خبرگزاری کار ایران

هفته گذشته ؛

بیش از 30 میلیارد ریال برق در بورس انرژی معامله شد

ارزش معامله های انجام شده در بورس انرژی در هفته گذشته (19 تا 23 تیرماه) بیش از 30 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با هفته قبل از آن کاهش 50 درصدی نشان می دهد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، براساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، میزان معامله انرژی در هفته گذشته (19 تا 23 تیرماه) در بورس انرژی، به ترتیب در نماد کم باری روزانه معادل 85 هزار و 760 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 284 هزار و 317 ریال بر مگاوات ساعت، در نماد میان باری روزانه معادل سه هزار و 360 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 333 هزار و 928 ریال بر مگاوات ساعت بوده است.

همچنین در نماد بار پیک، روزانه معادل 2 هزار و 960 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 342 هزار و 716 ریال بر مگاوات ساعت و در نماد بار پایه روزانه معادل 12 هزار و 888 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 315 هزار و 25 ریال بر مگاوات ساعت بین خریداران و فروشندگان انرژی معامله شد.

برپایه این گزارش، ارزش معامله های انجام شده در این هفته بیش از 30 میلیارد ریال بوده است.

در این هفته حجم معامله ها در همه نمادها و همچنین قیمت میانگین کاهش یافته است.

ارزش معامله های انجام شده در هفته گفته شده در همسنجی با هفته قبل از آن، 50 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا، پس از موافقت شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور در چهار بخش اوراق سلف برق، اوراق قرارداد محور کالاهای انرژی مانند زغال سنگ، نفت و انرژی های سبز مانند انرژی های خورشیدی، در برنامه کاری سال 1390 بازار سرمایه ایران قرار گرفت.

قرار است در مرحله نخست، برق به صورت سلف موازی معامله شود و سپس، بازار مشتقه شامل قرارداد آتی، قرارداد اختیار خرید و معاملات در عرصه بین المللی فعال می شود.

شرکت بورس انرژی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت مدیریت فناوری، شرکت سپرده گذاری مرکزی، شرکت های کارگزاری، شرکت مدیریت شبکه، شرکت توانیر، مصرف کنندگان برق و تولیدکنندگان برق، بازیگران بورس انرژی در بخش معاملات برق محسوب می شوند.

کد خبر : ۳۹۰۹۴۲