خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بیمه البرز در آیین هفتمین سالگرد ورود به بورس خبر داد:

رشد سه درصدی سهم بازار بیمه البرز پس از خصوصی شدن

مدیر عامل بیمه البرز با اشاره به اینکه سهام این شرکت در سال 1388 در بورس عرضه شد، تاکید کرد: بیمه البرز شایستگی آن را داشت که به عنوان نخستین شرکت بیمه دولتی وارد بورس شود و این امر با اراده کارکنان و برخورداری بیمه البرز از نیروی متخصص و کارشناس میسر شد.

به گزارش ایلنا، سید رسول تاجدار در آیین هفتمین سالگرد عرضه سهام بیمه البرز در بورس تهران در جمع خبرنگاران افزود: بیمه البرز در سال های اخیر عملکرد بسیار خوبی داشته است و با وجود افزایش تعداد شرکت های بیمه کشور در چند سال گذشته، توانسته سهم بازار خود را از 5.5 به 8 درصد افزایش دهد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه رشد پورتفوی صنعت بیمه کشور بیشتر در رشته های زیان‌ده درمان و ثالث است ، ‌بیمه البرز در رشته های بیمه ای تخصصی افزایش پورتفوی داشته و هم اکنون سهم بیمه البرز در بازار در رشته های تخصصی همچون باربری،‌ انرژی و نفت،‌20 درصد است.

نایب رییس هیات مدیره بیمه البرز همچنین گفت:‌ پورتفوی بیمه البرز از سال 1388 تا کنون 5.5 برابر شده است این در حالی است که نیروی انسانی بیمه البرز طی این سال‌ها افزایش نیافته است و این شرکت توانسته با کنترل هزینه ها این دستاوردها را کسب کند.

وی همچنین به افزایش سرمایه شرکت بیمه البرز از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیمه البرز با داشتن 4 هزار میلیارد ریال سرمایه،‌ بزرگترین شرکت بیمه خصوصی از لحاظ سرمایه محسوب می شود.

 

مدیرعامل بیمه البرز با بیان اینکه بازار سرمایه و مالی کشور به ویژه صنعت بیمه،  سال آینده شکوفا خواهد شد، گفت: ارزش سرمایه‌گذاری‌ بیمه البرز در بورس تاکنون به 320 میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل بیمه البرز در مورد برنامه های شرکت در راستای ارتقاء جایگاه در بازار سرمایه گفت: تمام تلاش میران بیمه البرز، افزایش ارزش افزوده سهام شرکت و افزایش ثروت سهامداران بوده و امید است با کمک دولت و رفع مشکلات موجود در صنعت بیمه بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

وی عوارض سنگین تحمیلی به شرکت های بیمه را از جمله این مشکلات عنوان کرد و گفت: در همین راستا شرکت‌های بیمه  دو برابر سود تقسیمی به سهامدارانش را تحت عنوان عوارض به نهادهای مختلف پرداخت می کنند که اگر این عوارض تحمیلی برداشته نشود،‌بهای تمام شده شرکت افزایش خواهد یافت. وقتی هزینه هایی که به یک شرکت بیمه تحمیل می شود تا این حد بالاست نمی توان انتظار داشت سوددهی مطلوبی داشته باشد.

تاجدار گفت: صنعتی که بدون یک ریال پشتوانه دولتی سالیانه ‌22 هزار کشته و .300هزار مجروح ناشی از حوادث رانندگی در کشور را تحت پوشش خود قرار می‌دهد باید مورد توجه متولیان کشور قرار گیرد.

تاجدار افزود: وقتی میانگین بازده دارایی ، که بزرگترین ابزار مالی مدیران شرکت های بیمه است ، کمتر از 12 درصد است نمی توان سرمایه گذاران را متقاعد کرد که در یک چنین بازاری سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر صنعت بیمه کشور بحث عدم حاکمیتی شرکتی است که متاسفانه به معنای واقعی در شرکت های بیمه پیاده نشده است.

به گفته مدیرعامل بیمه البرز معضل دیگر صنعت بیمه کشور قطع ارتباط با شرکت های بین المللی و تبادل تکنولوژی و دانش ناشی از تحریم های بین المللی علیه کشور است که خوشبختانه در پی امضای برجام و لغو تحریم ها این مشکلات رفع خواهد شد. البته هم اکنون نیز شرکت های بین المللی پس از امضای برجام در حال مذاکره و تحلیل بازار بیمه ایران هستند و بدون شک بازار بیمه ایران پتانسیل بالایی برای حضور شرکت های خارجی دارد.

مدیرعامل بیمه البرز با بیان این موضوع که محصولات خوب با کیفیت در صنعت بیمه کم است، افزود: به عنوان مثال میانگین سهم بیمه عمر در دنیا 55 درصد است در حالی که  این سهم در بازار بیمه ایران 11.9 درصد است. بدین ترتیب با بازار ناکارا در ایران مواجه هستیم.در دنیا 1400 نوع ابزار مالی وجود دارد اما درایران ابزار مالی و تنوع محصولات بسیار کمتر از میانگین جهانی است.

وی گفت: ورود محصولات جدید به بازار بیمه می تواند راهکار خوبی برای توسعه این بازار باشد.

تاجدار با بیان این‌که بیمه البرز در عملکرد 6 ماهه نخست امسال با رشد 17.6 درصدی بیمه‌نامه‌های صادر شده همراه بوده، عنوان کرد: حوادثی که در پتروشیمی‌ها در ماه‌های اخیر به دلایل آتش‌سوزی‌ها رخ داد به شدت شرکت‌های بیمه‌ را تحت تاثیر قرار داد.

تاجدار در پاسخ به پرسشی  مبنی بر اینکه رقم NAV بیمه البرز با توجه به پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های این شرکت تاکنون به چه رقمی رسیده و این‌که تا کنون چه قراردادهایی با این شرکت بیمه‌ای تنظیم شده است، گفت: بیمه البرز به لحاظ توزیع سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی به نسبت حجم فعالیت نسبت به سایر شرکت‌های بیمه‌ در رتبه نخست سرمایه‌گذاری ایستاده است.

وی افزود: هم اکنون ارزش سرمایه‌گذاری‌های بیمه البرز به رقم 320 میلیارد تومان در بورس تهران رسیده و پورتفوی سرمایه‌گذاری خود را در نقطه سر به سر قرار داده است، این در حالی است که طی نیمه نخست امسال بیش از 32 میلیارد تومان سود نقدی از مجامع شرکت‌های بورسی حاضر در پورتفوی بیمه البرز شناسایی شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عملکرد خوب بیمه البرز در ارایه خدمات و پرداخت خسارت همچنین کسب دستاوردهای بزرگ از جمله رتبه اول انفورماتیک در بین تمامی شرکت های بیمه،‌ رتبه اول مشتری مداری و دستاوردهای دیگر سبب جذب بیمه گزاران بزرگ شده است.

محمدرضا تقوایی،‌رییس هیات مدیره بیمه البرز نیز در این نشست تاکید کرد:‌ مقررات فعلی حاکم بر صنعت بیمه نیازمند بازنگری است و مقررات‌زدایی و حذف مقررات دست و پاگیر یکی از ضرورت های کنونی صنعت بیمه کشور است.

وی در ادامه تاکید کرد:‌اعمال نظارت تعرفه ای در صنعت بیمه کشور یک ضرورت است چرا که حتی در کشورهای پیشرفته در صنعت بیمه،‌ نظارت تعرفه ای وجود دارد منتها این نظارت در بستر بازار رقابتی تعریف و اعمال می شود.

تقوایی ادامه داد: صنعت بیمه ایران از نظر منابع مالی،‌سرانه حق بیمه و ضریب نفوذ بیمه فاصله زیادی با میانگین جهانی دارد چون محصولات متنوع بیمه ای نداریم و این وظیفه شرکت های بیمه است که سالانه محصولات جدید بیمه ای در بازار عرضه کنند.

وی افزود:‌بیمه البرز در همین راستا در سال های اخیر دو بیمه نامه جدید نازایی و امیدآفرین(جبران هزینه های درمان سرطان) را  طراحی و عرضه کرده است و به زودی هم بیمه نامه جدیدی در رشته بیمه های عمر عرضه خواهد کرد.

وی نبود نهاد داوری در صنعت بیمه کشور را از جمله مشکلات عمده این صنعت عنوان کرد و گفت: نبود یک چنین نهادی در داخل صنعت بیمه،‌ سیر رسیدگی به پرونده های بیمه ای در مراجع قضایی را طولانی و فرسایشی کرده است. این در حالی است که بهترین نهاد برای حل اختلاف بین بیمه گر و بیمه گزار وجود یک نهاد داوری تخصصی بیمه است.

وی افزود:‌در مورد حاشیه توانگری شرکت های بیمه نیاز به یک مقررات جامع و کامل داریم و به عنوان مثال سیستم توانگری 2 که در اتحادیه اروپا مورد استفاده بانک ها و بیمه های اروپایی است می تواند برای شرکت های تجاری بیمه در ایران بومی سازی شود و مورد استفاده قرار گیرد.

رییس هیات مدیره بیمه البرز از پایه گذاری این نهاد به کمک پیشکسوتان صنعت بیمه خبر داد و ابراز امیدواری کرد به زودی این نهاد تاسیس شود.

این گزارش حاکی است  صبح روز چهارشنبه 14 مهر 1395 ،  آیین بزرگداشت هفتمین سالگرد عرضه سهام بیمه البرز در بورس تهران برگزار و طی آن به طور نمادین زنگ آغاز معاملات از سوی سید رسول تاجدار، مدیرعامل این شرکت نواخته شد.

کد خبر : ۴۱۷۱۶۴