خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در سازمان ملل:

سیاست ایران در راستای حمایت از صلح، امنیت و توسعه در افغانستان است

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۸۰۳

دولت جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران ادامه و تشدید خشونت ها در افغانستان است و همه حملات خشونت باری را که از سوی طالبان، القاعده و سایر گروه های خشونت طلب و افراطی علیه مردم بیگناه و زیرساخت های افغانستان صورت می گیرد، محکوم می کند.

سفیر و سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به این که امنیت افغانستان برای ما به معنی امنیت در مرزهای ایران به شمار می رود، گفت که گروه های تروریستی حضور نیروهای خارجی در افغانستان را دستآویزی برای حمله به منابع انسانی و مالی این کشور قرار داده اند.

به گزارش ایلنا، حسین دهقانی طی سخنانی در نشست شورای امنیت که به منظور بررسی وضعیت افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیوندهای فرهنگی و تاریخی عمیق خود با افغانستان، خواهان یک کشوری آرام و سعادتمند در همسایگی خود است.

وی افزود: سیاست ما همواره در جهت حمایت از صلح، ثبات، امنیت و توسعه اجتماعی - اقتصادی در افغانستان بوده و خواهد بود چرا که امنیت افغانستان برای ما به مثابه امنیت در مرزهای ایران و سایر نقاط منطقه محسوب می شود.

دهقانی افزود، به همین دلیل حفظ و گسترش روابط مبتنی بر دوستی و حسن هم جواری با افغانستان، همراه با درک متقابل از منافع طرفین از اعتقادات راسخ ایران به شمار می رود.

سفیر کشورمان در ادامه سخنان خود گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران ادامه و تشدید خشونت ها در افغانستان است و همه حملات خشونت باری را که از سوی طالبان، القاعده و سایر گروه های خشونت طلب و افراطی علیه مردم بیگناه و زیرساخت های افغانستان صورت می گیرد، محکوم می کند.

وی افزود: متاسفانه طی چند سال گذشته حضور نیروهای نظامی خارجی و فعالیت های تروریستی و خشونت آمیز گروه های تندرو، دور باطلی را ایجاد کرده که امروز عواقب وحشتناک آن گریبانگیر مردم افغانستان شده و دلیل آن این است که گروه های افراطی و تروریستی، حضور نیروهای خارجی را دستاویزی برای توجیه و گسترش عملیات خشونت آمیز و حملات علیه منابع انسانی ومالی این کشور قرار داده اند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درادامه با بیان این که تهران امیدوار است که با کاهش تعداد نیروهای نظامی خارجی در افغانستان، وضعیت در این کشور به سرعت به حالت طبیعی بازگردد، افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه همکاری، تشویق و ترغیب این گروه ها را که موجب جسارت بیشتر این گروه ها در انجام اعمال نفرت انگیزشان بشود و مانعی بر سر راه استقرار صلح در افغانستان و منطقه بوجود بیاورد، محکوم می کند.

دهقانی با تاکید بر این نکته که امنیت و توسعه به طور متقابل عاملی برای تقویت یکدیگر محسوب می شوند، گفت که صلح و امنیت را زمینه ای لازم و اساسی برای بازسازی و ارائه کمک های بشردوستانه و توسعه پایدار در کشور افغانستان می دانیم.

نماینده کشورمان در ادامه افزود که ایران نقش مهمی در زمینه بازسازی افغانستان بازی کرده و همچنان آماده است تا در آینده نیز در همکاری با دولت جدید به نقش خود در این زمینه ادامه دهد.

به گفته وی، دولت ایران همچون همیشه آماده گسترش روابط دوجانبه بویژه در مسایل امنیتی، مبارزه با مواد مخدر، توسعه پروژه ها و همکاری اقتصادی در زمینه زیرساخت ها، کشاورزی و یافتن راه حل پایدار برای پناهندگان افغانی است.

وی با بیان این که برای بهبود روابط بویژه در زمینه های تجارت و ترانزیت با افغانستان زمینه های بالقوه ای وجود داردکه بعنوان مثال می توان به تکمیل پروژه راه آهن بین هرات و شهر خواف در ایران اشاره کرد که به خودی خود گام مهمی به شمار می رود.

دهقانی از جمله به پیشنهاد استفاده افغانستان از تأسیسات بندر چابهار اشاره کرد و گفت که این موضوع برای افغانستان بعنوان یک کشور محصور در خشکی بسیار مفید خواهد بود.

نماینده کشورمان در سازمان ملل با اشاره به این که ایران در انتظار مراحل نهایی موافقتنامه سه جانبه میان ایران، هند و افغانستان در این زمینه است، تاکید کرد که دولت ایران از هر ابتکار منطقه ای که با هدف گسترش توانمندی های منطقه ای برای رفاه، ثبات و توسعه افغانستان و کل منطقه باشد، حمایت می کنیم.

وی در پایان با مطرح کردن نگرانی ایران از افزایش کشت خشخاش در افغانستان این مساله را تهدیدی جدی برای منطقه و دیگر مناطق دانست و از دولت کابل و جامعه بین المللی خواستار توجه جدی تر به این مسئله شد.

دهقانی پیشنهاد کرد که جامعه بین المللی از ابتکار سه جانبه مبارزه با مواد مخدر میان ایران، افغانستان و پاکستان حمایت کند چرا که این امر نه تنها برای تقویت امنیت و ثبات افغانستان ضروری است بلکه موجب کاهش نگرانیهای جدی کشورهای همسایه، کشورهای ترانزیت و کشورهای مقصد نیز خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز