خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان خصوصی سازی:

تنها ۱۲ درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۷۴

حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان از عرضه سهام در فضای رقابتی واگذار شده و ۲۶ هزار میلیارد تومان برای سهم در قالب سهام عدالت و ۱۸هزار میلیارد تومان سهم نیز بابت رد دیون دولت به دستگاه‌ها پرداخت شده است.

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: حدود ۱۲ درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی معاون وزیر و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی صبح امروز در یک نشست خبری با ارایه آماری از روند شکل‌گیری خصوصی‌سازی از ابتدا تاکنون اظهار داشت: خصوصی سازی در ایران از دهه ۷۰ با شیبی ملایم آغاز شد اما مقررات آن محدود بود که به مرور محکم تر شدند.

وی افزود: در سالهای ۸۱ تا ۸۲ خصوصی سازی شتاب بیشتری به خود گرفت و اولین مصوبه در خصوص افزایش ثروت خانوارهای ایرانی تصویب شد اما به‌دلیل ابهام در عبارت‌ها تفسیر درستی صورت نگرفت و زمینه اجرایی آن فراهم نشد که طی سالهای ۸۴ و ۸۵ قوانین روشن‌تر بیان شد و خصوصی سازی در ۳ گروه طبقه بندی شد.

پوری حسینی خاطر نشان کرد: گروه اول بنگاهایی است که جنس شان تصدی گرایانه است و دولت باید تا پایان برنامه چهارم آنها را واگذار کند، گروه دوم بنگاههایی است که دولت موظف به واگذاری ۸۰ درصدی آنهاست مانند پالایشگاهها و پتروشیمی ها که واگذاری این بخش جان تازه ای به خصوی سازی می بخشد و گروه سوم شرکت هایی است که خصوصی ها اجازه ورود به آن را ندارند که در حدود ۵۰ شرکت از قبیل بانک مرکزی، شرکت ملی نفت و بیمه مرکزی و صدا و سیما و… است.

پوری حسینی افزود: در گروه یک ۱۶۰ شرکت تعیین تکلیف شده‌اند که از این میزان ۱۴ شرکت فروخته شده، شش شرکت در حال عرضه، ۱۲ شرکت در حال تصویب قیمت پایه، ۶۵ شرکت در حال رفع ابهام اطلاعات، یک شرکت در حال پذیرش در بورس و ۴۳ شرکت باقیمانده نیاز به اصلاح ساختار و تعیین تکلیف درباره آنان و یا انحلال خواهد بود.

۵۱ هزار میلیارد تومان در فضای رقابتی واگذار شد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به آمار واگذاری ها تصریح کرد: از سال ۸۰ تا ۹۲ جمعا ۱۵۱ هزار میلیارد تومان سهام در قالب خصوصی‌سازی تخصیص و یا واگذار شده است که از این میزان دو هزار میلیارد تومان آن مربوط به قبل از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بوده است.

پور حسینی افزود: حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان از عرضه سهام در فضای رقابتی واگذار شده و ۲۶ هزار میلیارد تومان برای سهم در قالب سهام عدالت و ۱۸هزار میلیارد تومان سهم نیز بابت رد دیون دولت به دستگاه‌ها پرداخت شده است.

۱۲.۷ درصد از واگذاری‌ها واقعی بود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه بخش خصوصی در جایگاه واقعی خود قرار ندارد خاطر نشان کرد: تنها ۱۲.۷ درصد از واگذاری‌های صورت گرفته به بخش خصوصی واقعی بوده است وسال ۹۳، سال اتمام اعظم فعالیت‌های سازمان‌های خصوصی‌سازی خواهد بود این در حالی است که عده ای معتقدندتنها ۴ درصد از واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی بوده است.

وی در خصوص توقف واگذاری ها ادامه داد: محدود شدن و توقف واگذاری‌ها به منظور آسیب‌شناسی مسائل دولت گذشته متوقف شده بود و تنها در مهر و شهریور این اتفاق رخ داد ولی از آبان ماه مجددا از سر گرفته می‌شود ودر پنج ماهه پایانی سال به اندازه یکسال گذشته سهام واگذار خواهیم کرد.

بیش از ۵۰ شرکت تا پایان سال واگذار خواهد شد

پوری حسینی گفت: بیش از ۵۰ شرکت تا پایان سال واگذار خواهد شد که از این تعداد در حال حاضر تعداد ۱۵ تا قیمت‌گذاری آن صورت گرفته و ۱۰ شرکت هم در نوبت قیمت‌گذاری هستند.

وی در خصوص بودجه تصریح کرد: در بودجه ۹۳ نگاه بودجه‌ای به سازمان خصوصی‌سازی نشده است و تنها هفت هزار میلیارد تومان برای بخش درآمدهای عمومی از محل واگذاری سهام در این سازمان باید تحقق یابد این در حالی است که در سال گذشته حدود ۶ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

۳۰ درصد از سهام عدالت قابل واگذاری است

رییس سازمان خصوصی سازی در خصوص سهام عدالت افزود: یکی از بزرگترین دغدغه های سازمان خصوصی سازی سهام عدالت است که کارگروهی در حال بررسی فرایند واگذاری سهام عدالت است و ارزش سهامی که به مشمولان سهام عدالت اختصاص یافته ۴۴ هزار میلیارد تومان بوده است که باتوجه به قانون برنامه پنجم توسعه، ۳۰ درصد از سهام عدالت قابل واگذاری است.

وی گفت: این سهام هم اکنون برای ۴۱ میلیون نفر در نظر گرفته شده که به ۵۰ میلیون نفر باید اختصاصی پیدا کند.

واگذاری سهام دو باشگاه سرخ و آبی آغاز شده

پوری حسینی در مورد واگذاری سهام باشگاههای استقلال و پرسپولیس گفت: همکاری بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری سهام دو باشگاه سرخ و آبی آغاز شده و امیدواریم قیمت‌گذاری سهام این دو تیم انجام شود.

۱۷ درصد سهام هلدینگ خلیج‌فارس که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌ارزد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان این مطلب که قیمت پایه ۱۷ درصد سهام هلدینگ خلیج‌فارس که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌ارزد تصویب شده است، ابراز امیدواری کرد که این بلوک در هفته‌های آینده عرضه شود.

تخلفی از طرف شرکت‌های فجر و مبین انجام نشده

وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته تخلفی از طرف شرکت‌های فجر و مبین در رابطه با واگذاری هلدینگ خلیج فارس صورت نگرفته و این واگذاری ابطال نخواهد شد.

وی همچنین در رابطه با دیگر واگذاری‌هایی که صورت خواهد پذیرفت، گفت: دو پالایشگاه لاوان و بندرعباس که ارزش سهام آنها بیش از پنج هزار میلیارد تومان است تا پایان سال عرضه خواهد شد و جمعه ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی با اشاره به پیشنهادات ارائه شده در زمینه ساز و کار معاملاتی سهام عدالت، تصریح کرد: صندوق‌های قابل معامله یکی از پیشنهادات است که توسط خبرگان و کارشناسان ارشد ارائه شده است و لازمه به کارگیری این پیشنهاد مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی خواهد بود، در غیر این صورت طبق قانون از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز