خبرگزاری کار ایران

کارفرمای «دُرریز» تایید کرد:

۹۰ درصد خودروهای سرویس‌ کارگران منطقه پارس جنوبی فرسوده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۲۵۲

بیشتر اتوبوس‌های موجود در منطقه پارس جنوبی، خودروهای فرسوده هستند / مجوز تردد همه این خودرو‌ها براساس برگه معاینه فنی پلیس راهنمایی و رانندگی صادر شده است / مبنای استخدام رانندگان اتوبوس سرویس‌های حمل و نقل، مجوزهای صادر شده از سوی اداره راهنمایی و رانندگی است.

کارفرمای شرکت پیمانکاری در فاز ۱۲ پارس جنوبی که شب گذشته کارگرانش بر اثر واژگونی اتوبوس مصدوم شده‌اند در توضیح علت این حادثه گفت: ۹۰ درصد از خودروهای حمل کارگران منطقه پارس جنوبی فرسوده و قدیمی هستند.

«پرویز گلریز» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در شرکت دُرریز که در زمینه ساخت پالایشگاه فعالیت دارد حدود ۲ هزار کارگر مشغول کار هستند که از طرف شرکت برای حمل و نقل روزانه آن‌ها ۷۰ خودروی اتوبوس دارای مجوز تردد اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: مجوز تردد همه این خودرو‌ها براساس برگه معاینه فنی پلیس راهنمایی و رانندگی صادر شده است.

این مقام کارفرمایی تاکید کرد: در شرکت دُرریز مبنای استخدام رانندگان اتوبوس سرویس‌های حمل و نقل، مجوزهای صادر شده از سوی اداره راهنمایی و رانندگی است.

به گفته وی در حال حاضر به دلیل کمبود خودروهای نو در منطقه پارس جنوبی و عسلویه، پیمانکاران از روی ناچاری با صاحبان خودروهای قدیمی قرار داد امضاء می‌کنند.

او با بیان اینکه بیش از ۹۰ در صد خودروهای مناطق عسلویه قدیمی‌اند، افزود: در منطقه عسلویه پیمانکارن برای جابجایی کارگران خود از محل کار به محل سکونت به بیش از ۱۰ هزار خودرو نیاز دارند که با توجه به شرایط اقتصادی تامین این تعداد خودروی غیر فرسوده میسر نیست.

او با بیان اینکه خوشبختانه حادثه عصر دیروز این شرکت تلفات جانی نداشت، به ایلنا گفت: سه نفر از کارگران که وضعیت وخیم تری نسبت به سایرین داشته‌اند در‌‌‌ همان نخستین ساعات به بیمارستان کنگان منتقل شدند.

این مقام کارفرمایی با بیان اینکه دو نفر از مجروحین به بیمارستان خلیج فارس بوشهر اعزام شدند افزود: کارگر سومی که دچار شکستگی استخوان ران شده به بیمارستانی در شیراز اعزام شده است.

گلریز در ادامه با اشاره به اینکه در این حادثه راننده اتوبوس به عنوان پیمانکار حمل و نقل کارگران مقصر اصلی این حادثه است، گفت: شخص راننده هم اکنون با شکایت شرکت دُرریز بازداشت شده و تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

او در خصوص غیر قانونی بودن فعالیت خودروهای قدیمی در منطقه پارس جنوبی گفت: این خودرو‌ها مجموعا روزانه حدود ۴۰ کیلومتر برای حمل کارگران حرکت می‌کنند و در فصول گرم نیز اکثر رانندگان بر روی خودروهای خود کولر نصب می‌کنند.

اتوبوس‌های فرسوده

در همین رابطه یک مقام صنفی کارگری در بوشهر به ایلنا گفت: اکثر خودروهای حامل کارگران در منطقه پارس جنوبی و عسلویه قدیمی و فرسوده هستند.

«سید موسی میر جهانمردی» دبیر خانه کارگر بوشهر با بیان اینکه منطقه پارس جنوبی یکی از مناطق بزرگ کارگری در جنوب کشور است افزود: اکثر خودروهای سرویس رفت و برگشت کارگران فرسوده و غیر قابل استفاده‌اند.

به گفته وی، امنیت جانی و روانی کارگران با سوار شدن این خودرو‌ها سلب شده، بطوریکه این خودرو‌ها در حین انتقال کارگران در بیشتر موارد در مسیر خراب می‌شوند.

او در خصوص حادثه عصر گذشته گفت: این خودرو‌ها فاقد امکانات اولیه ایمنی بوده وخطرات جانی برای کارگران در پی دارند.

او گفت: شدت گرما در مناطق عسلویه و پارس جنوبی به حدی غیر قابل تحمل است که کارگرانی که با این خودرو‌ها تردد می‌کنند به دلیل نبود کولر و سایر امکانات رنج می‌برند و شاید برای به جریان افتادن هوا در داخل اتوبوس راننده تند می‌رفته است.

این فعال کارگری در پاسخ به این سوال که چرا پیمانکاران پارس جنوبی از خودروهای نو استفاده نمی‌کنند، گفت: این پیمانکاران به سبب اینکه کرایه خودروهای نو برایشان به صرفه نیست به سراغ اجاره خودروهای فرسوده می‌روند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز