خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل آب و فاضلاب تهران:

مشکل کم‌آبی منطقه‌ای یا محلی نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: تاکنون ١٠ هزار اثر به جشنواره گزارش یک نگرانی ارسال شده است.

به‌گزارش ایلنا، محمد پرورش در دومین نشست خبری دومین جشنواره گزارش یک نگرانی با بیان این‌که آب‌رسانی به بیش از ١٣ میلیون نفر به عهده این شرکت است، گفت: این کار به صورت یک‌پارچه انجام می‌شود که هیچ کدام از کلان‌شهرهای دنیا چنین کاری نکرده‌اند.

او افزود: مشکل کم‌آبی منطقه‌ای یا محلی نیست، بلکه همه‌گیر است و به همین دلیل باید همگی تلاش کنیم ٢٠ درصد از مصرف آب را کاهش دهیم که این رقم معادل یک‌و‌نیم سد است.

*ناصر شفق: حل مشکل کم‌آبی به تنهایی از عهده مسئولان بر نمی‌آید

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو با بیان این‌که حل مشکلات کشور در زمینه کم‌آبی به تنهایی از عهده وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب بر نمی‌آید، گفت: نیاز داریم آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی را پیشه کنیم زیرا آب، امری سیاسی و حکومتی نیست، بلکه حکایتی ملی است.

"ناصر شفق" افزود: جشنواره «گزارش یک نگرانی» دل‌نگرانی همه مردم ایران است و امروزه شرایط به گونه‌ای شده است که هر کشوری که از منابع آبی‌اش درست‌تر استفاده کند در عرصه بین‌المللی قدرتمندتر است.

او افزود: جشنواره آب به صورت ذاتی مورد نیاز کشور است و آبفای استان تهران به عنوان برگزارکننده جشنواره گزارش یک نگرانی، انگشت بر نکته‌ای گذاشته که برای کشورمان حیاتی است. 

شفق با اشاره به این‌که آبفای استان تهران تولید ٢٥ درصد از آب آشامیدنی کشور را بر عهده دارد گفت: مدیریت این امر کار ساده‌ای نیست و قطع شدن تنها دو ساعت از آب، زندگی را مختل می‌کند.

*داریوش فرهنگ: مگر می‌شود آدم به موضوع آب بی‌توجه باشد

"داریوش فرهنگ" بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این برنامه گفت: جشنواره‌ها عمدتا تشریفاتی است و برای بالابردن آمار عملکرد در پایان سال است که به همین دلیل بنده در بسیاری از جشنواره‌ها شرکت نمی‌کنم اما مگر می‌شود آدم به موضوع آب بی‌توجه باشد؟

فرهنگ با اشاره به این‌که دو حرف نخست زبان فارسی، آب است تاکید کرد: بی‌حکمت نیست که آب به مثابه مادر و نان به مثابه پدر است و اگر مادر، ستایش‌انگیز است، پس آب هم ستایش‌انگیز است.

این بازیگر سینما افزود: مدتی پیش سفری به سیستان و بلوچستان داشتم، آنجا صحبت از کم‌آبی نیست بلکه بی‌آبی است. اشکال ما این است که فکر می‌کنیم خطر سراغ همسایه رفته است و ما در امان هستیم؛ سیستان و بلوچستان روزگاری هامون و هیرمند داشت و مراتع و جلگه‌های سرسبزی داشت؛‌ بنابراین وظیفه دولت و تمام مسئولان است که نه تنها توجه داشته باشند بلکه همت کنند چاره‌‌ بجویند.

فرهنگ اظهار داشت: از دولت و مسئولان حوزه آب خواهش می‌کنم با رفع تحریم‌ها بودجه مناسبی به این بحث اختصاص دهند. خلاصه این‌که «مادر» را دریابید، حالش خوش نیست.

*ساعد زرین‌دست: آب را قدرشناسانه مصرف کنیم

"ساعد زرین‌دست" عضو هیئت داوری بخش عکس جشنواره گزارش یک نگرانی گفت: متاسفانه ما ملتی هستیم که در بسیاری از زمینه‌ها اسراف می‌کنیم، امیدوارم آب را قدرشناسانه مصرف کنیم؛ به‌ گونه‌ای که به همه به صورت یکسان برسد.

زرین‌دست با بیان این‌که به علت وضعیت کم‌آبی، بهترین قنات‌سازان و قنات‌های دنیا را داشته‌ایم گفت: لازم است از دوران کودکی آموزش بدهیم از آب درست استفاده کنیم.

*گوهر خیراندیش: اصل مهم، فرهنگ‌سازی و اعتماد است

بحران آب، دغدغه ذهنی من در این سال‌ها شده بود و با جایگاهی که مردم عزیز به من داده‌اند به خودم اجازه دادم در اینجا حاضر شوم تا شاید بتوانیم در این زمینه هم‌فکری کنیم.

"گوهر خیراندیش" با بیان این‌که مسئله اصلی فرهنگ‌سازی و اعتماد است، افزود: در بسیاری از کشورها زمانی که اعلام می‌کنند، بحران آب است، مردم به مسئولان اعتماد می‌کنند و بیش از آن‌چه که انتظار می‌رود صرفه‌جویی می‌کنند؛ این یعنی مردم و مسئولان به هم اعتماد دارند.

کد خبر : ۳۳۹۹۷۹