خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

حمایت از اسرائیل به یکی از ضروریات در حکومت آمریکا تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۶۱۲

درحال حاضر رودررویی و مقابله دو جناح سیاسی در آمریکا، یک لجبازی صریح و علنی است و جمهوری‌خواهان در این رویارویی، منافع ملی را فدای خواسته‌های سیاسی می‌کنند. تصویب این قانون، نمونه‌ای از همین رقابت‌های سیاسی است.

سفیر اسبق ایران در لندن با اشاره به تصویب قانون گسترش همکاری نظامی واشنگتن و تل‌آویو در کنگره آمریکا، حمایت از اسرائیل را یکی از ضروریات حکومت در آمریکا دانسته و قانون تصویب شده را لجبازی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها دانست. بر اساس این قانون، اسرائیل در مواقع اضطراری می‌تواند از تسلیحات نظامی آمریکا در خاورمیانه استفاده کند.

«سید جلال ساداتیان» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: حمایت از اسرائیل به امری ضروری در آمریکا تبدیل شده است که هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در این کشور خود را متعهد به این امر می‌دانند. به همین دلیل، هر کدام از این احزاب که قدرت را دست گرفتند، حمایت از رژیم صهیونیستی را در دستور کار داشته‌اند. حمایت از اسرائیل در کشورهای اروپایی نیز مانند ایالات متحده وجود دارد، اما میزان نفوذ صهیونیست‌ها در اروپا در هر کشور متفاوت است. حمایت از اسرائیل در آمریکا بسیار منسجم‌تر و سازمان یافته‌تر است.

وی افزود: کابینه اوباما ضمن تعهد نسبت به حفظ امنیت اسرائیل، سیاست‌هایی را در خاورمیانه به اجرا گذاشته است که در عمل خلاف خواسته‌های اسرائیل و لابی صهیونیستی بوده است. نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که اکنون در اکثریت این مجلس قرار دارند، سعی دارند با انجام اقدام‌هایی در مقابل این سیاست‌های اوباما ایستادگی کرده و آن‌ها زیر سوال ببرند. کنگره آمریکا قصد دارد تا در راستای تقویت اسرائیل قدم بردارد و تصویب این قانون می‌تواند در همین راستا تلقی شود.
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دلایل رویارویی کنگره و دولت آمریکا گفت: تشکیل اتحاد بین‌المللی ضدداعش و انجام حملات هوایی بی‌ثمر علیه مواضع این گروه، ارسال نامه توسط اوباما به مقام‌های ایران و رویکرد دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای ایران نقاط اختلاف و بهانه‌های گروه مخالف اوباما برای زیر سوال بردن سیاست‌های وی است. درحال حاضر رودررویی و مقابله دو جناح سیاسی در آمریکا، یک لجبازی صریح و علنی است و جمهوری‌خواهان در این رویارویی، منافع ملی خود را فدای خواسته‌های سیاسی می‌کنند. تصویب این قانون، نمونه‌ای از همین رقابت‌های سیاسی است.

ساداتیان در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری‌خواهان به دنبال امتیازگیری از اوباما هستند، گفت: اوباما قصد ندارد تا همه سیاست‌های اجرایی خود را تحت فشار کنگره تغییر دهد، اما مجبور می‌شود که امتیازهایی به آنها بدهد یا حداقل برای توجیه آنها گفت‌وگوهای بیشتری انجام بدهد. یکی از سیاست‌های اوباما که از نظر کنگره اشتباه است و باید تغییر کند، رویکرد وی در برخورد با پرونده هسته‌ای ایران است. در بعضی از تحلیل‌ها آمده است که یکی از دلایل تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵، خرید زمان برای انجام گفت‌وگو میان اوباما و کنگره برای جلب نظر آن است.

وی افزود: رقابت و درگیری میان این دو جبهه در حال حاضر ادامه دارد و تصویب این قانون را می‌توان یکی از همین امتیازگیری‌ها دانست.

سفیر اسبق ایران در لندن درباره دلیل تصویب این قانون گفت: عربستان و اسرائیل خواستار سقوط اسد بودند و در این راه همکاری‌هایی میان این دو صورت گرفت. اما دولت آمریکا در این مورد تغییر نظر داد و تصمیم گرفت که به دنبال تشکیل یک دولت ائتلافی میان بشار اسد و مخالفان باشد که مورد نظر عربستان و اسرائیل نیست. عربستان در حال حاضر مواضع ضد داعش(که نقش پررنگی در سوریه ایفا می کند) اتخاذ کرده و در عمل در جبهه آمریکا قرار گرفته است. این تحولات موجب متضرر شدن اسرائیل شده است.

ساداتیان در پایان با اشاره به عدم کارآیی این مصوبه در حفاظت از رژیم صهیونیستی بیان کرد: اسرائیل بیشتر از اینکه هدف تهدید نظامی باشد، آماج اعتراض‌های مردمی در جهان است و هر سال در روز قدس شاهد فریاد مرگ بر اسرائیل در سراسر جهان هستیم و نظامی‌گری نمی تواند اسرائیل را حفظ کند. در مورد مسائل نظامی نیز، اسرائیل از لحاظ موقعیت سوق الجیشی، در محل بسیار خطرناکی قرار گرفته است که با کمترین هجمه‌ای آسیب زیادی می‌بیند. نمونه این امر را در جنگ ۳۳ روزه لبنان و ۵۱ روزه غزه می‌بینیم که شلیک موشک‌های مقاومت آسیب بسیار زیادی به این رژیم زد. این‌گونه قوانین نمی‌تواند اسرائیل را حفظ کند و هدف اصلی این مصوبه، فشار آوردن جمهوری خواهان بر اوباما است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز