خبرگزاری کار ایران

کرزی شروط جدید خود برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا را اعلام کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۸۸

حامد کرزی به دنبال اطمینان بیشتر از این بوده که نیروهای آمریکایی به خانه شهروندان افغان وارد نمی‌شوند و در عین حال واشنگتن گفت‌وگوهای صلح با طالبان را از سر می‌گیرد. وی در عین حال خواستار تعهد آمریکا در برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف در تاریخ پنج آوریل ۲۰۱۴ شده است.

«حامد کرزی» رییس جمهوری افغانستان به‌رغم سفر «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا به کابل از امضای توافق نامه امنیتی با واشنگتن خودداری کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ سوزان رایس به کرزی گفته است که پیشنهاد رییس‌جمهوری افغانستان برای به تاخیر انداختن امضای این پیمان تا بعد از انتخابات سال آینده عملی نیست.

دیدار حامد کرزی و سوزان رایس یک روز پس از آن برگزار شد که لویه جرگه در کابل خواستار امضای این پیمان در سال جاری شد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که حامد کرزی شرایط تازه‌ای را برای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن عنوان کرده و اعلام کرده در حال حاضر برای امضای این توافق امنیتی دوجانبه آماده نیست.

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان نیز اعلام کرده است که رییس‌جمهوری از دیدار خود با سوزان رایس برای گرفتن اطمینان‌های بیشتر از آمریکا استفاده کرده است.

براساس این گزارش٬ حامد کرزی به دنبال اطمینان بیشتر از این بوده که نیروهای آمریکایی به خانه شهروندان افغان وارد نمی‌شوند و در عین حال واشنگتن گفت‌وگوهای صلح با طالبان را از سر می‌گیرد.

کرزی در عین حال خواستار تعهد آمریکا در برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف در تاریخ پنج آوریل ۲۰۱۴(۱۶ فروردین ۱۹۹۳) شده است.

یکی دیگر از شرایط کرزی بازگشت شهروندان افغان زندانی در گوانتانامو به کشورشان است.

واشنگتن تاکید دارد که این پیمان باید پیش از پایان سال جاری امضا شود تا بتوان برای تعداد سربازانی که قرار است بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می‌مانند برنامه‌ریزی درستی انجام داد.

به گفته رایس، تاخیر در امضای این پیمان نه زمان کافی برای برنامه‌ریزی حضور نظامی بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان به آمریکا و ناتو می‌دهد و نه به افغانستان ثبات می دهد.

براساس این پیمان که توافق بر سر آن دو ماه طول کشید، ۱۵ هزار نیروی خارجی بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می‌مانند اگرچه آمریکا تاکید می‌کند که هنوز هیچ تصمیمی درباره ادامه حضور خود در افغانستان نگرفته است.

سربازانی که بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان بمانند٬ عمدتا کار آموزش نیروهای افغان را برعهده خواهند داشت. برخی نیروهای ویژه نیز در عملیات «ضدتروریستی» شرکت خواهند داشت.

اعضای این لویه‌ جرگه به متن موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا رای مثبت داده و از رئیس‌جمهوری افغانستان خواستند این موافقتنامه را تا یک ماه دیگر امضا کند.

این موافقت نامه، جزئیات ماموریت و حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ را مشخص کرده است.

رئیس جمهوری افغانستان در افتتاحیه لویه ‌جرگه گفته بود که حتی اگر متن این موافقتنامه توسط لویه‌ جرگه و مجلس نمایندگان تائید و تصویب شود، وی امضای آن را به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز