خبرگزاری کار ایران

علیرضا فرهادی تشریح کرد:

همه تلاش‌های دولت برای تصاحب بانک رفاه / این بانک متعلق به نسل‌های کارگری است

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۲۸۶

«آقایان ادعا می‌کنند ۶ درصد از سهام بانک رفاه متعلق به دولت است، در حالیکه هیچ سندی مبنی بر سرمایه گذاری دولت در بانک رفاه که متعلق به تامین اجتماعی است وجود ندارد.»

عضو کانون بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی شهرستان تهران نسبت به زمزمه‌های اخیر مبنی بر واگذاری سهام بانک رفاه کارگران هشدار داد.

علیرضا فرهادی بحث‌های مطرح شده پیرامون واگذاری سهام دولت در بانک رفاه را بی‌پایه خواند و گفت: اساسا این ادعا که دولت سهمی در بانک رفاه که متعلق به تامین اجتماعی است دارد بی‌پایه و اساس است زیرا هیچ سندی مبنی بر اینکه دولت در طی سالهای به و جود آمدن بانک رفاه آورده‌ای به این بانک داشته، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی که صاحبان اصلی سرمایه بانک رفاه در سراسر کشور هستند هرگونه تعرض و واگذاری سهام این بانک توسط دولت را نقض حقوق قانونی خود می‌دانند و به شدت با آن مخالفند.

این عضو فعال جامعه بازنشستگان با بیان اینکه مصادره بانک رفاه توسط دولت بحثتازه‌ای نیست گفت: ماجرای مصادرهٔ بانک رفاه یک سابقه طولانی دارد. در واقع بار اول نیست که دولتی‌ها قصد مصادره بانک رفاه که با سرمایه بازنشستگان و مستمری بگیران به وجود آمده را دارند. اولین بار سال ۵۸ بود که به بهانهٔ اینکه این بانک با سرمایه نامشروع به وجود آمده قصد مصادره بانک رفاه را داشتند، اما ظرف ۴۰ روز دولت موقت این بانک را از مصادره دولت خارج کرد و آن را مجددا به تامین اجتماعی برگرداند و بانک رفاه دوباره در زمرهٔ زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به حساب آورده شد. مستندات این واگذاری مجدد هم در ادراه حقوقی سازمان تامین اجتماعی موجود است.

وی ادامه داد: پس از آن در سال ۸۳ یک بار دیگر این بانک به نام دولت مصادره شد، اما سرانجام در پی شکایت‌های متعدد بازنشستگان و در جلسه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تشکیل شد و در آبان ماه ۱۳۸۶ با رای قضات هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بانک رفاه متعلق به تامین اجتماعی دانسته شد. اما آنجا گفته شد که ۶ درصد این سرمایه متعلق به دولت است، در حالیکه هرگز مشخص نشد این ۶ درصد از کجا آمده است چون دولت هیچ آورده‌ای به بانک رفاه که متعلق به تامین اجتماعی است نداشته است.

وی همچنین به صدور رای دیگری توسط سازمان استخدام کشوری در ابتدای دههٔ هفتاد، مبنی بر تعلق بانک رفاه به تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: یک بار هم واحد مدیریت سازمان استخدام کشوری در اوایل دههٔ هفتاد به تعلق داشتن بانک رفاه به تامین اجتماعی رای داد. حالا سوال اساسی این است که با وجود آرائی که وجود دارد آقایان چطور ادعا می‌کنند دولت در این بانک سهم دارد و خود راسا تصمیم به واگذاری آن می‌گیرند. تمام این اسناد و مدارک‌ وجود دارد و قابل دسترسی است و هرزمان بخواهند ما می‌توانیم با دلیل و مدرک به آن‌ها ثابت کنیم که این بانک تنها و تنها متعلق به تامین اجتماعی و کارگران است.

فرهادی رویکردهای مدیریت فعلی بانک رفاه در خصوص طرح بحثواگذاری سهام بانک رفاه را به شدت مورد انتقاد قرارداد و گفت: مشخص نیست مدیریت فعلی بانک رفاه بر چه اساس خود را نماینده مستمری بگیران و بازنشستگان می‌داند که یکدفعه اعلام می‌کند قصد واگذاری سهام بانک رفاه را دارد.

این فعال صنفی حقوق بازنشستگان ادامه داد: آقایان ادعا می‌کنند ۶ درصد از سهام بانک رفاه متعلق به دولت است، در حالیکه هیچ سندی مبنی بر سرمایه گذاری دولت در بانک رفاه که متعلق به تامین اجتماعی است وجود ندارد. در دورهٔ آقای احمدی‌نژاد هم این ۶ درصد که آقایان مدعی آن هستند قرار شد به طور کامل به تامین اجتماعی برگردد تا سهم این سازمان ۱۰۰ درصد شود. حالا تعجب می‌کنم که چرا دوباره این ادعا را به این شکل مطرح می‌کنند که دولت می‌تواند سهمی را که مربوط به خودش است واگذار کند. در حالیکه اساسا سندی مبنی بر اینکه دولت سهمی در این بانک دارد وجود ندارد.

فرهادی طرح بحثواگذاری سهام بانک رفاه را نوعی سودجویی برای عده‌ای محدود خواند و تصریح کرد: در واقع تصور کرده‌اند، بانک رفاه یک خانهٔ بی‌صاحب است که هر کس هر چه قدر خواست می‌تواند بردارد و برود. در حالیکه این خانه متعلق به زحمت‌کشان و مستمری بگیران این مملکت است.

فرهادی در خاتمه این گفتگو هرگونه تعرض به واسطه واگذاری سهام این بانک توسط دولت را غیرقابل قبول دانست و نسبت به تبعات این واگذاری هشدار داد. وی گفت: کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی که صاحبان اصلی سرمایه بانک رفاه در سراسر کشور هستند هرگونه تعرض و واگذاری سهام این بانک توسط دولت را نقض حقوق قانونی خود می‌دانند و به شدت با آن مخالفند. این سرمایه متعلق به کارگران این مملکت است و در صورتی که بخواهند بر این امر پافشاری کنند و اقداماتی را جهت واگذاری انجام دهند، قطعا بازنشستگان به این مسئله معترض خواهند شد.

گفتنی است، بحثواگذاری سهام بانک رفاه کارگران اخیرا در شرایطی دوباره مطرح شده است که بانک رفاه کارگران طی سالهای اخیر با مسائلی از جمله دولتی یا غیر دولتی بودن، واگذاری سهام و مسائلی از این دست مواجه بوده است، اگرچه برخی معتقد بودند که سهام این بانک باید مانند سهام بانک‌های تجارت، صادرات و ملت در بورس به بخش خصوصی واگذار شود، اما طبق رای دیوان عدالت اداری مالکیت ۹۴ درصد از سهام این بانک متعلق به سازمان تامین اجتماعی است.
بانک رفاه از زمان صدور رای دیوان عدالت اداری در سال ۸۶ بانک خصوصی محسوب می‌شود زیرا ۹۴ درصد سهام بانک رفاه متعلق به سازمان عمومی غیر دولتی یعنی سازمان تامین اجتماعی است.

لازم به یاداوری است در دولت نهم دستوری مبنی بر واگذاری ۶ درصد باقیمانده سهام به سازمان تامین اجتماعی صادر شد که طبق آن قرار بود باقیمانده سهام بانک رفاه از طریق رد دیون دولت یا خرید سهام به سازمان منتقل شود تا صد در صد سهام متعلق به سازمان تامین اجتماعی باشد.

بنابراین مالک بانک رفاه، سازمان تامین اجتماعی است که در چارچوب اصل ۴۴ می‌تواند برای دارایی‌های خود تصمیم گیری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز