خبرگزاری کار ایران

اطلاع‌رسانی متمرکز، دستور کار سازمان مدیریت بحران

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۷۵۱

این سازمان از سه معاونت اصلی تشکیل شده است. معاونت پیش‌بینی و پیش‌گیری، معاونت آمادگی و مقابله و معاونت بازسازی و بازتوانی زیرمجموعه‌های اصلی این سازمان را تشکیل می‌دهند.

با استناد به قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۲۵/۱۰ / ۸۶ سازمان مدیریت بحران کشور برای ایجاد مدیریت یکپارچه در سیاستگذاری، برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام در زمینه‌های اجرائی و پژوهشی تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، اطلاع‌رسانی متمرکز و نظارت بر مراحل مختلف مدیریت بحران و ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده کشور دیگر وظیفه مهم این سازمان است.

استفاده از موقعیت‌ها و لوازم مورد نیاز وزارتخانه ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و عمومی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی، موسسات عمومی غیردولتی، شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها، تشکل‌های مردمی، موسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است هم از امتیازات سازمان مدیریت کشور به حساب می‌آید.

ضمن اینکه دستگاه‌های تحت امر مقام معظم رهبری و نیروهای مسلح در صورت تفویض اختیار معظم له، برای بهره‌مندی بهینه از توانمندی‌های منطقه‌ای و محلی در مواجهه با حوادثطبیعی و سوانح پیش بینی نشده، تشکیل می‌شوند.

ساختار سازمان
این سازمان از سه معاونت اصلی تشکیل شده است. معاونت پیش‌بینی و پیش‌گیری، معاونت آمادگی و مقابله و معاونت بازسازی و بازتوانی زیرمجموعه‌های اصلی سازمان مدیریت بحران کشور را تشکیل می‌دهند.

الف پیشگیری: مجموعه اقداماتی است که با هدف جلوگیری از وقوع حوادثو یا کاهش آثار زیانبار آن، سطح خطرپذیری جامعه را ارزیابی نموده و با مطالعات و اقدامات لازم سطح آن را تا حد قابل قبول کاهش می‌دهد.

ب آمادگی: مجموعه اقداماتی است که توانایی جامعه را در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران افزایش می‌دهد که شامل جمع‌آوری اطلاعات، برنامه‌ریزی، سازماندهی، ایجاد ساختارهای مدیریتی، آموزش، تأمین منابع و امکانات، تمرین و مانور است.

ج مقابله: انجام اقدامات و ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران است که با هدف نجات جان و مال انسان‌ها، تأمین رفاه نسبی برای آنها و جلوگیری از گسترش خسارات انجام می‌شود.

عملیات مقابله شامل اطلاع‌رسانی، هشدار، جست و جو، نجات و امداد بهداشت، درمان، تأمین امنیت، ترابری، ارتباطات، فوریت‌های پزشکی، تدفین، دفع پسماندها، مهارآتش، کنترل مواد خطرناک، سوخت‌رسانی، برقراری شریان‌های حیاتی و سایر خدمات اضطراری ذی‌ربط است.

د بازسازی و بازتوانی: بازسازی شامل تمامی اقدامات لازم و ضروری پس از وقوع بحران است که برای بازگرداندن وضعیت عادی به مناطق آسیب‌دیده با در نظر گرفتن ویژگی‌های توسعه پایدار، ضوابط ایمنی، مشارکتهای مردمی و مسائل فرهنگی، تاریخی، اجتماعی منطقه آسیب‌دیده انجام می‌گیرد.

بازتوانی نیز شامل مجموعه اقداماتی است که جهت بازگرداندن شرایط جسمی، روحی و روانی و اجتماعی آسیب‌دیدگان به حالت طبیعی به انجام می‌رسد.

آموزش همگانی
سازمان مدیریت بحران کشور علاوه بر اقداماتی که برای پیشگیری و بازسازی آثار بلایای انجام می‌ده، کار ارزنده دیگری را هم در دستور کار خود قرار داده است.

آموزش همگانی بدون شک یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان است که در جلوگیری از وارد آمدن صدمات ناشی از بلایای طبیعی و آگاهی بخشی به شهروندان برای مقابله با موقعیت‌های غیرمنتظره نقش پررنگ و غیرقابل انکاری دارد.

مهار‌ آتش

برای نمونه چگونگی مهار‌ آتش در خانه روی خروجی سایت این سازمان قرار گرفته و در بخشی از آن می‌خوانیم: «هنگامی که حریقی خانه یا محل اقامت شما را در برمی‌گیرد باید عکس‌العمل سریعی از خود نشان دهید و در اولین گام باید بدانید که برای ایجاد آتش سه رکن اساسی نیاز است که به آنها اجزای مثلثآتش گویند و عبارتند از موادسوختنی، اکسیژن و گرما که برای مهار آن باید نسبت به حذف یک یا تمامی آن‌ها اقدام کرد.

برای محافظت از خود شناختن ویژگی‌های اصلی آتش اهمیت دارد و باید دقت کرد که آتش سریعا گسترش می‌یابد و گاهی برای یک تماس تلفنی نیز زمان کافی وجود ندارد. آتش حتی کمتر از دو دقیقه پس از شروع آتش‌سوزی می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. گرما و دود ناشی از آتش می‌تواند به مراتب خطرناک‌تر از شعله‌های آن باشد. استنشاق هوای فوق‌العاده گرم می‌تواند ریه‌ها را بسوزاند».

آموزش معلمان

همچنین در قسمت دیگری از بخش آموزشی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت بحران کشور و در بخشی که به آموزش دبیران و معلمان پیش از وقوع زلزله آمده است: «انجام این موارد به دبیران محترم توصیه می‌شود:

۱ - تشکیل شورای ایمنی در مدارس(متشکل از مدیر، نمایندة دبیران، نمایندة دانش آموزان و نمایندة انجمن اولیا و مربیان).

۲ - بررسی وضعیت ایمنی کلاس و مدرسه، گزارش نقاط ضعف به مدیر مدرسه و تلاش در جهت رفع آن‌ها.

۳ - ارتباط با والدین دانش‌آموزان جهت هماهنگی نوع آموزش و تبادل نظرات.

۴ - دعوت از مسئولین مرتبط با زلزله و مدیریت بحران جهت تبادل اطلاعات و دستیابی به راهکارهای مناسب.

۵ - آشنایی دانش‌آموزان با زلزله و پیامدهای آن و بازدید از مراکزی مانند پژوهشگاه بین المللی زلزله، موسسه ژئوفیزیک و سایر نهادهای مرتبط.

۶ - برگزاری مسابقة مقاله‌نویسی، روزنامه دیواری، عکس، کاریکاتور در مورد موضوع مقابله با زلزله و نمایش فیلم‌های آموزشی در این راستا.

۷ - اگر موضوع مورد تدریس معلم با زلزله مربوط می‌شود، دربارة آن بحثشود تا ترس از زلزله کاهش یافته و موجب افزایش آگاهی و بروز رفتار مناسب در هنگام حادثه شود.

۸ - تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به گروه‌های ۵-۳ نفری و آموزش نحوة کار گروهی به آنها تا هنگام حادثه و بعد از آن وحدت عمل وجود داشته باشد.

۹ - آموزش کمک‌های اولیه، امداد و نجات به دانش‌آموزان(توسط دبیریا افرادمتخصص).

۱۰ - معرفی و ارائه کتاب‌های آموزشی پیرامون موضوع آمادگی در سوانح و امدادرسانی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز