خبرگزاری کار ایران

سه گام مهم برای آغاز مبادلات بورس کالا با ۷ بورس کالایی دنیا

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۸۱۹

با طی شدن سه گام مذکور یک سرمایه گذاری ایرانی به راحتی می تواند با ارائه سفارش به کارگزار خود، هر کالا یا ابزار مالی را خرید و فروش کند و در طرف مقابل یک تاجر در مسکو یا بلاروس می تواند به صورت آنلاین محصولات یا دارایی های مالی موجود در بورس کالای ایران را سفارش دهد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص عضویت این بورس در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU)، گفت: با عضویت بورس کالا در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی که متشکل از هفت بورس کالایی از پنج کشور جهان بوده، صفحه جدیدی در پرونده کاری بورس کالا باز شده است.

به گزارش ایلنا و از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، حسین خزلی خرازی که بین سال ۸۶ تا ۸۸ از اعضای هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران بوده است، تاکید کرد که یکی از مزیت های بزرگ بین المللی شدن ارکان بازار سرمایه از جمله بورس کالا این است که براساس نرم بین المللی و استانداردهای جهانی حرکت کنیم.

به گفته خرازی، اینکه با گذشت تنها ۱۱ سال از تاسیس نخستین بورس کالایی در کشور یعنی بورس فلزات تهران و همچنین گذشت ۷ سال از راه اندازی شرکت بورس کالای ایران، این بورس به جایگاهی رسیده که پای خود را فراتر از مرزهای ملی گذاشته و عزمی جدی برای آغاز مبادلات بین بورسی دارد، جای تحسین داشته و همه ارکان بازار سرمایه باید به این روند کمک کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: عضویت و همکاری بورس ها و سایر نهادهای مالی کشور به اتحادیه های منطقه ای و بین المللی تاثیر شایانی در ارتقا سطح دانش و آشنایی مدیران ارشد و میانی شرکت ها با تحولات بورس های مختلف و همچنین انتقال تکنولوژی های مالی در جهت استاندارسازی فرآیند های مبادلاتی دارد که این موضوع باید از مطالبات ما فعالان بازار سرمایه و همچنین رسانه ها باشد.

خرازی اظهار داشت: به عنوان مثال بورس تهران سال هاست عضو اتحادیه بورس های آسیایی و اروپایی(FEAS) است البته عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس ها در چند سال اخیر به تعلیق درآمده است. همچنین شرکت سپرده گذاری مرکزی علاوه بر عضویت در FEAS دارای توافقنامه همکاری با شرکت های سپرده گذاری از کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، عمان و پاکستان بوده و باید روند عضویت بورس های کشور به سایر بورس ها و مجامع و اتحادیه های مشابه ادامه یابد. در این بین بورس کالای ایران نیز روند عضویت و همکاری های خود با بورس های منطقه ای را آغاز کرده است.

خرازی افزود: یکی از مشکلات بزرگ ما در بازار سرمایه، قوانین، دستورالعمل ها و نرم افزارها بوده که تا حدود زیادی خود ساخته و در داخل ایران بومی شده است، به عبارت دیگر قوانین متناسب با نیازهای ما طراحی شده اند اما برای بین المللی شدن در حوزه بازار سرمایه و معاملات، باید مجموعه محیط حاکم بر بازار سرمایه از جمله قوانین، رفتارها و نرم افزارها تا ۷۰ درصد رنگ و بوی بین المللی به خود بگیرد؛ از این جهت باید عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی را به فال نیک گرفت.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر یکی از مزیت های بزرگ بین المللی شدن ارکان بازار سرمایه از جمله بورس کالا این است که براساس نرم بین المللی و استانداردهای جهانی حرکت خواهیم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وجود یک آفت بزرگ در عضویت های برخی نهادهای مختلف به مراکز بین المللی، گفت: یک آفتی که در عضویت برخی نهادها با اتحادیه های بین المللی وجود دارد، این است که معمولا ارتباط این مراکز و تبادل اطلاعات و دانش، به سالی یکبار و حضور نفر اول شرکت در کنفرانس و همایش ها ختم می شود در صورتی که باید در توافقنامه ها تعاملات جدی وجود داشته باشد و بدنه شرکت ها و مدیران میانی نیز برای کسب تجربیات مختلف در این همایش ها شرکت کنند. به بیان دیگر می توان گفت اگر عضویت ها به دیدار سالی یکبار محدود شود، امضا توافقنامه ها و عضویت ها صوری است.

خرازی با بیان اینکه برای آغاز مبادلات بین بورسی میان بورس کالای ایران با بورس های کالایی منطقه برداشتن سه گام اساسی لازم است، گفت: در گام نخست باید مقامات ناظر بورس های کالایی باهم قرارداد همکاری امضا کنند برای مثال سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مقام ناظر بر بورس کالا با نهادهای نظارتی بورس های عضو اتحادیه IEU در ارتباط باشند.

وی در خصوص گام دوم پیش روی بورس کالا برای آغاز معاملات با هفت بورس کالای عضو IEU گفت: در مرحله بعد اتاق پایاپای که زیرمجموعه شرکت سپرده گذاری مرکزی است باید طی قراردادی با نهادهای همسو در بورس های دیگر مرتبط شوند تا عملیات تسویه، پایاپای و تهاتر در مبادلات بین المللی به سهولت انجام شود.

خرازی تصریح کرد: البته در سفری که اعضای اتحادیه الکترونیکی به تهران داشتند، علاوه بر عضویت بورس کالا در این اتحادیه، شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز قراردادی را با این اتحادیه منعقد کرد که به این ترتیب باید زیرساخت های ثبت و تسویه پایاپای فراهم شود تا سرمایه گذاران دغدغه ای در خصوص مبادلات بین بورسی نداشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه به سومین گام اشاره کرد و اظهار داشت: بحثآخر به نقل و انتقالات وجوه از طریق سیستم بانکی مربوط می شود که در صورت کمرنگ شدن تحریم ها، مقدمات طی شدن این گام ایجاد می شود.

به گفته خرازی، با طی شدن سه گام مذکور یک سرمایه گذاری ایرانی به راحتی می تواند با ارائه سفارش به کارگزار خود، هر کالا یا ابزار مالی را خرید و فروش کند و در طرف مقابل یک تاجر در مسکو یا بلاروس می تواند به صورت آنلاین محصولات یا دارایی های مالی موجود در بورس کالای ایران را سفارش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور طبیعی طی شدن این مراحل زمانبر خواهد بود اما اینکه با گذشت تنها ۱۱ سال از تاسیس نخستین بورس کالایی در کشور یعنی بورس فلزات تهران و همچنین گذشت ۷ سال از راه اندازی شرکت بورس کالای ایران، این بورس به جایگاهی رسیده که پای خود را فراتر از مرزهای ملی گذاشته و عزمی جدی برای آغاز مبادلات بین بورسی دارد، جای تحسین دارد و همه ارکان بازار سرمایه باید به این روند کمک کنند.

براساس این گزارش، هفت بورس کالایی از پنج کشور ارمنستان، اوکراین، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان عضو اتحادیه IEU هستند که به گفته «گریگور واردیکیان» رییس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی روسیه نیز بزودی عضو این اتحادیه می شود. به این ترتیب با عضویت بورس کالای ایران در ۲۶ آبان سال جاری، شمار کشورهای عضو IEU به شش رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز