خبرگزاری کار ایران

در روز هوای پاک اعلام شد؛

بورس انرژی آماده راه اندازی بازار کربن

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۹۲۶

مدیر عامل بورس انرژی در روز هوای پاک از آمادگی بورس انرژی برای راه اندازی بازار کربن(بازار مجوزهای انتشار گازهای گلخانه ای و گازهای آلاینده در کشور خبر داد.

مدیر عامل بورس انرژی در روز هوای پاک از آمادگی بورس انرژی برای راه اندازی بازار کربن(بازار مجوزهای انتشار گازهای گلخانه ای و گازهای آلاینده در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس انرژی، دکتر سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی با اعلام این خبر گفت: به طور کلی در دنیا به منظور کاهش انتشار گازهای آلاینده و گازهای گلخانه ای دو نوع سیاستگذاری انجام می پذیرد. این سیاست ها شامل نگرش بازار محور و نگرش مبتنی بر کنترل و نظارت است.

وی در اینباره توضیح داد: نگرش مبتنی بر کنترل و نظارت اغلب شامل اخذ مالیات و عوارض از واحدهای صنعتی است که بیش از حد مجاز آلودگی یا گاز گلخانه ای تولید می کنند. این نوع سیاستگذاری مبتنی بر انگیزه بخشی اقتصادی نیست و از این حیثچندان کارآمد نیست. در این روش واحدهای صنعتی مایل نیستند از سطح استاندارد تعریف شده فراتر بروند و میزان انتشار خود را از سطح مجاز کمتر کنند. علاوه بر آن در این مدل واحدهای صنعتی همواره از طریق روش های قانونی و غیر قانونی به دنبال راه های گریز از پرداخت مالیات و عوارض هستند و این موضوع را به عنوان یک تحمیل اجباری به کلیه واحدهای صنعتی قلمداد می کنند.

مدیرعامل بورس انرژی در خصوص نگرش بازار محور گفت: در این مدل، پس از تشکیل بازار اوراق سهمیه مجاز انتشار آلایندگی و گازهای گلخانه ای، این سهمیه مجاز توسط واحدهای صنعتی و تجاری قابل داد و ستد می شود.

حسینی در خصوص مزایای این مدل در مقایسه با نظارت و کنترل گفت: این روش از یک طرف باعثکاهش آلودگی و از طرف دیگر باعثایجاد انگیزه در کاهش بیشتر این گازها خواهد شد. زیرا همه واحدهای صنعتی با استفاده از ساز و کارهای مختلف همواره به دنبال کاهش میزان انتشار آلایندگی خود از سهمیه مجاز به منظور فروش و معامله ظرفیت باقیمانده خود هستند. از طرف دیگر واحدهای صنعتی که به هر دلیلی موفق به کاهش میزان انتشار آلایندگی یا گازهای گلخانه ای خود نشده اند نیز با استفاده از ساز و کار عرضه و تقاضای بازار، با پرداخت هزینه، میزان مازاد آلایندگی ایجاد شده توسط واحدهای صنعتی خود را جبران می کنند. همچنین هزینه کاهش انتشار در این روش بسیار کمتر از روش نظارت و کنترل است.

مدیر عامل بورس انرژی کمک به کاهش آلودگی هوا از طریق ساز و کارهای مالی موجود در بازار سرمایه کشور را در راستای مسئوولیت های اجتماعی چهارمین بورس رسمی کشور ارزیابی کرد و اظهار داشت: با توجه به مطالعات انجام شده و وجود زیرساخت های لازم در بازار سرمایه کشور، در صورت وجود اراده لازم در این زمینه و طی مراحل قانونی و مقرراتی، بورس انرژی با همکاری سایر نهادهای ذیربط از جمله سازمان محیط زیست، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارتخانه های نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت آمادگی بستر سازی جهت شروع معاملات کربن در کشور را دارد.

دکتر حسینی ضمن تأکید بر این مطلب که حفاظت و حمایت از محیط زیست یک وظیفه ملی و همگانی است، اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی مصرف حامل های انرژی را به واسطه کشف صحیح قیمت آنها از دیگر عوامل موثر در کاهش استفاده از حاملهای انرژی و بالطبع کاهش آلودگی هوا بر شمرد و گفت: تقویت بازارهای رقابتی در بورس انرژی در کشور علاوه بر مزایای متعدد اقتصادی می تواند در زمینه های اجتماعی از جمله کاهش آلودگی هوا نیز بسیار تاثیرگذار باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز