خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر

گرایش به تفکر سیستمی باید حکمفرما شود

در آستانه دهه مبارکه فجر در گفت‌وگوئی صمیمانه با زهره عالی‌نسب، مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، اهداف و سیاست‌های کلی کانون مطرح و برنامه‌های ویژه ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی تشریح شد.

باتوجه به تغییر مدیریت جدید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر، شاهد چه تغییراتی در محتوا و شیوه برنامه‌های آتی در کانون خواهیم بود؟

به‌درستی‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون مهربانی و دوستی برای جذب کودکان و پرورش فکری آنان است و این هدف به وسیله فعالیت‌ها و برنامه‌های به‌روز و مترّقی تاکنون صورت می‌گرفته است. این فعالیت‌ها شامل بیش از44 فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی است، که رویکرد جدید اینجانب به عنوان مدیرکل استان به سمت و سوی غنی‌سازی این فعالیت‌ها و هم‌چنین برنامه‌های ویژه و شاخصی مانند جشنواره‌های قصه‌گویی، انیمیشن، نمایش عروسکی و همایش‌های ادبی و نیز پر‌بار‌ کردن کارگاه‌های نقالی است. از آنجا که سرمایه‌ اصلی کانون انتشار کتاب‌های خاص کودک و نوجوان است، ضروری‌ست با توجه به هجمه‌ فضاهای مجازی، فعالیت‌های خلاقانه‌ای نیز درباره تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به خوانش کتاب‌های مخصوص خودشان است، ترویج فرهنگ کتابخوانی توسط مراکز ثابت ما در سطح استان کتابخانه‌های سیار روستایی و پستی صورت می‌گیرد.

یکی از اهداف مهم اینجانب ایجاد فضا و بستری امن از نظر بهداشت روانی جهت انگیزش بیشتر مربیان در ارائه ایده‌ها و برنامه‌های خلاقانه و هنرمندانه‌شان است.

از تغییرات بسیار مهمی که مدنظر است استفاده از خرد جمعی و گرایش به تفکر سیستمی و دوری از تک‌روی و تک‌صدایی مونولوگ است و به لحاظ محتوایی نیز طرح‌های جدیدی در دست اجراست که این طرح‌ها در قالب مهارت‌های زندگی و و کارگاه‌های آموزشی اخلاق شهروندی برای سال 95 برنامه‌ریزی شده است. اکنون به لحاظ محتوایی 6 طرح کلی پس از برگزاری چندین نشست تخصصی با کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی و اساتید محترم دانشگاه‌های خلیج فارس و علوم پزشکی و نیز پارک علم و فناوری برای عملیاتی‌شدن در دست اجرا است که شامل راه‌اندازی یک اپلیکیشن برای کودکان، طرح رویش جوانه‌های امید که با زیرمجموعه‌ مهارت‌های زندگی و اخلاق شهروندی در قالب برنامه‌های شاخصی نظیر کارگاه‌های آموزشی و نیز جشنواره‌های قصه‌گویی، کتابسازی، انیمیشن، نمایش عروسکی، بازی‌های بومی، محلی و کاردستی و اوریگامی برای مجموعه‌ اعضاء کانون پرورش فکری و نیز کلیه‌ دانش آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول در نظر گرفته شده است.

از آنجا که اعتقاد بر این است که ابتدا مربیان بایستی توانمند شده و با انگیزش شغلی مناسب بتوانند به اجرای فعالیت‌های خود بپردازند، آموزش‌های ضمن خدمت سالیانه به‌صورت کارگاه‌های عملی و تئوری برای این عزیزان در نظر گرفته شده، سپس بازخورد آموزش‌های مذکور را مربیان به‌گونه غیر مستقیم به کودکان و نوجوانان انتقال خواهند داد.

از برنامه‌های مهم دیگر می‌توان به اهداء کتاب برای راه‌اندازی کتابخانه‌های کلاسی مدارس از سوی کانون پرورش فکری اشاره کرد. تا کنون حدود 16 هزار جلد کتاب به مدارس روستایی و مدارس شهری در سطح استان بوشهر برای استفاده دانش آموزان عزیز اهداء شده است.

برنامه‌هایی که به شکل ویژه به مناسبت دهه مبارک فجر تدارک دیده شده از طرف کانون چیست؟

برنامه‌هایی که به شکل ویژه به مناسبت دهه مبارک فجر از سوی کانون پرورش فکری استان بوشهر تدارک دیده شده عبارتند از:

  • برگزاری نمایش عروسکی با عنوان «قیچی بیکار» در سالن نمایش مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بوشهر ویژه دانش آموزان به مدت 10 روز از 12 الی 21 بهمن ماه
  • برگزاری جنگ شادی که شامل نمایش‌های طنز و شعبده بازی است ویژه کودکان و نوجوان و هم چنین خانواده‌های محترمشان از 12 الی 21 بهمن ماه در محل سینما کانون بوشهر(صبح و عصر)
  • برپایی راهپیمایی نمادین کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی از محل مجسمه رئیسعلی دلواری تا مجتمع 9 دی و برگزاری جشنواره سرود در تاریخ 21 بهمن ماه با حضور 450 کودک و همراهی اعضاء کمیته کودک و نوجوان در این برنامه
  • برگزاری جشنواره بازی‌های محلی در حوزه یک بوشهر با میزبانی مرکز فرهنگی، هنری دالکی
  • برگزاری جشنواره قصه‌گویی در حوزه دو بوشهر با میزبانی مرکز فرهنگی هنری برازجان
  • برگزاری جشنواره قصه‌گویی در حوزه سه بوشهر با میزبانی مرکز فرهنگی هنری وحدتیه
  •  برگزاری جشنواره نقاشی رنگین‌کمان با میزبانی مرکز فرهنگی هنری دیلم
  • برگزاری همایش مشاعره با میزبانی مرکز فرهنگی هنری بندرریگ
  • برگزاری جشنواره قصه‌گویی در حوزه چهار بوشهر با میزبانی مرکز فرهنگی هنری دیر

فکر می‌کنید کانون به چه شکلی می‌تواند سیاست‌های خودش را موثر و پررنگ‌تر در جامعه هدف، پیش ببرد؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با حمایت مسوولان محترم ارشد استان و نیز روسای محترم آموزش و پرورش، فرمانداران عزیز و دلسوز،  بخشداری‌ها و شهرداری‌های زحمتکش می‌تواند در جهت به سامان‌ رسانیدن اهداف مهم تربیت مکتبی خود که همانا رسالت عظیم تربیت غیر مستقیم و رشد و پرورش کودکانی توانمند، هوشمند، خلاق و مسوولیت‌پذیر است با پشتیبانی همه جانبه این عزیزان کانون پرورش فکری می‌تواند سیاست‌های فرهنگی و تربیتی خود را بسیار مؤثرتر و پررنگ‌تر در جامعه ایفا کند. تاکنون نیز افتخار کانون این بوده است که توانسته مربیان مجربی را تربیت کند تا با خلاقیت‌های خود فضایی را برای کودکان و نوجوانان جهت بالندگی و شکوفایی استعدادهای بی‌نظیرشان فراهم کند. همچنین مفتخر است که کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون پرورش فکری نه تنها در سطح استان و کشور بلکه در سطح بین‌المللی نیز مطرح شوند.

تحت پوشش قرار‌دادن کودکان و نوجوانانی که مستعد فراگیری از طریق شیوه‌های غیر مستقیم هستند از وظایف کانون پرورش فکری است به همین منظور انتظار می‌رود هم مسوولان محترم و هم والدین و خانواده‌های گرامی هم‌پا، همدل، همگام و همراه با برنامه‌ها و سیاست‌های پیش‌برنده کانون در جهت رشد و ارتقاء کودکان و نوجوانان این خطه با آموزه‌های اخلاقی، اجتماعی، تربیتی و دینی بوده و بتوانند در این راه عظیم و فرآیند تربیت کودکانی خلاق و هنرمند و توانمند گام‌های مؤثری برداشته شود.

برای ترغیب نهادها و گروه‌های مختلف شهروندی مثل سمن‌ها، جهت همکاری با کانون چه برنامه‌هایی دارید؟

خوشبختانه در بدو ورود اینجانب در کانون با یکی از سمن‌ها با عنوان مهر آفتاب همکاری چند جانبه داشته‌ایم برای کودکانی که والدین HIV داشتند، مربیان ما در اردوی شاد زیستی و غرفه‌های خیریه آنها به اجرای قصه‌گویی پرداختند ضمن اینکه به کلیه کودکان آنها از سوی کانون کتاب اهداء گردید. باز هم حاضریم این همکاری فرهنگی با دیگر سمن‌ها داشته باشیم و بیشترین برنامه‌های فرهنگی و هنری برای کودکانی که تحت پوشش اینگونه سمن‌ها درکلیه استان است اعم از عضویت رایگان و اهداء کتاب به اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری برای این عزیزان توسط مربیان هنرمند و مجرب کانون داشته باشیم. 

گفت‌وگو: مهرآفرین زیارتی

کد خبر : ۳۴۲۳۱۱