خبرگزاری کار ایران

نماینده استان ایلام؛

بیکاری در تار و پود زندگی مردم ایلام پیشرفت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۰۷۰

ما با کمبود‌ها بزرگ شده‌ایم و این کمبود‌ها تبدیل به بازی زندگیمان شده‌اند.

شهریار بکری، نماینده استان ایلام، عضو هیئت رئیسه و دبیر شورای عالی استان‌ها در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: امید آن دارم خداوند لایزال در سایهٔ توفیق خدمتی که ارزانی‌مان داشته است، یاری‌مان دهد تا در کنار شما عزیزان و سروران ارجمند بتوانیم مرهمی باشیم بر آلام مردمان دیار آلامتو.

وی اضافه کرد: امروز ما در استانی همانند ایلام، علی‌رغم پیشرفت‌های گوناگون همچنان کمبود‌ها جلوه‌گری می‌کنند. ایلام سرزمینی است در غرب جمهوری اسلامی ایران که در همسایگی عراق قرار دارد و با توجه به قرار داشتن ۴۲۵ کیلو م‌تر مرز مشترک ایران و عراق در این استان، از موقعیت حائز اهمیتی برخوردار است. ایلام با وجود دارا بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا برای پیشرفت و رشد اقتصادی، اما همچنان با کمبود‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و مردمان سختکوش و بی‌ادعای این دیار با وجود تمام مشقت‌ها همواره یار و یاور ولایت و رهبری بوده و هیچگاه از آرمان‌های والای انقلاب پا پس نکشیده‌اند.

شهریار بکری ادامه داد: بیکاری در تاروپود زندگی مردمان ایلام ریشه دوانیده و همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، علیرغم اینکه ایلام از سرمایه‌های گرانسنگی در زمینه‌های مختلف علمی و هنری و اقتصادی و… سود می‌برد اما کماکان نام بیکاری را با خود یدک می‌کشد. سرمایه‌های استان به علت عدم استفاده بهینه از منابع موجود به سایر استان‌ها رحل اقامت گزیده و به دور از دیار آبا و اجدادی خود مشغول خدمت و فعالیت می‌شوند. توجه بیشتر به قشر جوان و تحصیلکردهٔ استان در راستای بومی گرایی در منطقه و اختصاص بودجه لازم و کافی در جهت رفع معضل بیکاری را خواهان و خواستاریم.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که اکثر مناطق استان متأسفانه از کمبود آب رنج می‌برند. آب مایهٔ حیات محسوب می‌شود و نبود و کمبود آن باعثایجاد اختلال در زندگی روزمرهٔ مردم خواهد شد. با توجه به وجود رودخانه‌های متعدد در سطح استان، مهار آب‌های سطحی می‌تواند کمک شایانی به حفظ منابع آبی نماید و امیدواریم این روند بتواند به مشکل کم آبی در آینده پایان دهد.

بکری نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها و عضو هیئت رئیسه و دبیر شورای عالی استان‌ها گفت: در اینجا از وزیر محترم نیرو هم انتظار داریم ترتیبی اتخاذ کنند که مشکل آب روستاییان و عشایر استان هم مرتفع شود. ‌‌ همان طور که می‌دانید عشایر و روستاییان بخش مهمی از تولید و اقتصاد کشور را بر عهده دارند و باید در اولویت رسیدگی و توجه قرار بگیرند.

وی افزود: سخن دیگر در مورد وضعیت راه‌ها و جاده‌های استان است. استان ایلام از یک توپوگرافی خاص و کوهستانی برخوردار است و به همین خاطر تنها راه کم کردن مسیر‌ها و همچنین برطرف کردن پیچ و خم‌های جاده‌ای و حادثه ساز، ‌‌ همان ساخت تونل در دل کوه هاست که در این راستا تکمیل تونل قلاجه در محور ایلام به اسلام آباد و تونل کبیرکوه در آبدانان آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

همچنین تکمیل فاز دوم جاده حمیل – کرمانشاه نیز در دست اقدام است که روند کندی را دنبال می‌کند در اینجا از وزیر محترم راه و شهرسازی استدعا داریم که در جهت تسریع در ساخت و تکمیل این تونل‌ها و مرتفع شدن مشکلات رفت و آمد، بودجه‌های لازم را اختصاص دهند. همچنین در این رابطه هم باید بگویم که اکثر راه‌ها و جاده‌های استان علیرغم فعالیتهای چشمگیر مدیریت و کارکنان خدوم راه و شهرسازی استان، نیازمند بهسازی و مرمت هستند و ایجاد بزرگراه و دو بانده کردن اکثر جاده‌ها می‌تواند در کاهش حوادثرانندگی نقش تعیین کننده‌ای را ایفا نماید. با توجه به اینکه استان ایلام در مسیر راه کربلا هم قرار گرفته و زائرین عتبات عالیات از طریق مرز بین المللی مهران در استان ایلام تردد می‌نمایند، بنابراین توجه به بحثراه و جاده بسیار حائز اهمیت است.
نماینده ایلام در شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: بحثدیگر در مورد شهرداری‌های استان است. با توجه به کمبود امکانات و منابع لازم در شهرداری‌ها، شهرداران نمی‌توانند آن گونه که باید و شاید به کار شهرسازی و تقویت و ساخت فضاهای رفاهی و تفریحی بپردازند و با اندک بودجه‌های اختصاص داده شده تنها می‌توانند بخشی از نیازهای شهروندان را مرتفع سازند. اختصاص بودجه‌های لازم می‌تواند به زیباسازی و ایجاد فضاهای سبز و نشاط انگیز بیشتر و بهتر با امکانات رفاهی مناسب منجر شود.

یک استان چرا نباید یک سینمای مناسب و مجهز داشته باشد؟ امروز ایلام که مرکز استان است، سینمایی از خود ندارد! البته این جای شگفتی نیست، چون ما با کمبود‌ها بزرگ شده‌ایم و این کمبود‌ها تبدیل به بازی زندگیمان شده‌اند. ما در استان ایلام به غیر از سینما از کمبود یک فرهنگسرای بزرگ و مجهز هم رنج می‌بریم. وقتی تبلیغات فرهنگسراهای سایر استان‌ها را می‌بینیم، دلمان برای ایلام‌مان می‌سوزد. این همه هنرمند و شاعر و نویسنده داریم، اما فرهنگسرایی که در شأن هنر و ادبیات استان باشد، نداریم؟ البته ناگفته نماند در سال ۸۰ کلنگ احداثفرهنگسرای ارغوان در ورودی شهر ایلام(از سمت سرابله) به زمین زده شد اما تا به امروز که ۱۳ سال از آن روز می‌گذرد، هیچ پیشرفتی نداشته است؟ نمی‌دانم چرا بودجه به آن اختصاص نداده‌اند؟ نکتهٔ دیگر که باید بیان کنم این است که استان ایلام برای خودش یک تمدن است. یک تمدن کهن و تاریخی که میراثگرانبهایی برای گردشگران و باستان‌شناسان است.

اما متأسفانه به بحثگردشگری و میراثفرهنگی آن توجه چندانی نمی‌شود در حالی که این میراثگرانب‌ها می‌تواند به یک منبع درآمد بزرگ و ارزآور تبدیل شود. شهرهای تاریخی سیروان، دره شهر، ایوان و آبدانان در دل خود آثار تاریخی ارزشمندی را حفظ می‌کنند. طاق فرهاد و شیرین در ایوان، دره شیخ مکان و پل گاومیشان در دره شهر، دریاچه‌های دوقلو در آبدانان، تپه علی کش و چشمه‌های آب گرم طبیعی در دهلران، سنگ نوشته تخت خان در ملکشاهی و بسیاری از اماکن مذهبی و زیارتی از جمله امامزاده سیدحسن(ع) در مهران، امامزاده علی صالح(ع) در صالح آباد، امامزاده سیدناصرالدین(ع) در زرین آباد دهلران، امامزاده عباس در سیروان و بسیاری دیگر که می‌توانند با جذب گردشگر و توریست از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور، هم به حفظ این آثار گرانب‌ها کمک کنند و هم اینکه در رشد اقتصاد منطقه تأثیرگذار باشند.

بحثدیگر اینکه انتظار داریم مسئولین پروازهای بیشتری را به استان اختصاص دهند و همچنین هزینه سفر هوایی را کاهش دهند تا مردم بتوانند به راحتی در طول هفته از پروازهای هوایی جهت رفت و آمد استفاده کنند. با توجه به اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ردیف تحرک بخشی اختصاص داده شده است، و با توجه به اینکه مبلغ اندکی از این اعتبار سهم استان ایلام است، لذا از رئیس جمهور محترم استدعا داریم تا در این زمینه به لحاظ تحرک بخشی در استان و استفاده بهینه از آن، اعتبار بیشتری حداقل به میزان ۳۰ درصد را به استان ایلام اختصاص دهند. تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات عمرانی استان را از معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور می‌خواهیم و امیدواریم با تخصیص این اعتبار پروژه‌های عمرانی در استان روند رو به رشدی را دنبال کند. با توجه به سهم ۶ درصدی نفت و ۱۱ درصدی گاز و به ویژه مشترک بودن میادین نفتی استان ایلام در مناطق مرزی، از وزیر محترم نفت تقاضا داریم ضمن توجه بیشتر در اجرای طرح‌های توسعه‌ای نسبت به بومی‌سازی شاغلین این بخش‌ها، در خصوص اختصاص سهمیه ویژه استخدام افراد بومی در مناطق نفت‌خیز و استقرار دفا‌تر شرکت‌های توسعه‌ای مانند نفت و گاز غرب در استان ایلام اقدام عاجل را عنایت فرمایند. توجه ویژه به وضعیت بیمارستان‌ها و بهداشت و درمان در استان را هم خواستاریم. بسیاری از شهرستان‌های ما یک بیمارستان یا درمانگاه بهداشتی خوب و مجهز ندارند و بیماران مجبورند برای درمان خود به استان‌های همجوار مراجعه نمایند که صرف هزینه و مسافت طولانی باعثگلایه‌مندی آنان می‌شود.

از وزیر محترم بهداشت و درمان می‌خواهیم که نسبت به رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان استان به ویژه در مناطق محروم و روستایی همت بیشتری به خرج داده تا این عزیزان در رنج و مشقت نیافتاده و در‌‌ همان محل زندگی خود درمان شوند. البته با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور در دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود که این مشکلات در اسرع وقت مرتفع شده و در آیندهٔ نزدیک شاهد تحول از نظر بهداشت و درمان در سطح شهر‌ها و روستاهای استان باشیم.

بحثراه آهن را هم که بار‌ها و بار‌ها مطرح کرده‌ایم و در اینجا هم از وزیر محترم راه و شهرسازی می‌خواهیم که در این راستا پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا در آینده نزدیک شاهد آغاز کار پروژهٔ عظیم راه آهن و در ‌‌نهایت حرکت قطار در استان ایلام باشیم که خود می‌تواند در کاهش هزینه و مسافت تأثیر بسزایی داشته باشد. مبحثدیگر در مورد عدم رسیدگی به وضعیت فضای سبز و امکانات رفاهی در روستاهاست. اکثر روستاهای استان از وجود پارک و وسایل شهربازی محروم هستند و حتی بسیاری از روستا‌ها از امکانات اولیه همانند درمانگاه هم بی‌بهره هستند. قشر روستایی ما مردمانی سختکوش و فعال هستند که چرخهٔ کشاورزی و دامپروری را می‌چرخانند و اهمیت دادن به این عزیزان باعثمی‌شود تا کشاورزی و دامداری همچنان رونق داشته و نیازهای کشور تامین گردد. به هر جهت توجه به روستاییان انگیزه‌ای برای ماندن در روستا می‌شود کما اینکه همین بی‌توجهی‌ها در سالیان اخیر باعثمهاجرت بسیاری از روستاییان به شهر‌ها و استان‌های دیگر گردیده است.

اختصاص اعتبارات عمرانی بیشتر به استان را هم خواستاریم تا با اجرای پروژه‌های مختلف و همچنین ادامه روند پروژه‌های در دست کار، استان از نظر رشد اقتصادی روند صعودی به خود بگیرد و مردم همچنان امیدوار باشند به اینکه هم بیکاری در استان ریشه کن شود و هم منطقه رونق اقتصادی به خود بگیرد. ارتقاء شهر و دهستان آسمان‌آباد به بخشداری(با توجه به اینکه طرح توجیهی آن در تاریخ ۲/۲ / ۹۲ تهیه و تنظیم شده و آماده طرح در کمیسیون سیاسی دفاعی دولت می‌باشد) و ارتقاء بخش‌های چوار و هلیلان به شهرستان از دیگر خواسته‌های مهم استان است که امیدوارم هر چه زود‌تر نهایی شوند. ضمن تشکر از تلاش‌های رئیس جمهور محترم و هیئت محترم وزیران انتظار داریم به جهت رشد اقتصادی منطقه و نیز ایجاد اشتغال در استان ایلام در اسرع وقت، طرح منطقه آزاد تجاری مهران را به تصویب رسانده و لایحهٔ آن را برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال کنند.

از مسئولین کمیته امداد امام خمینی درخواست داریم که به دلیل کم بودن خانواده‌های تحت تکفل آن نهاد با در اختیار گذاشتن وامهای کم بهره بین ۱۰۰تا۲۰۰میلیون تومان موجبات ارتقاء زندگی این خانواده‌ها را فراهم سازند.

در آخر هم چند جمله‌ای را در مورد وقوع زلزلهٔ اخیر در شهرستانهای آبدانان و دره شهر که منجر به خسارات عمده در سطح شهر‌ها و روستاهای منطقه شد: در پی وقوع زلزله با قدرت۲/۶ ریش‌تر در آبدانان و دره شهر، بخش‌هایی از منازل شهروندان در شهر‌ها و روستا‌ها به میزان ۷۰ درصد دچار تخریب شد از دولت تدبیر و امید انتظار داریم تا خسارات زلزله زدگان شهرستان‌های آبدانان و دره شهر را به طور کامل به آنان پرداخت کنند تا بتوانند قبل از آغاز سرما و بارندگی سرپناهی برای خود تهیه کنند. در پایان برای تمامی شما عزیزان و همهٔ خدمتگزاران ایران اسلامی آرزوی سلامت و طول عمر دارم و امیدوارم در آینده نزدیک مشکلات استان ایلام مرتفع گردد و مردمان دیار مقاومت با فراغ بال بیشتری به زندگی خود بپردازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز