خبرگزاری کار ایران

۱۱کارگر خارجی قربانی آتش سوزی در عربستان شدند

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۵۰۳

حادثه آتش سوزی در کارگاه مبل سازی در پایتخت عربستان سعودی، به کشته شدن ۱۱ کارگر خارجی منجر شد.

حادثه آتش سوزی در کارگاه مبل سازی در پایتخت عربستان سعودی، به کشته شدن ۱۱ کارگر خارجی منجر شد.

به گزارش ایلنا، به نقل از خبرگزاری مستقل هند(IANS)، در این حادثه که هفته گذشته در منطقه بدر شهر ریاض رخ داد، ۹ بنگلادشی و دو هندی کشته شدند.

سفیر بنگلادش در عربستان ضمن وحشتناک توصیف کردن این حادثه با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.

طبق اظهارات سخنگوی سفارت هند در ریاض، پلیس محلی هنوز در حال تحقیق درباره این حادثه است و اجساد قربانیان تا زمان کامل شدن این روند در عربستان باقی خواهد ماند.

به گفته شاهدان عینی، بیشتر قربانیان در اثر خفگی ناشی از استنشاق دود جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش هفته نامه آمریکایی کانترپانچ، مهاجران در حدود یک سوم جمعیت عربستان سعودی(در حدود ۸ میلیون نفر) و نیمی از نیروی کار این کشور نفت خیز را تشکیل می‌دهند.

بنا به اعلام سازمان عفو بین الملل، قوانین کار در عربستان از این افراد که عمدتا کارگران فاقد تخصص و خدمتکارهای خانگی هستند، حمایت چندانی نمی‌کند و به همین دلیل کارگران خارجی همواره در معرض استثمار و سوء استفاده کارفرمایان قرار دارند که از جمله این موارد می‌توان به تدابیر ایمنی ناکافی در محیط کار، ساعات کار اضافی که گاهی به ۱۵ تا ۲۰ ساعت در روز می‌رسد، کار هفت روز در هفته، دستمزدی که ماه‌ها یا حتی سال‌ها نزد کارفرما باقی می‌ماند، محرومیت‌های غذایی و سوء استفادههای شدید روحی و فیزیکی و جنسی اشاره کرد.

طبق گزارش یک روزنامه اماراتی، ده‌ها نفر از خدمتکاران خانگی آسیایی و آفریقایی مشغول به کار در عربستان که عمدتا از کشورهای اتیوپی، مالزی، سریلانکا و فیلیپین هستند، طی چند سال گذشته به خاطر بدرفتاری و عوامل دیگر دست به خودکشی زده‌اند.

کارگران مهاجر که غالبا قادر به سخن گفتن به زبان عربی نیستند از دسترسی به وکیل و مترجم محرومند و عمدتا اجازه تماس با سفارتخانه‌های متبوع خود را ندارند و به همین دلیل سوء استفاده‌های قضایی نیز در مورد آن‌ها بسیار رخ می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در حدود یک و نیم میلیون زن—عمدتا از کشورهای اندونزی، سریلانکا و فیلیپین—در عربستان سعودی مشغول به کار هستند. هرچند این رقم کمتر از یک چهارم کل کارگران خارجی عربستان را تشکیل می‌دهد اما بیشتر شکایات درباره بدرفتاری و سوء استفاده از سوی همین گروه صورت می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز