خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

فاجعه سوما؛ تلخ‌ترین تراژدی معدن در تاریخ ترکیه

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۸۸۱

بر اساس آمار منتشر شده، ۳۰۱ معدنچی از شهرهای مختلف ترکیه در فاجعه انفجار معدن سوما جان خود را از دست دادند، ۴۰ معدنچی نجات یافته و ۱۸ نفر هنوز در معدن محبوس هستند، این‌ها تنها واقعیت‌های به‌دست آمده پس از سه روز عزای عمومی انفجار معدن سوما در ترکیه است.

از انفجار در معدن زغال‌سنگ «سوما» پنج روز می‌گذرد، حادثه‌ای که از آن به عنوان تلخ‌ترین حادثه معدن در تاریخ ترکیه نام برده می‌شود، بر اساس آمار منتشر شده، ۳۰۱ معدنچی از شهرهای مختلف ترکیه در فاجعه انفجار معدن سوما جان خود را از دست دادند، ۴۰ معدنچی نجات یافته و ۱۸ نفر هنوز در معدن محبوس هستند: این‌ها تنها واقعیت‌های به‌دست آمده پس از سه روز عزای عمومی انفجار معدن سوما در ترکیه است.

آخرین مواضع وزیر انرژی و منابع طبیعی
«تانر یلدیز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی تازه خود با بیان این نکته که با مشارکت هزار و ۳۰۰ امدادگر کار نجات معدنچیان به پایان رسیده است، از همگان خواست تا اجازه دهند روند حقوقی و اداری رسیدگی فاجعه در فضای مناسب‌تری ادامه پیدا کند. وی از تشکیل گروه تحقیق و تفحص مجلس خبر داد و گفت که کارآگاهان و کار‌شناسان به بررسی فاجعه تا آخرین مرحله خواهند پرداخت. وی شمار کشته‌شدگان را واقعی دانسته و گفت که به‌کارگیری کارگران صوری کاملاً منتفی است. وزیر انرژی ترکیه افزود که به هموطنان آسیب‌دیده کمک خواهیم کرد و استخراج معدن متوقف شده و معادن متخلف به طور قطع بسته خواهند شد؛ ما در صحنه حاضر خواهیم بود و هیچ‌جا نخواهیم رفت.

صاحب شرکت و معدن سوما تحت پیگرد قانونی
«آلپ گورکان» صاحب معدن سوما بعد از برنده شدن در مناقصه ۲۰ میلیون تنی معدن سوما در سال ۲۰۰۵ یکی از ثروتمندان حزب عدالت و توسعه به‌شمار می‌رود. وی پس از گرفتن مناقصه در زمان زمامداری حزب عدالت و توسعه توانست مالیات شرکت خود را از ۱۲۵ دلار به ۲۴ دلار برساند و ثروت ناشی از استخراج معدن را به سمت ساخت و ساز برج‌های تجاری - مسکونی در استانبول هدایت کند. ادعانامه ‌جدید یکی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه مجلس ترکیه مبنی بر ورشکستگی شرکت «یگیت کورک‌ماز» و ارتباطش با نامبرده و ۱۷ نفر دیگر، در کنار اتهامات دیگر آلپ گروکان که تبانی و مشارکت برای شکل دادن ورشکستگی جعلی شرکت‌ها و ایجاد شبکه‌های تبهکاری است، شرایط را برای وی بسیار دشوار کرده است.

عکس‌العمل دولت به شهروندان خشمگین و بازار داغ شایعات
به دنبال بازتاب ابعاد فاجعه سوما در مطبوعات داخلی و خارجی و زیر سؤال رفتن عملکرد مسئولان عالیرتبه از رئیس‌جمهور و نخست وزیر گرفته تا وزیران که همراه با دست‌زدن‌های مستمر مردم هنگام بازدید وی از سوما، انتشار فیلمی دیگر از اردوغان و محافظانش که به ضرب و شتم یکی از شهروندان می‌پردازد و انتشار تصاویر ضرب و شتم مشاور وی با یکی از معترضان در حین بازدید اردوغان از محل فاجعه این پرسش را مطرح ساخته است که آیا این مدل برخورد با شهروندانی که داغدار هستند و شاهد کشته‌شدن و یا ناپدید شدن نزدیکانشان می‌باشد، درست است؟ ادعای دیگری نیز در مطبوعات ترکیه شکل گرفته است مبنی بر اینکه دولت برای کاستن فشارهای وارده به خود از آلپ گورکان خواسته است تا گناه انفجار معدن را به گردن گرفته و در مقابل، دولت در حمایت از این عمل وی، مناقصات دیگر را به شرکت سوما واگذار کند.

مصاحبه مطبوعاتی با مسئولان شرکت سوما
جلسه مطبوعاتی با شرکت سوما با شرکت مدیرعامل و مدیران فنی معدن تشکیل شد. آنان تا تحویل کامل جنازه‌ها امکان تحقیق در این‌باره را غیرممکن دانستند. مسئولان حاضر در جلسه فاجعه را یک حادثه و به‌کوچک بودن اتاق‌های فرار اقرار کرده و گفتند که این اتاق‌ها باید بزرگ‌تر باشند و این‌که این انفجار طی ۳ تا ۵ دقیقه چگونه اتفاق افتاده است را باید در ‌دست تحقیق و تفحص گذاشت. این جلسه با بی‌پاسخ گذاردن پرسش‌های خبرنگاران و ترک آنی جلسه پایان یافت.

واکنش دنیا به این فاجعه
ایالات متحده آمریکا از کاخ سفید، ‌بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، مقامات عالیرتبه اتحادیه اروپا، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان، یواخیم گاوک رئیس جمهور آلمان، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان و مسعود بارزانی رئیس حکومت منطقه‌ای شمال عراق نیز به رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پیام تسلیت ارسال کردند. به علت این فاجعه دردناک در جمهوری ترک قبرس شمالی نیز دو روز عزای ملی اعلام شد. فرانسه، هلند، روسیه، استرالیا، ایران، یونان، اوکراین، بلژیک، بوسنیا هزرگوینا، اسپانیا، قطر، کویت، بحرین، قرغیزستان، آلبانیا، کوسووا، پاکستان و غزه نیز پیام‌های تسلیت صمیمانه‌ای برای ملت و دولت ترکیه ارسال داشتند.

گزارش از ندا احمدی‌لفورکی

پی‌نوشت:
۱. http: / / sozcu. com. tr / ۲۰۱۴ / gundem / bakan - yildiz - son - sozu - soyledi - arama - calismalari - sona - erdi - ۵۱۱۴۸۲ /
۲. http: / / sozcu. com. tr / ۲۰۱۴ / gundem / fuat - avniden - cok - carpici - soma - iddiasi - ۵۱۱۰۱۴ /
۳. http: / / sozcu. com. tr / ۲۰۱۴ / gundem / sirket - yetkilileri - ilk - kez - konustu - ۵۱۰۳۸۹ /
۴. http: / / sozcu. com. tr / ۲۰۱۴ / genel / somadan - inanilmaz - bir - kurtulus - hikayesi - ۵۱۱۰۳۲ /
۵. http: / / sozcu. com. tr / ۲۰۱۴ / gundem / somadaki - madende - hayatini - kaybeden - iscilerin - isim - listesi - ۵۱۰۷۷۰ /
۶. http: / / www. hurriyet. com. tr / gundem / ۲۶۴۳۱۹۳۱. asp

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز