خبرگزاری کار ایران

جوابیه NPC به گزارش موضوع خط لوله اتان

متاسفانه شرکت پتروشیمی جم به دلیل ذینفع بودن، اتان دریافتی را مطابق با دستورالعمل توزیع نکرده و متوسط میزان اتان برداشتی این مجتمع پتروشیمی در سنوات قبل تاکنون حدود 120 درصد سهمیه تخصیصی بوده است.

به گزارش ایلنا، در پی انتشار گزارشی با عنوان "تیغ پتروشیمی باختر بر گلوی بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشور" شرکت صنایع ملی پتروشیمی جوابیه ای ارسال کرد، متن جوابیه به شرح زیر است:

با سلام

احتراماً به دنبال انتشار گزارشی تحت عنوان "تیغ پتروشیمی باختر بر گلوی بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشور!" در خبرگزاری ایلنا، روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر خود لازم می‌داند در خصوص بخش‌هایی از متن گزارش مذکور در مورد تخصیص ابهام آمیز خوراک اتان میان مجتمع‌های پتروشیمی جم و کاویان و مروارید به منظور روشن شدن اذهان عمومی و همچنین ذینفعان از نحوه "توزیع عادلانه تخصیص خوراک اتان دریافتی از فازهای پارس جنوبی" موارد را به شرح ذیل ایفاد می‌گردد:

«کلیه طرح‌های مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی از جمله طرح‌های الفینی بر پایه خوراک اتان تولیدی فازهای پارس جنوبی (پتروشیمی‌های جم، کاویان، مروارید و ...) که در منطقه عسلویه طراحی و اجرا شده‌اند دارای مصوبه دریافت خوراک از وزارت نفت می‌باشند.

با توجه اینکه مجتمع پتروشیمی جم در سال 1386 زودتر از سایر طرح‌های در دست اجرای این منطقه (در آن مقطع زمانی) وارد مدار تولید شد، تمامی میزان اتان دریافتی از فازهای پارس جنوبی در این مجتمع پتروشیمی مصرف گردید. ولی واحدهای پتروشیمی مروارید و کاویان ( به ترتیب در اواخر سال‌های 1388 و 1391) راه‌اندازی و در سرویس قرار گرفتند که به منظور تخصیص عادلانه خوراک اتان بین مصرف‌کنندگان، در آذرماه 1391 "دستورالعمل توزیع اتان" توس شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی تهیه و توسط هیات مدیره مورد تائید و تصویب قرار گرفت که بر اساس این دستورالعمل، میزان اتان دریافتی از فازهای جنوبی باید به نسبت ظرفیت اسمی بین واحدهای مصرف کننده توزیع گردد.

بر این اساس و با پیگیری‌های انجام شده الحاقیه قرارداد شماره 0089/93 فروش گاز اتان مورخ 01/05/1393 برای شرکت پتروشیمی جم و قرارداد تامین خوراک برای مجتمع‌های مروارید و کاویان با مجتمع گاز پارس جنوبی منعقد شد که در متن قراردادهای مذکور عبارت "شرکت سهامی پتروشیمی جم گاز اتان را از فازهای پارس جنوبی دریافت و با نظارت مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطابق با دستورالعمل توزیع اتان بین مصرف‌کنندگان توزیع نماید ..." درج شده است.

ولی عملکرد سنواتی نشان می‌دهد، متاسفانه شرکت پتروشیمی جم به دلیل ذینفع بودن، اتان دریافتی را مطابق با دستورالعمل توزیع نکرده و متوسط میزان اتان برداشتی این مجتمع پتروشیمی در سنوات قبل تاکنون حدود 120 درصد سهمیه تخصیصی بوده است. علیرغم تذکرات مکرر ناظم قرارداد (شرکت ملی صنایع پتروشیمی) در خصوص لزوم لزوم رعایت دستورالعمل و سهمیه تخصیصی، کما فی‌السابق مجتمع پتروشیمی جم نسبت به برداشت بیش از سهمیه تخصیصی اقدام کرده است.

بنابراین اخیرا و به اجبار، اقدامات لازم به منظور انتقال مسئولیت توزیع اتان از شرکت پتروشیمی جم به مجتمع گاز پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت. ذکر این موضوع ضروری است که در حال حاضر شرکت ملی گاز به عنوان طرف قراردادی تامین اتان با واحدهای مصرف کننده پتروشیمی می‌باشد و مبنای کار، توزیع عادلانه اتان مطابق با دستورالعمل و با نظارت مستقیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

لذا، صراحتاً اعلام می‌گردد هیچ کدام از شرکت‌های پتروشیمی (مصرف کننده) مسئول توزیع و تخصیص اتان دریافتی از مجتمع گاز پارس جنوبی نمی‌باشند و مسئولیت اصلی توزیع اتان بر عهده مجتمع گاز پارس جنوبی است.

در خاتمه تاکید می‌گردد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر اساس نقش رگولاتوری خود بر نحوه اجرای صحیح توزیع خوراک اتان مطابق با دستورالعمل نظارت می‌نماید.»

خواهشمند است، دستور فرمائید تا ضمن اصلاح گزارش مذکور، طبق قانون مطبوعات نسبت به درج جوابیه ارسالی اقدام لازم به عمل آید.

با احترام

رضا خلج

رئیس کل روابط عمومی

 

کد خبر : ۳۸۶۵۱۲