خبرگزاری کار ایران

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ کرد؛

دستورالعمل عرضه اولیه سهام به روش ثبت سفارش در فرابورس

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۴۷۰

این دستورالعمل در اجرای ماده ۵۰ دستورالعمل نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران(مصوب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) در ۱۴ ماده و ۱۳ تبصره به تصویب هیأت ‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل عرضه اولیه سهام به روش ثبت سفارش در فرابورس ایران را تصویب و ابلاغ کرد + متن دستوالعمل

به گزارش ایلنا، این دستورالعمل در اجرای ماده ۵۰ دستورالعمل نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران(مصوب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) در ۱۴ ماده و ۱۳ تبصره به تصویب هیأت ‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.
تعاریف در این دستورالعمل به شرح زیر آمده است:

اطلاعیه عرضه اولیه: اطلاعیه‌ای است که توسط فرابورس، طبق فرم مصوب هیأت مدیره فرابورس و براساس مقررات منتشر می‌شود.
دامنه قیمت: پایین‌ترین تا بالاترین قیمتی است که کارگزار در دوره ثبت سفارش می‌تواند سفارش‌های دریافتی از مشتریان را در آن بازه ثبت نماید.
دوره ثبت سفارش: دوره زمانی است که طی آن، سفارش‌های خرید مشتریان در عرضه اولیه به روش ثبت سفارش، در سامانه معاملات ثبت می‌شود.
سقف تعهد خرید: حداکثر میزانی که در هر عرضه، خرید آن توسط مدیر عرضه و گروه متعهدین تعهد می‌شود.
سهامداران متعهد عرضه: از جمله سهامداران مدیریتی شرکت هستند که در عرضه اولیه به روش حراج، انجام عرضه را تعهد می‌نمایند و نام ایشان توسط فرابورس در اطلاعیه عرضه اولیه اعلام می‌شود.
عرضه اولیه به روش ثبت سفارش: عرضه‌ای است که براساس سفارش‌های ثبت شده در دوره ثبت سفارش و طبق ضوابط این دستورالعمل انجام می‌شود.
کلیه عرضه‌های اولیه سهام با روش ثبت سفارش انجام می‌شود مگر اینکه هیأت پذیرش بنا به پیشنهاد فرابورس روش دیگری را برای عرضه اولیه تعیین ‌نماید.
همچنین محدودیت دامنه نوسان قیمت روزانه از اولین روز کاری بعد از عرضه اولیه، روی نماد معاملاتی ناشر پذیرفته شده اعمال خواهد شد.
کارگزاران پس از انتشار اطلاعیه عرضه اولیه سهام توسط فرابورس نسبت به اخذ سفارش خرید از متقاضیان اقدام خواهند کرد. کلیه سفارش‌های اخذ شده جهت عرضه اولیه، باید به قیمت محدود باشند.
در این دستورالعمل آمده است: فرابورس می‌تواند جهت خرید هر مشتری، هر کارگزار و یا هر ایستگاه معاملاتی سقف مشخصی تعیین و در اطلاعیه عرضه اولیه اعلام نماید.
به منظور عرضه اولیه به روش ثبت سفارش، مدیر عرضه باید حداقل ۷ روز کاری قبل از آغاز ثبت سفارش، گزارشی حداقل شامل مشخصات مدیر عرضه، تاریخ ثبت سفارش، کف قیمت و دامنه قیمت در ثبت سفارش، تعداد سهام قابل عرضه و حسب مورد سقف تعهد خرید، اعضای گروه متعهدین و تعهدات ایشان را مطابق فرم فرابورس پس از تأیید ناشر پذیرفته شده، سهامداران عمده عرضه‌کننده و مدیر عرضه به فرابورس ارسال نماید. فرابورس، پس از موافقت با عرضه اولیه، این اطلاعات را در اطلاعیه عرضه اولیه قید نموده و حداقل ۲ روز کاری قبل از ثبت سفارش منتشر می‌نماید.
سقف تعهد خرید حداکثر ۵۰ درصد سهام قابل عرضه است و در هر عرضه اولیه به پیشنهاد مدیر عرضه، توسط فرابورس تعیین می‌شود. به هر ترتیب سقف تعهد خرید باید به گونه‌ای تعیین شود که در صورت انجام تعهد خرید، معامله انجام شده کمتر از نصاب‌های معاملات عمده باشد.
در عین حال، در عرضه اولیه به روش ثبت سفارش عرضه اولیه موفق، عرضه‌ای است که طی آن حداقل به میزان مابه‌التفاوت سهام قابل عرضه و سقف تعهد خرید، توسط اشخاصی غیر از مدیر عرضه و گروه متعهدین خریداری شود.

مدیر عرضه به تنهایی یا به همراه گروه متعهدین باید تعهد نماید که سهام خریداری نشده در عرضه اولیه را تا سقف تعهد خرید از سهام قابل عرضه خریداری نماید در هر حال، مسئولیت اجرای تعهد خرید سهام بر عهده مدیر عرضه خواهد بود.
کارگزاران موظفند، سفارش‌های دریافتی از مشتریان را براساس اولویت زمانی دریافت سفارش در دوره ثبت سفارش، وارد سامانه معاملات کنند.
دوره ثبت سفارش حداکثر یک روز کاری بوده و ساعت شروع و پایان آن توسط فرابورس تعیین و اعلام می‌شود. در صورت بازنگری در دامنه قیمت، دوره ثبت سفارش برای یک روز کاری دیگر تمدید می‌شود. در این حالت، سفارش‌های ثبت شده در دوره ثبت سفارش قبلی حذف و سفارش‌گیری مجدداً در دامنه قیمتی جدید انجام می‌شود.
همچنین در دوره ثبت سفارش، اطلاعات مربوط به سفارش‌های ثبت شده شامل حجم و قیمت سفارش‌ها و متقاضیان خرید منتشر نمی‌شود و کارگزاران، مدیر عرضه و فروشنده نیز به اطلاعات مزبور دسترسی ندارند. در پایان دوره ثبت سفارش صرفاً اطلاعات حجم و قیمت سفارش‌های ثبت شده در اختیار مدیر عرضه قرار می گیرد.
روابط مدیر عرضه، سهامداران عمده عرضه‌کننده و ناشر پذیرفته شده و حدود وظایف و مسئولیت‌های هریک همچنین حق‌الزحمه مدیر عرضه در چارچوب سقف‌های مصوب سازمان در قرارداد فیمابین که به تأیید فرابورس می‌رسد تعیین می‌شود.
متن کامل دستورالعمل عرضه اولیه سهام به روش ثبت سفارش در فرابورس در زیر آمده است.

این دستورالعمل در اجرای ماده ۵۰ دستورالعمل نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران(مصوب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) در ۱۴ ماده و ۱۳ تبصره در تاریخ ۱۳/۰۲ / ۱۳۹۳ به تصویب هیأت ‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.
ماده ۱: اصطلاحات و واژه‌هایی که در ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴مجلس شورای‌ اسلامی و دستورالعمل نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران تعریف شده‌اند، به همان مفاهیم در این دستورالعمل به کار رفته‌اند. واژه‌های دیگر دارای معانی زیر می‌باشند:
۱. اطلاعیه عرضه اولیه: اطلاعیه‌ای است که توسط فرابورس، طبق فرم مصوب هیأت مدیره فرابورس و براساس مقررات منتشر می‌شود.
۲. دامنه قیمت: پایین‌ترین تا بالاترین قیمتی است که کارگزار در دوره ثبت سفارش می‌تواند سفارش‌های دریافتی از مشتریان را در آن بازه ثبت نماید.
۳. دوره ثبت سفارش: دوره زمانی است که طی آن، سفارش‌های خرید مشتریان در عرضه اولیه به روش ثبت سفارش، در سامانه معاملات ثبت می‌شود.
۴. سقف تعهد خرید: حداکثر میزانی که در هر عرضه، خرید آن توسط مدیر عرضه و گروه متعهدین تعهد می‌شود.
۵. سهامداران متعهد عرضه: از جمله سهامداران مدیریتی شرکت هستند که در عرضه اولیه به روش حراج، انجام عرضه را تعهد می‌نمایند و نام ایشان توسط فرابورس در اطلاعیه عرضه اولیه اعلام می‌شود.
۶. سهامدار مدیریتی: هر سهامداری که یکی از شرایط زیر ر ا داشته باشد، سهامدار مدیریتی است:
الف) اشخاص حقیقی که به واسطه سهامداری خود، اقوام نسبی از طبقه اول و دوم و یا اشخاص حقوقی تحت کنترل خود، مجموعاً مساوی یا بیشتر از ۵ درصد سهام ناشر را داشته باشند.
ب) اشخاص حقوقی که به واسطه سهامداری خود، اشخاص حقوقی تحت کنترل و یا اشخاص حقوقی با کنترل‌‌کننده مشترک مجموعاً مساوی یا بیشتر از ۵ درصد سهام ناشر را داشته باشند.
۷. عرضه اولیه به روش ثبت سفارش: عرضه‌ای است که براساس سفارش‌های ثبت شده در دوره ثبت سفارش و طبق ضوابط این دستورالعمل انجام می‌شود.
۸. گروه متعهدین: گروهی است که بابت تعهد خرید سهام در عرضه اولیه توسط مدیر عرضه تشکیل می‌شود. یک یا چند نهاد مالی دارای مجوز از سازمان، اعضای گروه مذکور را تشکیل می‌دهند و طبق قرارداد مربوطه و ضوابط این دستورالعمل به صورت تضامنی به همراه مدیر عرضه، مسئولیت تعهد خرید سهام را بر عهده می‌گیرند.
۹. مدیر عرضه: کارگزار یا شرکت تأمین سرمایه‌ای است که مدیریت عرضه اولیه سهام در عرضه اولیه به روش ثبت سفارش را بر عهده می‌گیرد.
۱۰. ناشر پذیرفته شده: ناشری است که اوراق بهادار آن در فرابورس پذیرفته شده است.
ماده ۲: کلیه عرضه‌های اولیه سهام با روش ثبت سفارش انجام می‌شود مگر اینکه هیأت پذیرش بنا به پیشنهاد فرابورس روش دیگری را برای عرضه اولیه تعیین ‌نماید.
ماده ۳: محدودیت دامنه نوسان قیمت روزانه از اولین روز کاری بعد از عرضه اولیه، روی نماد معاملاتی ناشر پذیرفته شده اعمال خواهد شد.
ماده ۴: کارگزاران پس از انتشار اطلاعیه عرضه اولیه سهام توسط فرابورس نسبت به اخذ سفارش خرید از متقاضیان اقدام خواهند کرد. کلیه سفارش‌های اخذ شده جهت عرضه اولیه، باید به قیمت محدود باشند.
ماده ۵: فرابورس می‌تواند جهت خرید هر مشتری، هر کارگزار و یا هر ایستگاه معاملاتی سقف مشخصی تعیین و در اطلاعیه عرضه اولیه اعلام نماید.
تبصره ۱: فرابورس می‌تواند محدودیت‌های موضوع این ماده را طی جلسه معاملاتی تغییر دهد، مشروط به آنکه قبل از اعمال، موضوع را از طریق سامانه معاملاتی به اطلاع کارگزاران برساند.
تبصره ۲: اعمال تغییرات، حذف یا اصلاح سفارش‌ها مطابق با شرایط این ماده به دستور فرابورس توسط کارگزاران باید انجام شود.
تبصره ۳: عدم رعایت سقف‌های موضوع این ماده و دستورات فرابورس در این خصوص، تخلف کارگزار بوده و موضوع، جهت رسیدگی به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع خواهد شد. در عین حال فرابورس می‌تواند سفارش‌هایی که موجب نقض سقف‌های موضوع این ماده یا دستورات فرابورس شده است را رأساً اصلاح یا حذف نماید. در این موارد، کلیه مسئولیت‌های احتمالی ناشی از اصلاح یا حذف سفارش بر عهده کارگزار مربوطه است و فرابورس مسئولیتی ندارد.
ماده ۶: به منظور عرضه اولیه به روش ثبت سفارش، مدیر عرضه باید حداقل ۷ روز کاری قبل از آغاز ثبت سفارش، گزارشی حداقل شامل مشخصات مدیر عرضه، تاریخ ثبت سفارش، کف قیمت و دامنه قیمت در ثبت سفارش، تعداد سهام قابل عرضه و حسب مورد سقف تعهد خرید، اعضای گروه متعهدین و تعهدات ایشان رامطابق فرم فرابورس پس از تأیید ناشر پذیرفته شده، سهامداران عمده عرضه‌کننده و مدیر عرضه به فرابورس ارسال نماید. فرابورس، پس از موافقت با عرضه اولیه، این اطلاعات را در اطلاعیه عرضه اولیه قید نموده و حداقل ۲ روز کاری قبل از ثبت سفارش منتشر می‌نماید.
تبصره: دامنه قیمت نمی‌تواند بیشتر از ۲۰ درصد کف قیمت پیشنهادی باشد.
ماده ۷: سقف تعهد خرید حداکثر ۵۰ درصد سهام قابل عرضه است و در هر عرضه اولیه به پیشنهاد مدیر عرضه، توسط فرابورس تعیین می‌شود. به هر ترتیب سقف تعهد خرید باید به گونه‌ای تعیین شود که در صورت انجام تعهد خرید، معامله انجام شده کمتر از نصاب‌های معاملات عمده باشد.
ماده ۸: در عرضه اولیه به روش ثبت سفارش عرضه اولیه موفق، عرضه‌ای است که طی آن حداقل به میزان مابه‌التفاوت سهام قابل عرضه و سقف تعهد خرید، توسط اشخاصی غیر از مدیر عرضه و گروه متعهدین خریداری شود.
تبصره ۱: در صورتی‌که با توجه به سفارش‌های ثبت شده، امکان عرضه موفق وجود نداشته باشد، دامنه قیمت پیشنهادی در پایان دوره ثبت سفارش، برای یک بار قابل بازنگری است مشروط به آنکه کف قیمت جدید حداکثر ۱۰درصد کمتر از کف قیمت اولیه باشد. درخواست بازنگری توسط مدیر عرضه به فرابورس ارایه خواهد شد.
تبصره ۲: در صورت عرضه اولیه ناموفق، چنانچه مدیر عرضه درخواست بازنگری دامنه قیمت را نداشته باشد، می‌تواند با موافقت فرابورس عرضه اولیه را به زمان دیگری موکول نماید. عرضه مجدد منوط به طی مراحل موضوع ماده ۶ این دستورالعمل خواهد بود.
ماده ۹: مدیر عرضه به تنهایی یا به همراه گروه متعهدین باید تعهد نماید که سهام خریداری نشده در عرضه اولیه را تا سقف تعهد خرید از سهام قابل عرضه خریداری نماید در هر حال، مسئولیت اجرای تعهد خرید سهام بر عهده مدیر عرضه خواهد بود.
تبصره ۱: مدیرعرضه و گروه متعهدین باید به تشخیص فرابورس کفایت سرمایه کافی را جهت ایفای تعهد خرید را داشته باشند.
تبصره ۲: حقوق، وظایف و سقف تعهد خرید هر یک از اعضای گروه متعهدین در خصوص تعهد موضوع این ماده در قرارداد فیمابین که به تأیید فرابورس می‌رسد، مشخص می‌شود.
ماده ۱۰: کارگزاران موظفند، سفارش‌های دریافتی از مشتریان را براساس اولویت زمانی دریافت سفارش در دوره ثبت سفارش، وارد سامانه معاملات کنند.
تبصره ۱: واحد پایه سفارش، حداقل و حداکثر حجم هر سفارش و زمان ورود سفارش‌ها در دوره ثبت سفارش برای هر عرضه اولیه توسط فرابورس تعیین و قبل از شروع دوره ثبت سفارش از طریق سایت رسمی فرابورس و سامانه معاملاتی به اطلاع عموم خواهد رسید.
تبصره ۲: سفارش‌های خرید باید با کد معاملاتی مشتری ثبت شود و ثبت سفارش‌ها با کد گروهی مجاز نیست.
تبصره ۳: سفارش‌های ثبت شده در دوره ثبت سفارش قابل اصلاح یا حذف هستند. پس از پایان این دوره، ورود، حذف یا اصلاح سفارش‌ها مجاز نیست.
ماده ۱۱: دوره ثبت سفارش حداکثر یک روز کاری بوده و ساعت شروع و پایان آن توسط فرابورس تعیین و اعلام می‌شود. در صورت بازنگری در دامنه قیمت، دوره ثبت سفارش برای یک روز کاری دیگر تمدید می‌شود. در این حالت، سفارش‌های ثبت شده در دوره ثبت سفارش قبلی حذف و سفارش‌گیری مجدداً در دامنه قیمتی جدید انجام می‌شود.
ماده ۱۲: طی دوره ثبت سفارش، اطلاعات مربوط به سفارش‌های ثبت شده شامل حجم و قیمت سفارش‌ها و متقاضیان خرید منتشر نمی‌شود و کارگزاران، مدیر عرضه و فروشنده نیز به اطلاعات مزبور دسترسی ندارند. در پایان دوره ثبت سفارش صرفاً اطلاعات حجم و قیمت سفارش‌های ثبت شده در اختیار مدیر عرضه قرار می گیرد.
تبصره: اجرای این ماده منوط به فراهم شدن شرایط فنی با اعلام فرابورس خواهد بود.
ماده ۱۳: در پایان دوره ثبت سفارش، عرضه سهام با یک قیمت و به شرح زیر انجام می‌شود:
۱. در صورتی که حجم کل سفارش‌های ثبت شده با قیمتی معادل سقف دامنه تعیین شده بیش از کل سهام قابل عرضه باشد، قیمت عرضه معادل قیمت سقف بوده و تخصیص سهام براساس رویه تسهیم به نسبت انجام می‌شود.
۲. در صورتی که حجم کل سفارش‌های ثبت شده در دامنه قیمت، مساوی یا بیشتر از تعداد کل سهام قابل عرضه باشد، قیمت عرضه، قیمت واحدی است که با آن قیمت کل سهام قابل عرضه معامله شود.
۳. در صورتی که حجم کل سفارش‌های ثبت شده کمتر از تعداد کل سهام قابل عرضه ولی به گونه‌ای باشد که پس از اعمال تمام یا بخشی از تعهد خرید، کل سهام قابل عرضه معامله شود، قیمت عرضه معادل قیمت کف خواهد بود. در این حالت مدیر عرضه ملزم به ایفای تعهد خرید می‌باشد و بدین منظور وی باید سفارش خریدی با قیمت کف و به میزان مابه‌التفاوت سفارش‌های وارد شده و سفارش‌های قابل عرضه را ارایه نماید.
۴. در صورتی که حجم کل سفارش‌های ثبت شده به گونه‌ای باشد که با اعمال تعهد خرید نیز کل سهام قابل عرضه معامله نشود، عرضه انجام نمی‌شود.
تبصره: در محاسبه حجم کل سفارشات ثبت شده موضوع این ماده، سفارشات ثبت شده توسط مدیر عرضه و گروه متعهدین لحاظ نمی‌شود.
ماده ۱۴: روابط مدیر عرضه، سهامداران عمده عرضه‌کننده و ناشر پذیرفته شده و حدود وظایف و مسئولیت‌های هریک همچنین حق‌الزحمه مدیر عرضه در چارچوب سقف‌های مصوب سازمان در قرارداد فیمابین که به تأیید فرابورس می‌رسد تعیین می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز