خبرگزاری کار ایران

سالمند آزاری کمترین آسیب اجتماعی در ایلام را تشکیل می‌دهد

کد خبر : ۱۰۶۵۱۱

بر اساس بررسیهای انجام گرفته از مجموع آسیب‌های موجود در استان بیشترین میزان مربوط به اختلافات خانوادگی و کمترین آن نیز سالمند آزاری است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی ایلام گفت: سالمند آزاری کمترین آسیب اجتماعی در این استان را تشکیل می‌دهد.
به گزارش ایلنا نسرین شهبازی در نشست بررسی طرح «خدمات مالی خرد» و طرح «جامع فرهنگی، اجتماعی زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست ایلام» افزود: بر اساس بررسیهای انجام گرفته از مجموع آسیبهای موجود در استان بیشترین میزان مربوط به اختلافات خانوادگی و کمترین آن نیز سالمند آزاری است.
وی اعتیاد، بی‌سرپرستی، فقر مالی به علت ترک اعتیاد، طلاق، فرار از منزل، کودک آزاری، همسر آزاری، خودکشی و غیره را از دیگر آسیبهای اجتماعی موجود در استان برشمرد.
وی با اشاره به رشد بیش از ۶۶درصدی طلاق از سال ۸۳تا ۹۱ در استان ایلام ادامه داد: بر اساس بررسیهای انجام گرفته عمده علت این آسیب اجتماعی در استان اعتیاد، عدم رضایت روابط جنسی، مشکلات مالی، نازایی و خیانت به همسر است.
شهبازی خواستار برگزاری همایش ملی پیشگیری از پدیده طلاق در این استان و حمایت‌های مالی مورد نیاز در این زمینه شد.
وی عدم تامین اعتبار برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی در مراکز نگهداری، نداشتن بانک اطلاعات مناسب در زمینه آسیبهای اجتماعی در کشور و به تبع ایلام، کمبود خودروهای سیار، ساماندهی نیروهای اورژانس اجتماعی، تخصیص اعتبار کارآفرینی و اشتغال آسیب دیدگان اجتماعی و غیره را از نیازهای حوزه معاونت امور اجتماعی استان عنوان کرد.
مدیر کل بهزیستی ایلام نیز در این نشست در خصوص اجرای طرح «خدمات مالی خرد» گفت: این طرح با هدف توانمدسازی و بهبود معیشت افراد کم درآمد این استان اجرا شده است.
«صادق رستمی» افزود: خدمات مالی خرد شامل خدماتی بوده که از طریق ارایه کنندگان رسمی یا غیر رسمی، دولتی و یا غیر دولتی در جامعه به بخشی از گروه‌های هدف به عنوان مشتریان این خدمات ارایه می‌شود.
وی خدمات این طرح را شامل پس انداز، اعتبار، بیمه‌های خرد، وام و انتقال وجه عنوان کرد.
وی بیان کرد: خدمات اجرایی، فنی و ظرفیت سازی لازم در این طرح توسط موسسه بین المللی توسعه خدمات مالی خرد(تاک) از طریق برون سپاری به بخش‌های غیر دولتی از جمله کلینیک‌های مددکاری اجتماعی، موسسات غیر دولتی محلی و غیره توسط بانک کشاورزی انجام می‌شود.
رستمی افزود: در این طرح پس از تشکیل گروه و جمع آوری اولین پس انداز اعضا و راه اندازی صندوق مالی در بانک به نام گروه خودیار حساب افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: در مرحله بعدی بانک گروه را بر اساس سرمایه اجتماعی ارتقا داده و سواد و عملکرد مالی و اجرایی مورد ارزیابی و اعتبار سنجی قرار می‌دهد که در ‌‌نهایت بر اساس نتیجه اعتبار سنجی بانک بدون اخذ سپرده وثیقه و ضامن به گروه با نرخ سود بانکی معمول وام می‌دهد و گروه نیز بر اساس طرحهای کسب و کار تایید شده اعضا وام بانکی را بین آنان توزیع می‌کند.
وی کاهش فقر نسبی، توسعه عدالت اجتمای از طریق فراهم ساختن زمینه دسترسی گروهههای آسیب پذیر اقتصادی و کم درآمد فاقد ضامن و وثیقه به تسهیلات بانکی، ارتقا سرمایه اجتماعی در جامعه، ایجاد و توسعه کسبو کارهای کوچک، کمک به کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ مشارکت گروه هدف در بازار کار، کمک به ارتقا سطح پس انداز ملی و اعتلا کرامت انسانی افراد را از ویژگیهای این طرح برشمرد.
مدیر کل بهزیستی ایلام بیان کرد: عمده مشتریان این طرح افراد کم درآمد و آسیب پذیر اقتصادی نظیر زنان سرپرست خانوار، دختران جوان تحت پوشش در مناطق محروم شهری و روستایی، جوانان بیکار جویای کار، صاحبان کسب و کارهای خرد و کوچک و اقشار کم درآمد بوده که نیاز به این خدمات دارند.
وی گفت: پیش بینی می‌شود با اجرای این طرح ۳۰۰گروه خودیار در استان تشکیل و از خدمات آن بهره‌مند شوند.
وی به طرح «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» زیر پوشش بهزیستی اشاره کرد و گفت: ۱۰میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت تعاون برای اجرای این طرح در ایلام در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: این اعتبار از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان بهزیستی کشور پرداخت و در اختیار بهزیستی استان قرار گرفته و امسال کار اجرایی آن آغاز شده است.
رستمی اظهار کرد: این طرح برای نخستین بار در کشور در استان ایلام اجرا و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان با اولویت رفع مشکل مسکن، اشتغال، بیمه و نیازهای فرهنگی انجام خواهد شد.
وی پیش بینی کرد در اجرای این طرح چهار هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی توانمندسازی شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز