خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام خبرداد:

نمایش سنت‌های مردم ایلام در قلعه والی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از نمایش سنت‌های مردم این استان در قلعه والی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام، عبدالمالک شنبه‌زاده گفت: یک هزار و 180 نفر از اول تیرماه سال جاری تاکنون از قلعه والی و موزه مردم شناسی شهر ایلام بازدید کردند.

شنبه‌زاده افزود: موزه مردم شناسی قلعه والی یکی از مکان‌های تاریخی و گردشگری شهر ایلام است که همواره مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: قلعه والی ایلام یکی از زیباترین آثار تاریخی شهر ایلام است که در سال 1326 هجری قمری در زمان قاجار بر روی تپه چگامیرک خیابان پاسداران کنونی شهر ایلام ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: غلامرضاخان والی این محل و بنا را برای اسکان خود در فصل تابستان انتخاب کرده و دارای 20 اتاق بزرگ، پنج اتاق کوچک، چهار ایوان و دو تراس کوچک در ضلع جنوبی است.

شنبه‌زاده اظهار کرد: وجود نرده‌های مشبک آجری به رنگ فیروزه‌ای، تراس‌های سرپوشیده ضلع جنوبی همراه با پنجره‌های مشبک با شیشه‌های الوان، اورسی‌های قلعه، ستون‌های دایره‌ای، سرستون‌های منقوش در ایوان، قوس‌های کمانی و تزئینی و کاربندی بالای آن با کاشی‌های رنگی، درختان بلند و کهنسال کاج و حوض مستطیل شکل در صحن جلوی قلعه چشم انداز زیبایی به قلعه و معماری آن داده است.

وی ادامه داد: موزه مردم‌شناسی ایلام نیز سال 1385 در قلعه والی ایجاد شد که بخش‌های مختلفی نظیر باورها و سنت‌ها، اقوام، مراسم عروسی، سیاه چادر، بخش شکار، پخت نان و آسیاب دستی، بخش خاندان والی، مراسم چمر، بخش صنایع دستی، مشاهیر و آسیاب دستی در آن به نمایش گذاشته شده است.

کد خبر : ۴۰۱۵۵۹