خبرگزاری کار ایران

انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری از عملیات پهپادهای آمریکایی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۴۵

در گزارش عفو بین‌الملل، نه مورد از ۴۵ مورد حمله پهبادهای آمریکایی در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان بین ژانویه سال ۲۰۱۲ و جولای سال ۲۰۱۳ بررسی شده و این سازمان به ویژه نتایج این حملات را در دو مورد نگران‌کننده دانسته است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در خارج از مرزهای این کشور را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.
به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، گزارش‌های عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر از سازمان‌های مدافع حقوق بشر در مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مظنونین اقدام‌های تروریستی و مراکز تجمع آنان در پاکستان و یمن منتشر شد که در آن، این عملیات از نظر موازین حقوق بشر مورد ارزیابی قرار گرفته است.
در گزارش عفو بین‌الملل که با عنوان «آیا من نفر بعدی خواهم بود؟ حملات پهبادهای آمریکایی در پاکستان» منتشر شده، نه مورد از ۴۵ مورد حمله پهبادهای آمریکایی در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان بین ژانویه سال ۲۰۱۲ و جولای سال ۲۰۱۳ بررسی شده و این سازمان به ویژه نتایج این حملات را در دو مورد نگران‌کننده دانسته است.
مورد اول به حادثه‌ای در اکتبر سال ۲۰۱۲ ارتباط دارد که در جریان آن، یک زن ۶۸ ساله پاکستانی هنگام کار در مزرعه خانوادگی، در اثر اصابت موشک پرتاب شده توسط یک پهباد آمریکایی جان خود را از دست داد. مورد دوم در اواخر‌‌ همان روز به وقوع پیوست و ۱۸ کارگر پاکستانی هنگام صرف غذا در محلی در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان هدف حمله پهبادهای آمریکایی قرارگرفتند و جان خود را از دست دادند.
عفو بین‌الملل در تهیه این گزارش به مصاحبه با شاهدان عینی در محل حمله پرداخته و نوشته است که اگرچه در مواردی، این محل‌ها از مراکز تجمع شبه نظامیان طالبان بود، اما مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که قربانیان این حملات از اعضای طالبان نبوده‌اند و یک سخنگوی عفو بین المللی گفته که «هیچ دلیلی برای توجیه این قتل‌ها یافت نشده است.»
سخنگوی عفو بین‌الملل افزوده است: «اگرچه قابل قبول است که عواملی در این منطقه تهدیدهای جدی را متوجه ایالات متحده و هم‌پیمانان آن کشور می‌کنند، اما دشوار بتوان پذیرفت که گروهی کارگر ساده یا یک زن سالمند خطری را متوجه کسی کرده باشند و قطعا نمی‌توان آن‌ها را تهدیدی قریب الوقوع علیه ایالات متحده آمریکا تلقی کرد.»
عفو بین‌الملل از دولت آمریکا خواسته است در این مورد تحقیق کند که آیا حملات پهبادهای این کشور به قتل غیرقانونی افرادی منجر شده و در صورت یافتن شواهدی در این زمینه، مسئولین چنین اقداماتی را تحت پیگرد قرار دهد. این سازمان یادآور شده است که نتیجه عملیات پهبادهای آمریکایی با وعده‌های «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور، در مورد جلوگیری از تلفات غیرنظامی در جریان این حملات انطباق نداشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز