خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس:

رکوردی که توتال و استات اویل نزد با هنر مدیریت ایرانی شکسته شد / بزرگترین مگاپروژه پارس جنوبی افتتاح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۳۷۳

من نیروی فنی این نظام هستم و تنها فنی حرف می زنم، لذا نباید درصدهای پایانی یک پروژه را با درصدهای اولیه آن مقایسه کرد، زیرا درصدهای پایانی از پیچیده ترین و تخصصی ترین مراحل یک پروژه به حساب می آید.

شعبانپور با بیان اینکه یکی از هنرهای تیم مدیریتی جدید در شرکت نفت و گاز پارس را پرداخت با حساب و کتاب پول به پیمانکاران متناسب با پیشرفت پروژهبوده است، گفت: قطر در حال حاضر روزانه ۲۲ میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می کند، اما میزان تولید گاز ایران از پارس جنوبی ۱۵ میلیارد فوت مکعب است که با تکمیل فازهای ۱۲،۱۵، ۱۶،۱۷ و ۱۸ و همچنین راه اندازی فاز ۱۹ میزان تولید گاز ایران به ۱۷ میلیاردفوت مکعب افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر شعبانپورمدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری ضمن تشریح روند راه اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی گفت: فاز ۱۲ بزرگترین فاز پارس جنوبی و معادل سه فاز استاندارد بوده و هر فاز آن یک میلیارد متر مکعب گاز برداشت می شود.

وی افزود: از این فاز ۳ میلیارد فوت مکعب معادل ۸۴ میلیون مترمکعب گاز ترش از دریا برداشت کرده، پس از فرآورش تبدیل به ۸۱ میلیون مترمکعب شده که در نهایت بعد از جداسازی معیانات گازی و سایر فرآورده ها، حدود ۷۵ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود.

شعبانپور تصریح کرد: سه سکوی اصلیA, B, C و یک سکوی اقماری برای این فاز پیش بینی شده است که گازتولیدی را با سه خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۱۵۰ کیلومتر به پالایشگاه خشکی منتقل می کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر۳ سکوی اصلی فاز ۱۲ به بهره برداری رسیده و سکوی چهارم پس از مکانیابی احداثخواهد شد، گفت: قرارداد توسعه این فاز در سال ۸۴ منعقد شده است و اولین سکو در بهمن ماه سال ۹۲ واولین واحد شیرین سازی در اسفند سال گذشته، فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطر نشان کرد: اجرای یک پروژه شامل مراحل مختلفی مانند محوطه سازی، فنس کشی، ساختمان سازی، نصب تجیهزات سنگین مانند جرثقیل، لوله کشی، نصب اتصالات، نصب تجهیزات پیشرفته و حساس و در نهایت پیش راه اندازی و راه اندازی است.

شعبانپور افزود: در ابتدای کار که قرار است محوطه سازی و فنس کشی انجام شود، روند کار به سرعت پیش رفت، زیرا کارها پیچیدگی زیادی ندارند، اما پس از رسیدن پروژه به مرز ۹۰ درصد، وارد مراحل تخصصی، پیچیده و حساس کار می شویم که چنانچه در بخش های قبلی کار به خوبی انجام نشده باشد، روند توسعه بسیار کند انجام می شود.

وی یادآور شد: فاز ۱۲ را با پیشرفت ۹۰ درصدی تحویل گرفته و به سرعت توانستیم کارها را به سرانجام رسانیم.

شعبان پور با بیان اینکه قرارداد این پالایشگاه به صورت بیع متقابل بوده و شرکت پتروپارس آن را اجرا کرده افزود: قرارداد آن در سال ۸۴ اواخر تیر ماه امضا شده و بعد یک ماه کار اجرایی در این پروژه آغاز شد به طوریکه اولین سکو در بهمن سال ۹۲ به تولید رسیده است و۶واحد شیرین سازی گاز در سال ۹۳ در مدار تولید قرار گرفت.

شعبان پور سهم ایران را حدود ۵۱ درصد اعلام کرد که البته در عمل به ۶۶درصد رسیده است.

وی ادامه داد: از زمان اجرای قرارداد این پروژه در زمینه نصب تجهیزات ماشین آلات و ابزارات دقیق توسط مهندسان داخلی انجام شده است.

وی ادامه داد: پروژه فاز ۱۲ تا سال ۸۹،۴۰ درصد پیشرفت داشته بطوری که در خشکی ۲۰درصد بوده و از سال ۸۹ با توجه به پیچیدگی شرایط کاری و مسائل تحریم عقب افتادگی‌هایی در این حوزه به وجود آمد و پروژه در مرداد سال ۹۲ به پیشرفت ۹۰ درصد رسید.

شعبانپور یکی از هنرهای تیم مدیریتی جدید در شرکت نفت و گاز پارس را پرداخت با حساب و کتاب پول به پیمانکاران متناسب با پیشرفت پروژه عنوان کرد وگفت: در حال حاضر فاصله نصب تا راه اندازی سکوهای نفتی به کمتر از ۵ ماه رسیده است در حالیکه پیش از این فاصله ١٣ تا ١۴ ماه بوده است.

وی ادامه داد: هیچ یک از پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت نفت و گاز پارس در فاز ١٢ پارس جنوبی مطالبه ای از این شرکت ندارد و طی یک و سال نیم گذشته پولهای پرداختی به پیمانکاران در این پروژه فقط در خود پروژه هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تنها کار باقی مانده در پروژه توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی را احداثسکوی چهارم این فاز در دریا اعلام کرد و گفت: این فاز با تولید روزانه ۶۶ میلیون متر مکعب گاز، امسال در تامین سوخت زمستانی نقش پررنگی داشت.

وی در ادامه در خصوص دلیل کند بودن روند کار و مقایسه آن در برهه های مختلف زمانی با توجه به تغییر دولت توضیح داد: من نیروی فنی این نظام هستم و تنها فنی حرف می زنم، لذا نباید درصدهای پایانی یک پروژه را با درصدهای اولیه آن مقایسه کرد، زیرا درصدهای پایانی از پیچیده ترین و تخصصی ترین مراحل یک پروژه به حساب می آید.

شعبانپور با بیان این که هم اکنون روزانه حدود ۶ تا ٧ میلیون متر مکعب گاز در ترین نخست فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تولید می شود، گفت: تا چند روز آینده با وارد مدار شدن ترین دوم این فاز تولید آن دوبرابر می شود.

وی به ظرفیت اسمی رساندن فازهای اولویت نخست پارس جنوبی و راه اندازی بخشهای از فاز ١٩ پارس جنوبی را از مهمترین برنامه های شرکت نفت و گاز پارس برای سال آینده عنوان کرد و گفت: هم اکنون ایران و قطر به ترتیب روزانه ١٥ و ٢٢ میلیارد فوت مکعب گاز از مخزن پارس جنوبی برداشت می کنند، از این رو قطر بیش از ١, ٥ برابر ایران از این میدان برداشت دارد؛ ضمن آن که پیش بینی می شود تا پایان سال آینده تولید ایران از این میدان به ١٧ میلیارد فوت مکعب در روز برسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در شورای اقتصاد، باید حدود ٧ میلیارد دلار در فاز ١٢ پارس جنوبی سرمایه گذاری می شد که بازگشت سرمایه اصلی از آن ۷ سال به طول می انجامد.

وی میزان سرمایه گذاری برای این پالایشگاه را حدود ۷.۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این میزان هزینه برای سه فاز تخصیص یافته و درآمد هر فاز براساس قرارداد برای تولید ۲۵میلیون متر مکعب گاز می‌باشد همچنین ۱۷میلیون دلار درآمد ارزی برای کشوربه همراه دارد.

شعبانپور با بیان این که تا به امروز در فاز ١٢ پارس چنوبی بیش از ٧, ٣ میلیارد دلار هزینه شده است، گفت: از اواخر پارسال تا کنون این فاز در مجموع ١. ۶ میلیارد دلار درآمد زایی داشته است.

وی ادامه داد: با احتساب ١٣ سنت برای هر متر مکعب و ۶٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی تولید شده در فاز ١٢ پارس جنوبی این فاز هم اکنون با وجود آن که به ظرفیت نهایی خود نرسیده روزانه ١٧ میلیون دلار درآمد زایی برای کشور به همراه دارد.

شعبانپور در ادامه درباره فاز ١۴ پارس جنوبی نیز گفت: اکنون این فاز در بخش دریا عقب ماندگی زیادی دارد و سال آینده تمرکز در این فاز روی بخش دریا خواهد بود، پیشرفت فیزیکی در این پروژه هم اکنون ٥٨ درصد است.

وی ادامه داد: فاز ۱۵و۱۶ پارس جنوبی ۲سکوی ۱میلیارد فوت مکعبی دارد و ۲خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۱۱۷ کیلومتر همچنین یک خط ۴اینچ برای تزریق متانول دارد.

شعبان پور گفت: در بخش خشکی یک پالایشگاه دو فازی وجوددارد که با استفاده از فاز ۶،۷، ۸ آذر ماه سال ۹۲ به بهره برداری رسیده و ۴ ردیف شیرین سازی در مدار تولید است و ۲سکوی ۱میلیارد فوت مکعب نیز در فروردین سال ۹۳ حمل و نصب شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص وضعیت فاز ١٥ و ١۶ پارس جنوبی نیز گفت: در حال حاضر در چهارترین این فاز با استفاده از گاز دریا و گاز فازهای ۶ تا ٨ پارس جنوبی حدود ٣۶ میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید می شود.

وی با بیان اینکه برای سال آینده در فاز ۱۲ بایستی ۲.۵ میلیون فوت مکعب گاز در نیمه اول سال تکمیل شود همچنین در فاز ۱۵و۱۶ در نیمه اول سال آینده تکمیل و ظرفیت اسمی آن به ۵۰میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید خواهد شد، ادامه داد: تولید واحدهای اتان و ال پی جی در دستور کار است در فاز ۱۷و۱۸ دو سکو هم اکنون آماده نیست ۱میلیارد فوت مکعب از دریا و ۱میلیارد از فاز ۶،۷، ۸ تا آبان سال ۹۴ اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر در خصوص عقب افتادگی این پروژه وجود ندارد شاید اختلافات فنی مورد نظر بوده که این موضوع در حال بررسی و پیگیری است، گفت: قطر در حال حاضر روزانه ۲۲ میلیارد فوت مکعب گاز برداشت می کند، اما میزان تولید گاز ایران از پارس جنوبی ۱۵ میلیارد فوت مکعب است.

شعبانپور خاطر نشان کرد: با تکمیل فازهای ۱۲،۱۵، ۱۶،۱۷ و ۱۸ و راه اندازی فاز ۱۹ میزان تولید گاز ایران به ۱۷ میلیاردفوت مکعب افزایش خواهد یافت.

در ادامه رسول فلاح نژاد مجری طرح فاز ۱۲پارس جنوبی نیز گفت: تا به امروز ۷میلیارد متر مکعب گاز شیرین از این پالایشگاه تولید و به شبکه سراسری تزریق شده و ۱۰میلیون بشکه میعانات گازی نیز برداشت شده که ۹.۳ درصد آن صادر شده است و این کار در ۸مرحله بارگیری شده و حدود ۲۲۰۰ تن گوگرد تولید و صادر شده است.

وی تصریح کرد: ۳ سکوی اصلی برای این پروژه تعریف شده و حدود ۳۶ حلقه چاه قرار بود حفاری شود که ازی این تعداد حدود ۳۱ حلقه حفاری شده و ۳حلقه در سکوی B که هم اکنون آخرین مراحل خود را طی می‌کند و ۲حلقه چاه نیز به دلیل برخی از مشکلات مخزن حفاری نشده است می‌توان گفت: ۳۴ حلقه حفاری کامل شده است.

مجری طرح فاز ۱۲ پارس جنوبی اظهار داشت: از ۲۹حلقه چاه هم اکنون برداشت صورت می‌گیرد تا جاییکه حدود ۵۰میلیون متر مکعب گاز از دریا تولید و ۶۶میلیون متر مکعب گاز در ۲۴ساعت گذشته به شبکه سراسری تزریق شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز