خبرگزاری کار ایران

اسداللهی در گفت‌وگو با ایلنا:

گشایشی در چشم‌انداز مذاکرات خاورمیانه دیده نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۷۸۲

مشکل آمریکا با دولت نتانیاهو و برخی از سیاست‌های وی است به طوری که حتی یهودی‌ها هم بر این باورند که سیاست‌های نتانیاهو به اسرائیل ضربه خواهد زد اما این بدین معنا نیست که آمریکا با اسرائیل مخالف است. به این ترتیب باید گفت که در روند مذاکرات، هیچگونه گشایشی ملموس نیست.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مذاکرات صلح خاورمیانه گفت که در حال حاضر چیزی به نام مذاکرات صلح وجود ندارد چراکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جناح راست این رژیم هیچ اعتقادی به مذاکره با تشکیلات خودگردان ندارند.

«مسعود اسداللهی» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در توصیف دلایل این‌که روند مذاکرات صلح تسهیل نخواهد شد، گفت: چندین دلیل در محقق نشدن روند مذاکرات صلح وجود دارد اول اینکه در شرایط کنونی فلسطینیان در ضعیف‌ترین موقعیت قرار دارند و موضوع بعد این است که دول عرب هم در ضعیف‌ترین وضعیت قرار دارند به گونه‌ای که هیچ حمایتی از فلسطینیان نشد و باعثشد آنها تضعیف شوند و باید تاکید کرد که دولت‌های عرب، همچنین اتحادیه عرب می‌بایست از آنها حمایت کنند اما باید گفت که اولویت آنها فلسطین نیست.

وی ادامه داد: نتانیاهو و به طور کلی کابینه وی بر این باورند که باید از فلسطینیان امتیازگیری شود تا پای مذاکره هدفمند بیایند بنابراین فشارهای جان کری است که مذاکرات صورت گرفته است به گونه‌ای که در چند سالی که دولت نتانیاهو بر سر کار است، وزیر خارجه آنها حتی کوچک‌ترین دخالت یا اظهار نظری درباره مذاکرات صلح را مطرح نکرده است و حتی مخالف صلح با فلسطین است که این خود ضعف و از هم گسیختگی کابینه نتانیاهو را نشان می‌دهد چراکه بر اساس پروتوکل‌ها و عرف دیپلماتیک باید وزیر خارجه با همتای خود صحبت کند نه اینکه با نخست‌وزیر رایزنی و مذاکره داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات زودهنگام پارلمان رژیم صهیونیستی تصریح کرد: در انتخابات زودهنگام کنست یک موضوع وجود دارد و آن این‌ است که هرکسی که سخنان و خط فکری را ارائه کند، بهتر می تواند انتخاب شود به طوری که باید گفت تندروها به روی کار خواهند آمد و یکی از همین تندروی‌ها موضع گرفتن در قبال مساله فلسطین است.

وی با اشاره به رو به پایان بودن دوره ریاست‌جمهوری اوباما گفت: باراک اوباما به نوعی خود را بر مسائلی مانند روسیه، چین و داعش متمرکز کرده و پرونده فلسطین را به دست جان کری داده است تا بتواند در این دو سال آخر ارزیابی مثبتی را داشته باشند بنابراین باید گفت که مذاکراتی وجود ندارد و سفرهای جان کری به فلسطین که اخیراً هم شاهد آن بودیم، چندان مثمر ثمر نخواهد بود.

اسداللهی با اشاره به قطعنامه تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگار ایلنا گفت: این‌ مساله که کشورهایی مانند سوئد، نروژ، فرانسه، اسپانیا و انگلیس کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند، به نوعی باعثتضعیف چهره اسرائیل در سطح بین‌المللی شده است که جا دارد در اینجا به اختلافات بین جان کری و نتانیاهو اشاره کرد چراکه اسرائیلی‌ها بر اراضی ۱۹۶۷ تاکید دارند و می‌خواهند که این موضوع توسط آمریکا وتو نشود وحتی لابی‌های خود در آمریکا را فعال کرده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: مشکل آمریکا با دولت نتانیاهو و برخی از سیاست‌های وی است به طوری که حتی یهودی‌ها هم بر این باورند که سیاست‌های نتانیاهو به اسرائیل ضربه خواهد زد اما این بدین معنا نیست که آمریکا با اسرائیل مخالف است. به این ترتیب باید گفت که در روند مذاکرات، هیچگونه گشایشی ملموس نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز