خبرگزاری کار ایران

سیف خبر داد:

برقراری حساب مشترک و ایجاد روابط کارگزاری بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه

asdasd
کد خبر : ۳۳۲۲۰۲

رئیس کل بانک مرکزی از آماده بودن شرایط برقراری حساب مشترک و ایجاد روابط کارگزاری بین بانک های مرکزی ایران و روسیه و اعطای مشوق ویژه به صادرکنندگان کالاهای ایرانی به مسکو خبر داد.

به گزارش ایلنا، ولی‌الله سیف امروز در دیدار هیات روسی گفت: پیش از این در دیدار با رئیس‌کل بانک‌مرکزی روسیه، پیشنهاد برقراری حساب مشترک و ایجاد روابط کارگزاری بین بانک‌های مرکزی دو کشور مطرح شده بود که آن زمان به دلیل محدودیت های تحریم انجام نشد اما امروز شرایط برای انجام این کار فراهم است.

بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، در ازای کاهش برخی فعالیت‌های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو خواهد شد.

سیف فقدان روابط بانکی مناسب را مانعی برای ارتقای مناسبات تجاری دو کشور دانست و افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طرح هایی که به گسترش حجم تجارت بین دو کشور منجر می شود، حمایت می کند.

وی گفت: باید هیاتی متشکل از بانک های تجاری ایران و روسیه تشکیل شود و با برگزاری نشست های کارشناسی، زمینه های ایجاد شده و بسترهای لازم برای رفع مانع های موجود بررسی شود تا با گسترش روابط بانکی، اقدام های عملی را آغاز کرد.

سیف همچنین ایجاد کمیته ای فنی برای تعیین سازوکارهای عملیاتی کردن خطوط اعتباری بین دو کشور را خواستار شد و در مورد نرخ مناسب ارز برای صادرکنندگان ایرانی گفت: در ایران به دلیل شرایط تحریم، دو نرخ برای ارز های خارجی وجود دارد؛ نرخ بین بانکی و یکی بازار آزاد.

وی ادامه داد: به صادرکنندگان به روسیه اجازه داده ایم ارز خود را در بازار آزاد بفروشند و این حمایت خوبی از صادرکنندگان است.

«دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه، درباره پروژه های زیاد مورد توافق بین دو کشور گفت: اجرای این توافق ها به برقراری سازکارهای بانکی و مالی نیاز دارد.

وی ابراز امیدواری کرد در دیدارهای دوجانبه، راهکار هایی برای پرداخت تعیین شود و بانک های تجاری دو طرف نیز مسائل خود را هرچه زودتر حل کنند تا روابط اقتصادی دو کشور توسعه یابد.

هیات اقتصادی روسیه به ریاست وزیر تجارت و صنعت این کشور به منظور شرکت در مراسم گفتمان تجاری صنعتی روسیه – ایران و برگزاری نمایشگاه ملی روسیه به تهران سفر کرده است.

گفتمان تجاری صنعتی روسیه- ایران دوشنبه این هفته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و وزیر تجارت و صنعت فدراسیون روسیه، در حاشیه برگزاری نمایشگاه ملی روسیه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار و تفاهمنامه مشارکت بخش های خصوصی ایران و روسیه برای راه اندازی خط تولید ماشین های برداشت محصول (کمباین) امضا شد.

نمایشگاه ملی روسیه از دیروز آغاز شده و تا دوم دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین المللی دائمی تهران برپا خواهد بود.

در این نمایشگاه آخرین فناوری های روسیه در بخش صنایع ماشینی، خودروسازی، حمل و نقل، صنایع هوایی، کشاورزی و... در سالنی به مساحت چهار هزار مترمربع معرفی شده است.

هواپیماهای مشهور سوخو، سوپر جت 100 و مدل تجاری آن، آخرین فناوری کامپوزیت، واگن های راه آهن، رادارهای غیرنظامی، ماشین های برداشت محصول (کمباین)، لودرهای صنعتی و تجهیزات الکتریکی و روشنایی در بیش از 40 غرفه به نمایش درآمده است.

وزیر صنعت پیش از این حجم واردات پارسال ایران از روسیه را نزدیک به 700 میلیون دلار و حجم صادرات به این کشور را 300 میلیون دلار اعلام کرد و درباره تراز منفی 400 میلیون دلاری در روابط تجاری با روسیه گفت: در روابط تجاری خود با روسیه به دنبال ایجاد تعادل در میزان صادرات و واردات می گردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز