریکا با پشتیبانی از گروه‌های معارض سوری، سعی در ساقط کردن نظام حاکم بر سوریه و روی کار آوردن یک سیستم مطیع دارد. تحریم‌های آمریکا به موازات درگیری دولت اسد با گروه‌های تکفیری، باعثفشار بیشتر بر سوریه می‌شود.

تجمع اعتراض‌آمیز اتحادیه‌های کارگری ترکیه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۵ می‌۲۰۱۴

اتحادیه‌های کارگری در اعتراض به مرگ ۲۸۲ کارگر در انفجار معدن سوما در غرب ترکیه، با دعوت به اعتصاب عمومی خواستار مجازات عاملان این حادثه شدند. این تجمع با برخورد خشونت‌آمیز پلیس و نیروهای امنیتی مواجه شد.

همزمانی این حادثه و حواشی دولت در مورد فساد مالی و تظاهرات اعتراضی در ارتباط با این امر، باعثبه وجود آمدن بحرانی مقطعی در ترکیه شد.

انتخابات ریاست جمهوری مصر ۵ تا ۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۲۶ تا ۲۸ می‌۲۰۱۴

با تصویب قانون اساسی، مقدمه انتخابات ریاست‌جمهوری مصر فراهم شد. «عبدالفتاح السیسی» و «حمدین صباحی» ‌ دو نامزد این انتخابات بودند که السیسی با کسب ۹۱/۹۶ درصد از کل آراء، پیروز این مبارزه سیاسی بود.

پیروزی السیسی باعثقدرت گرفتن مجدد نیروهای مسلح در این کشور شد. پس از برکناری مبارک، مرسی تنها رئیس‌جمهوری غیر نظامی بود که در صدر قدرت قرار گرفت که با کودتای ارتش از مقام خود برکنار شد. ریاست‌جمهوری السیسی، بازگشت به دوران مبارک خواهد بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ / ۳ ژوئن ۲۰۱۴

در بحبوحه نبرد ارتش با گروه‌های تکفیری، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه مانند آبی بر آتش تبلیغات رسانه‌های غربی بود. عملیات روانی رسانه‌های غربی مبنی بر عدم محبوبیت و مقبولیت بشار اسد در میان مردم سوریه، تاثیر زیادی بر جبهه مخالف در این کشور می‌گذاشت. کشورهای غربی با استفاده از این حربه رسانه‌ای، راه رسیدن به اهداف خود را هموار می‌کردند.

برگزاری انتخابات و پیروزی اسد، نشان‌دهنده محبوبیت این شخص در میان مردم سوریه بوده و تاثیر زیادی بر روند مبارزه با تروریسم و نابود کردن نقشه‌های معارضان داشت.

اشغال موصل / ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴

خیانت برخی نیروهای سیاسی و نظامی مستقر در موصل و مقاومت نکردن در برابر هجوم تروریست‌ها، سومین شهر بزرگ عراق را تقدیم گروهک داعش کرد. اشغال موصل، نقطه عطفی در جنگ داخلی عراق به شمار می‌رود. تروریست‌ها با تسلط بر این شهر راهبردی و ذخایر نفت موجود در اطراف آن، بحرن بزرگی را به وجود آوردند که امروز نیز شاهد آ ن هستیم.

آغاز جنگ ۵۱ روزه غزه / ۱۸ تیر ۱۳۹۳ / ۹ جولای ۲۰۱۴

نبرد ۵۱ روزه غزه، با حمله جنگنده‌های اسرائیل آغاز شد و با حملات نیروی زمینی این رژیم ادامه پیدا کرد. گروه‌های مقاومت در برابر این حمله‌ها اقدام به موشک‌باران شهر‌ها و نقاط حساس سرزمین‌های اشغالی کردند. دو هزار و ۲۳۰ فلسطینی در جریان این جنگ شهید شدند. بیشتر کشته‌شدگان فلسطینی غیر نظامی بودند که از این تعداد، ۵۷۸ کودک و ۲۶۱ نفر زن بودند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۰ آگوست ۲۰۱۴

انتخابات برگزار شده در سال جاری میلادی، نخستین انتخاب مستقیم رئیس‌جمهوری توسط مردم ترکیه بود. پیش از این، رئیس‌جمهوری ترکیه توسط پارلمان انتخاب می‌شد. این رقابت میان سه نفر از سیاستمداران ترک، شامل «رجب طیب اردوغان» از حزب «عدالت و توسعه»، «اکمل‌الدین احسان اوغلو» کاندیدای مستقل و «صلاح‌الدین دمیرتاش» از حزب «دموکراتیک برای خلق‌ها» بود.

بر اساس نتایج اعلام شده، اردوغان با کسب ۷۹/۵۱ درصد از تمام آراء(۲۱ میلیون و ۱۴۳ رای) در این انتخابات پیروز و به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهوری ترکیه بر این مسند تکیه زد.

انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق / ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۱ آگوست ۲۰۱۴

حیدر العبادی، سیاستمدار شیعه و سخنگوی حزب دعوت اسلامی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق انتخاب شد. وی در سال ۲۰۰۶ نماینده مجلس عراق شد و پیش از آنکه به عنوان معاون مجلس منصوب شود، رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان بود. العبادی پس از سقوط «صدام» عهده‌دار وزارت ارتباطات در دولت انتقالی شد.

صدرو قطعنامه شورای امنیت علیه گروه‌های تکفیری / ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۵ آگوست ۲۰۱۴

شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه ۱۵ آگوست با صدور قطعنامه‌ای با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل، هرگونه حمایت مالی از داعش و جبهه النصره را ممنوع کرده و شش نفر را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این تصمیم مورد استقبال «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد قرار گرفت. این دیپلمات سوری همچنان به تاخیر شورای امنیت برای صدور این قطعنامه اعتراض کرد.

تشکیل دولت بحران در لیبی / ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی

لیبی در حاضر دارای دو مجلس و دو دولت در دو شهر است. دولت اصلی مستقر در شهر «طرابلس» پایتخت این کشور و دولت شبه‌نظامیان در شهر «طبرق» مستقر است. درگیری میان این دو گروه، جنگ کنونی در لیبی را رقم زده است. ارتش و نیروهای وفادار به ژنرال «خلیفه حفتر» در مقابل شبه نظامیان انقلابی ایستاده‌اند و تا کنون توانسته‌اند مناطق زیادی از بنغازی را تصرف کنند و عملیات پاک‌سازی طرابلس نیز به تازگی آغاز شده است.

مجلس مستقر در طرابلس، برای بیرون رفتن از شرایط بحرانی تصمیم به تشکیل کابینه بحران گرفت. «عبدالله الثنی» توسط پارلمان لیبی مامور تشکیل این کابینه شد.

اعلام حمایت اردن از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش / ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۴

«عبدالله دوم» پادشاه اردن، در جلسه‌ای با حضور رهبران مذهبی کشورش اعلام کرد که مواضع «امان» در قبال گروه‌های افراطی یکسان بوده و خواستار مبارزه با تروریست‌ها است و از ائتلاف بین المللی ضدداعش به رهبری آمریکا حمایت می‌کند. اردن پیشنهاد عضویت در این ائتلاف را رد کرد.

اردن نیز مانند عربستان از بیم بازگشت تروریست‌های تکفیری به این کشور، طرح امنیتی ویژه‌ای برای برای مقابله با ورود افراط ‌گرا‌ها یا دستگیری حامیان آن‌ها در خاک کشور خود اجرا کرده است. این در حالی است که اردن محلی برای عبور و مرور و آموزش گروه‌های معارض سوری بوده است.

تجمع انقلابیون یمن به دعوت جنبش «انصارالله» / ۱۷ مهر ۱۳۹۳ / ۹ اکتبر ۲۰۱۴

مردم یمن با دعوت «عبدالملک الحوثی» در اعتراض به اقدام «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری این کشور برای معرفی «احمد عوض بن مبارک» در صنعا تظاهرات کردند. این انتخاب بعد از دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با سفیر ایالات متحده صورت گرفت. با این‌که بن مبارک دارای گرایش‌های اخوانی است، به دلیل فشارهای مردمی از نامزدی نهایی برای نخست‌وزیری انصراف داد و هادی نیز با این امر موافقت کرد. بن مبارک گزینه مورد نظر انقلابیون و مورد توافق تمام گروه‌های سیاسی یمن نبود.

حمله و هتک حرمت شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی / ۲۳ مهر ۱۳۹۳ / ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴

شهرک‌نشیان صهیونیست با حمایت نیرهای امنیتی رژیم صهیونیستی وارد مسجد الاقصی شدند. این امر در حالی صورت گرفت که نیروهای امنیتی اسرائیل از ورود نمازگزارانی که کمتر از ۵۰ سال سن داشتند، خودداری کرد. این اقدام رژیم صهیونیستی و هتک حرمت این مکان مقدس باعثبه وجود آمدن درگیری خونین میان فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان شد که تعدادی از هر دو طرف کشته شدند.

کابینه اسرائیل نیز با تسهیل صدور مجوز حمل سلاح شهرک‌نشینان، بر این وضع آشفته دامن زد. تحلیلگران احتمال آغاز انتفاضه سوم را دور از ذهن ندانستند.

توافق احزاب سیاسی یمن برای تشکیل دولت جدید / ۱۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱ نوامبر ۲۰۱۴

«جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل به یمن، اعلام کرد که احزاب سیاسی این کشور درباره تشکیل دولت جدید به توافق رسیده‌اند.

بر اساس توافق اعلام شده، حزب کنگره ملی به رهبری «علی عبدالله صالح» ۹ وزارتخانه، ائتلاف «القاء المشترک» که متشکل از ۶ حزب است، ۶ وزارتخانه و جنبش انصارالله و جنبش جنوب نیز ۶ وزارتخانه را در اختیار خواهند داشت. وزارتخانه‌های کلیدی دفاع، کشور، دارایی و امور خارجه در اختیار رئیس‌جمهوری خواهد بود.

حمله به مراسم عزاداری در روز عاشورا در «الاحساء» عربستان / ۱۳ آبان ۱۳۹۳ / ۴ نوامبر ۲۰۱۴

با حمله افراد مسلح نا‌شناس به یک حسینیه در شهرک «الدالوه» در استان الاحساء عربستان، هفت نفر از شیعیان این کشور به شهادت رسیده و ۳۰ نفر زخمی شدند.

بنابر اعلام مقام‌های سعودی، عامل اصلی این حمله تروریستی در درگیری با نیروهای امنیتی این کشور کشته شده است. این حمله توسط تکفیری‌هایی صورت گرفت که منبع اصلی مالی و تسلیحاتی آنها، عربستان و کشورهای هم‌پیمان آن هستند. نیروهایی که برای پیشبرد اهداف دولت‌های مرتجع منطقه تربیت شدند، به زودی گریبان همین حکومت‌ها را می‌فشارند.

برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت در بحرین / ۳۰ آبان ۱۳۹۳ / ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴

همزمان با آغاز برگزاری انتخابات پارلمانی بحرین، کمیته ملی مستقل همه‌پرسی اعلام کرد که همه‌پرسی تعیین سرنوشت را در این کشور برگزار می‌کند. در این همه‌پرسی این پرسش برای مردم بحرین مطرح شد که «آیا از تعیین سرنوشت خود از طریق انتخاب یک نظام سیاسی جدید در بحرین با نظارت سازمان ملل موافق هستید؟»
انقلابیون بحرین از سازمان ملل و شورای امنیت خواستند که نتایج این همه‌پرسی را تایید و تصویب کنند.

انتخبات پارلمان و شهرداری‌های بحرین / ۱ آذر ۱۳۹۳ / ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴

حکومت بحرین دارای دو مجلس علیا(انتصابی) و سفلی(انتخابی) است که در کنار یکدیگر پارلمان این کشور را تشکیل می‌دهند. مجلس نمایندگان یا مجلس سفلی بحرین برای قانون‌گذاری و تصویب بودجه تاسیس شده و توانایی بازخواست و پرسش از مقام‌های سیاسی این کشور را ندارد. همچنین مجلس نمایندگان بحرین، ذیل مجلس علیا قرار داشته و مصوبات آن در این مجلس قابل وتو شدن هستند. انتخابات اخیر در بحرین، چهارمین دوره انتخابات پارلمان و نخستین انتخابات پس از شروع اعتراض‌های مردم این کشور به حکومت آل خلیفه است. رهبران انقلاب بحرین به دلیل سرکوب اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی، انتخابات این کشور را تحریم کرده و معتقدند که حکومت آل خلیفه می‌خواهد به جهانیان وانمود کند که این کشور برای برون‌رفت از بحران کنونی نیازمند راه حل سیاسی مورد نظر این حکومت است.

انتخابات پارلمانی و شوراهای شهر بحرین در حالی برگزار شد که انقلابیون بحرین، آن را بخشی از بحران این کشور می‌دانند و نه راهی برای خروج از آن. آن‌ها معتقدند که مجلس آینده بحرین فرمایشی بوده و بخشی از روند سیاسی حکومت خواهد بود. «شیخ علی سلمان» دبیر کل جمعیت وفاق بحرین معتقد به لزوم دخالت سازمان ملل متحد در مناقشات بحرین است.

انتخابات ریاست‌جمهوری تونس / ۲ آذر ۱۳۹۳ / ۲۳ نوامبر ۲۰۱۴

انتخابات تونس برای انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور، در ۲۳ نوامبر سال جاری میلادی برگزار شد. ۲۲ نامزد برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری با یکدیگر رقابت کردند که منصف المرزوقی و «قائد السبسی» دو چهره شناخته شده حاضر در این رقابت بودند.

المرزوقی و السبسی با کسب بیشترین آراء به دور دوم انتخابات راه یافتند.

انحلال کنست اسرائیل / ۱۷ آذر ۱۳۹۳ / ۸ دسامبر ۲۰۱۴

در پی تشدید اختلاف در کابینه رژیم صهیونیستی اعضای کنست این رژیم، انحلال این نهاد را اعلام کرده و قانون انتخابات زودهنگام در ۱۷ مارس ۲۰۱۵ را تصویب کردند.

اختلاف میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دو نفر از وزرای کابینه، باعثشد تا نخست‌وزیر اسرائیل خواستار انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام شود. اختلاف نتانیاهو و وزرای کابینه، درباره لایحه کشور یهود و همچنین جنگ اخیر غزه بوده است.

راهپیمایی اربعین در عراق / ۲۲ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳ دسامبر ۲۰۱۴

با وجود جنگ داخلی و فعالیت شدید گروه‌های تروریستی، عراق در اربعین سال جاری شاهد حضور ۲۰ میلیون زائر از ۶۰ کشور جهان بود. ۴۰ هزار نیروی امنیتی وظیفه تامین امنیت مسیر راهپیمایی و مناطق اطراف کربلا را بر عهده داشتند. حضور میلیون‌ها زائر در راهپیمایی بزرگ نجف تا کربلا در شرایط بحرانی عراق، نشان از لبیک گفتن مسلمانان واقعی به سخنان مراجع و علمای بزرگ دارد. نماز جماعتی که به توصیه آیت‌الله سیستانی، به طول ۳۰ کیلومتر در محور نجف - کربلا برگزار شد، در همین راستا قرار دارد.

ملاقات شیمون پرز و اولاند در پاریس / ۲۷ آذر ۱۳۹۳ / ۱۸ دسامبر ۲۰۱۴

رئیس سابق رژیم صهیونیستی در دیدار با «فرانسوا اولاند» رییس‌جمهوری فرانسه نسبت به توسل فلسطینیان به سازمان ملل و خارج شدن حماس از فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد. پرز در این دیدار، مذاکرات سازش و رسیدن دو طرف به یک راه حل جامع را تنها راه برون‌رفت از این بحران دانست.

آزادسازی سنجار ۲۹ آذر ۱۳۹۳ / ۲۰ دسامبر ۲۰۱۴

نیروهای پیشمرگه کرد با شکستن محاصره سنجار، وارد این شهر شدند. سنجار محل زندگی «ایزدیان» عراق بوده و پس از اشغال توسط داعش، محل وقوع جنایات غیرانسانی علیه پیروان این مذهب بود.
سنجار در غرب موصل در استان نینوا قرار دارد. با توجه به اعلام مقام‌های عراقی مبنی بر شروع قریب الوقوع عملیات آزادسازی موصل، آزادسازی سنجار مقدمه‌ای بر پاک‌سازی موصل از تروریست‌ها داعش خواهد بود.

برگزاری دور دوم انتخابات تونس ۳۰ آذر ۱۳۹۳ / ۲۱ دسامبر ۲۰۱۴

پس از مشخص نشدن نتیجه نهایی انتخابات و کسب نکردن اکثریت مطلق آراء توسط یک نامزد، المرزوقی و السبسی با کسب بیشترین آراء به دور دوم انتخابات راه یافتند. ۲۱ دسامبر ۲۰۱۴ زمان برگزاری انتخابات بین این دو نامزد بود.

عدم تصویب طرح پایان اشغالگری اسرائیل در شورای امنیت / ۹ دی ۱۳۹۳ / ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴

اردن به نمایندگی از فلسطین و دیگر کشورهای عربی، طرح پایان یافتن اشغالگری اسرائیل تا پایان سال ۲۰۱۷ را تقدیم شورای امنیت سازمان ملل متحد کرد.

شورای امنیت در نشست فوق‌العاده‌ای که شامگاه سه‌شنبه برگزار شد، به قطعنامه پیشنهادی اردن برای پایان اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های سال ۱۹۶۷ میلادی و ضرورت تشکیل دولت مستقل فلسطینی، رای نداد.

این قطعنامه که توسط ۲۲ کشور عرب و فلسطینیان تهیه شده و توسط اردن به شورای امنیت ارائه شده بود، به‌رغم کسب هشت رای موافق در برابر دو رای مخالف و پنج رای ممتنع، تصویب نشد.

حداقل مورد نیاز برای تصویب این قطعنامه کسب ۹ رای موافق از میان ۱۵ عضو شورای امنیت بود.

روسیه، چین، فرانسه به همراه آرژانتین، اردن، لوکزامبورگ، چاد و شیلی به این قطعنامه رای مثبت دادند اما آمریکا و استرالیا به آن رای مخالف دادند و انگلیس، نیجریه، لیتوانی، روآندا و کره‌جنوبی نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز