خبرگزاری کار ایران

در دیدار مرکل و اولاند تاکید شد:

در صورت اختلال در انتخابات اوکراین روسیه را تحریم می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۰۵۷

صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای مشترک نسبت به آنچه «بیم از بی‌ثباتی بیشتر» در اوکراین خوانده شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه گفته‌اند که اگر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین مختل شود، روسیه را تحریم خواهند کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، این دو قدرت اروپایی هم‌زمان همه‌پرسی جدایی‌طلبان هوادار روسیه در اوکراین را «غیرقانونی» خوانده‌اند.

صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای مشترک نسبت به آنچه «بیم از بی‌ثباتی بیشتر» در اوکراین خوانده شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

مرکل و اولاند در این بیانیه خواستار کاهش حضور چشمگیر نیروهای روسیه در آن سوی مرزهای اوکراین شده‌اند.

ناتو تخمین زده که حدود ۴۰ هزار نیروی نظامی ارتش روسیه هم اکنون در آن سوی مرزهای شرقی اوکراین با روسیه مستقر شده‌اند.

همزمان «اولکساندر تورچینف» رئیس‌جمهوری دولت موقت اوکراین هشدار داده است که برگزاری رفراندوم توسط جدایی‌طلبان هوادار روسیه در برخی از شهرهای شرقی و جنوبی، می‌تواند به «خود - تخریبی» این مناطق بیانجامد. این مناطق پیش‌ از این به نظام فدرالی اوکراین رای مثبت داده‌اند.

بیانیه روز شنبه آلمان و فرانسه در حالی صادر شد که فرانسوا اولاند برای دیدار با صدراعظم آلمان به این کشور سفر کرده بود.

رهبران این دو قطب اصلی اقتصاد اروپا در بیانیه خود آورده‌اند: «چنانچه انتخابات ریاست‌جمهوری که مورد تایید جامعه بین‌المللی باشد در اوکراین برگزار نشود، گسترش بی‌ثباتی در این کشور اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. آلمان و فرانسه اتفاق‌نظر دارند که چنانچه این امر روی دهد، برابر با آنچه در متن نتایج مذاکرات اتحادیه اروپا در روز ششم مارس آمده است، اقدام کنند.»

گزارشگران می‌گویند که این بخش از بیانیه مشترک آلمان و فرانسه ناظر بر تحریم‌هایی است که در متن توافق‌نامه ششم مارس بر سر بحران اوکراین میان شورای رهبران اتحادیه اروپا تنظیم شد.

اروپا و آمریکا هم اکنون هم تحریم‌هایی علیه مقام‌های روسیه، شرکت‌های مرتبط به «حلقه یاران نزدیک» ولادیمیر پوتین و برخی از اعضای دولت سابق اوکراین وضع کرده‌اند.

در این بیانیه آلمان و فرانسه همچنین از دولت موقت اوکراین هم خواسته‌اند عملیات ارتش این کشور را تا پیش از انتخابات روز ۲۵ می متوقف کند، به استثنای مواردی که به حفظ جان و اموال مردم این کشور مرتبط می‌شود.

در همین حال، اولکساندر تورچینف گفته است قبول دارد در شرق این کشور بسیاری از مردم هوادار روسیه هستند اما به نظر وی برگزاری همه‌پرسی در این مناطق به قصد پیوستن به خاک روسیه، می‌تواند «گامی به سمت پرتگاه» باشد.

«آن‌ها که خیلی مصمم و حق به جانب حرف می‌زنند غافل از این‌اند که این(همه پرسی و جدایی طلبی) به سقوط کامل اقتصاد، خدمات عمومی و ساقط شدن زندگی مردم در این مناطق ختم خواهد شد.»

نیروهای نظامی دولت موقت اوکراین هم اکنون در عملیاتی که «ضد تروریسم» عنوان شده است، مشغول مقابله با هواداران شبه‌نظامی طرفدار روسیه هستند که بسیاری از ساختمان‌های دولتی و مهم را در شهرهای شرقی این کشور تصرف کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز