خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با رئیس شورای شهر عسلویه مطرح شد؛

آلودگی هوا، بیکاری و کمبود فضاهای فرهنگی در پایتخت انرژی کشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۳۴

در سال ۸۵ شهرداری عسلویه توانست مبلغی را به عنوان حق آلایندگی از صنایع نفت و گاز فعال در منطقه دریافت کند، اما از آن سال به بعد این شرکت با تکیه بر مصوبه‌ای از هیات دولت و مجلس از پرداخت عوارض آلاینده‌ها با تکیه بر این قانون که می‌گوید شرکت‌ها مستقر در مناطق ویژه از پرداخت عوارض معاف هستند از پرداخت عوارض آلاینده‌ها سر باز زدند

رئیس شورای عسلویه گفت: خوشبختانه شهردار عسلویه را مشخص کرده و به فرمانداری معرفی کردیم و امید داریم آقای علی ماندگاری که قبلا سمت شهرداری اهرم و خارگ را بر عهده داشته بتواند نقش خود را برای بهتر شدن شهر عسلویه انجام دهد.

احمد بازیاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا گفت: شورای شهر تشکیل شده از یک طیف جوان و باتجربه و سعی بر این بود تا یک اجماع صورت گرفته و با توجه بر سوابق فرد و نحوه تعامل در حوزه شهری و مدیریت آن، شهردار انتخاب شده و به مردم معرفی شود.

وی ادامه داد: ما در محله‌های عسلویه افرادی را داریم که به عنوان شورایار عمل کرده و به عنوان مشاور به ما کمک می‌کنند و مشکلات شهری را به گوش ما می‌رسانند.

رئیس شورا عسلویه افزود: تمام نیت ما این است که کاری کنیم که هم در سطح کارهای اداری شهرستان از نیروی بومی و جوان استفاده شود و هم بتوانیم ظرفیت نیروهای بومی در شرکت‌های نفتی عسلویه را افزایش دهیم.

احمد بازیار در پاسخ به این سوال که این انتقاد از شورای شهر و شهرداری سابق همیشه بوده است که از نیرو‌های جوان و بومی در شهرداری کمتر استفاده می‌شود، گفت: در کل سیاست شورا بر این است که از نیرو‌های بومی و جوان استفاده کند، شاید تعریف دولت از نیروی بومی بسیار گسترده باشد ولی تعریف ما از نیروی بومی در استان‌‌‌ همان جوانان فعال و آماده برای اشتغال در ساکن شهر و حومه آن است و این بی‌انصافی‌ست که نیرو‌های بومی شهر و جوانان با استعداد عسلویه را کنار بگذاریم و با صرف هزینه‌های بسیار بالاتری از نیرو‌های غیر بومی استفاده کنیم. انتخاب ما اعضاء شورای شهر با اکثریت جوان حکایت از این دارد که خواست عمومی مردم شهر عسلویه توجه اتکا و واگذاری امور به دست نیروی جوان است.

وی افزود: شورا هیچ فشار به شهرداری جهت انتقال نیرو‌های بومی وارد نکرده است و ما معتقد به تغییرات بنیادین در شورا نیستیم. البته تغییر شهردار و انتخاب شهرداری که با اهداف و برنامه‌های شورا هماهنگ باشد یکی از الویت‌های مهم ماست و در این رابطه غرض‌ورزی یا اعمال سلیقه شخصی وجود ندارد. شورای شهر عسلویه مانند همه شورا‌های کشور در پی انتخابات و تغییر در ترکیب اعضای شورای شهر دچار تحول شده است و نوع نگاه به مسائل شهر تغییر کرده است. در راستای این تغییر، به نظر می‌رسد شهرداری جدید بر سر کار بیاید که با این تغیرات هماهنگ‌تر باشد. البته احتمال جا به جایی‌ها برایی هماهنگی با شهردار می‌رود.

بازیار افزود: میان شهردار و شورا در چندین مود منجمله الویت‌بندی اجرای پروژه‌ها اختلاف نظر‌هایی بود و اختلاف نظر‌هایی نیز بر روی عملکرد آقای صمصامی وجود داشت و تلاش ما در شورا برای طبق نظرمان با آقای صمصامی امکان‌پذیر نبود.

وی پیرامون تاثیر استقرار فرماندار و پیامد‌های آن گفت: مدت زیادی از استقرار فرمانداری در عسلویه نمی‌گذرد و بیشتر ادارات برای استقرار با مشکل رو به رو هستند و بعضی از ادارات مدعی هستند بودجه برای اداره امور جاری‌شان نیز ندارند، ولی ۱۰۰ درصد استقرار شهرداری به سود مردم عسلویه و مردم شهرستان بوده است. دیر یا زود نمایندگان ادارات به عسلویه می‌آیند و مستقر می‌شوند و در سرعت و نحوه ارائه خدمات به مردم عسلویه تحول ایجاد خواهد شد.

بازیار ادامه داد: تاکنون هیچ مطالعه کارشناسایی شده‌ای پیرامون میزان آلودگی‌ها صورت نگرفته است، ولی بر هیچ کس پوشیده نیست که صنایع آلاینده منطقه بدون کمترین توجه به سلامتی محیط زیست آب خاک و دریا در حال آلوده کردن مرکز بزرگ انسانی شهرستان عسلویه هستند و روز به روز نیز این تاسیسات در حال گسترش هستند و منطقه در حال آلوده‌تر شدن است. با وجود این گاز‌های سمی باعثشیوه انواع بیماری‌های خطرناک در منطقه هستیم و ما همیشه در جلسات مشترک با متولیان نفت و گاز مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم و شاهد هستیم که مواقع خاصی از شبانه‌روز میزان این گاز‌ها افزایش پیدا می‌کند که شاید ملاحظات زیست محیط دلیل این کار باشد و یا ممکن است برای دور ماندن این مسئله از نظر مردم این کار صورت بگیرد. در هر شکل در صورتی که برای این مسئله چاره اندیشی نشود، مسئله روز به روز بغرنج‌تر می‌شود و باید با نصب فیلتر‌های مناسب راه انداز شبکه فرآوری گازه‌های آلایند و ایجاد فضای سبز با این آلودگی‌ها مقابله شود.

رئیس شورای شهر عسلویه در ادامه خاطر نشان کرد: در سال ۸۵ شهرداری عسلویه توانست مبلغی را به عنوان حق آلایندگی از صنایع نفت و گاز فعال در منطقه دریافت کند، اما از آن سال به بعد این شرکت با تکیه بر مصوبه‌ای از هیات دولت و مجلس از پرداخت عوارض آلاینده‌ها با تکیه بر این قانون که می‌گوید شرکت‌ها مستقر در مناطق ویژه از پرداخت عوارض معاف هستند از پرداخت عوارض آلاینده‌ها سر باز زدند. این مسئله خلاف قانون و عرف است، مگر می‌شود یک شرکت هوا، آب، خاک و دریا را آلوده کند و از پرداخت هزینه‌های آن سر باز بزند؟ پیگری این مسئله نیاز به همکاری نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استانی دارد که ما دست یاری به سوی این دوستان دراز می‌کنیم.

بازیار بیان داشت: با توجه به موقعیت خاص شهر عسلویه اقلیت‌های مختلف و فرهنگ‌های متفاوتی وجود دارند و این امر موجب آن شده تا کمبود فضاهای فرهنگی را در شهر احساس کنیم، چرا که کمپ‌های مختلف توجهی به این موضوع ندارند.

وی ادامه داد: انشالله بیمارستان عسلویه هر چه زود‌تر افتتاح شده و کادر پزشکی مجربی را در اختیار می‌گیرد تا بتواند کمک حال درمانگاه خانواده در عسلویه باشد.

بازیاری گفت: یکی از مشکلات ما در عسلویه، مدارس این شهر است، چرا که به جز دبستان و راهنمایی فاقد رشته‌های دبیرستانی بوده و دانش آموزان به سمت شهرهای اطراف برای تحصیل می‌روند.

وی ادامه داد: ما در آموزش و پرورش احساس کم کاری می‌کنیم چرا که درحق عسلویه کم لطفی کرده و به مدارس اینجا توجهی ندارند.

بازیاری گفت: معظل اشتغال و بیکاری باید حل شده و ما پیگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم جوانان مستعد را به کاری مفید سرگرم کنیم تا بتواند مایحتاج خود را تامین کند.

وی افزود: متاسفانه بحثاعتیاد در شهر عسلویه به یک معضل تبدیل شده و باید فکری اساسی برای این موضوع کرد.
بازیاری خاطر نشان کرد: در خصوص زمین‌های ورزشی امکاناتی نداریم با اینکه چندین تیم ورزشی و قهرمان داریم که به سختی تمرین می‌کنند و هیچ گونه امکاناتی ندارند مخصوصا خانم‌ها که برای ورزش کردن با مشکلات بسیاری مواجه‌اند و زمینی مخصوص خودشان ندارند.

وی در پایان گفت: تمایل داریم که جلسات شورا علنی شده و با مشکلات مردم از نزدیک آشنا شویم تا بتوانیم مشکلات شهر را حل کنیم، اما متاسفانه مکانی نداریم و ساختمان شهرداری در دست فرمانداری است که امید داریم فرمانداری با توجه به زمینی که در اختیارش قرار گرفته به ساختن ساختمان برای خودش اقدام کند تا ما به ساختمان خودمان برویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز