خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت:

لزوم گذار از اقتصاد تک محصولی / باید به تولید کننده علم تبدیل شویم

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۶۳۰

منابع هیدروکربوری همچون بقیه منابع طبیعی ودیعه طبیعت است و باید برای تمام نسل‌ها حفظ شود. لذا با توجه به اینکه ما تاکنون فقط به این محصولات وابسته بوده‌ایم باید از آنها استفاده صیانتی داشته و از آن عبور کنیم به طوری که باید سرمایه‌گذاری‌ها بهینه صرف شود تا برداشت‌ها حیف و میل نشود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت، گفت: باید تصمیم بگیریم که می خواهیم تنها مصرف کننده محصولات علمی بمانیم و مانند گذشته یک نفت خوار باشیم یا این که تغییر روش دهیم و به مرور مسیر توسعه را بیابیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدرضا مقدم در یازدهمین جلسه آموزشی خبرنگاران در سال ٩٣ گفت: با توجه به مشکلات موجود در سیاستها و ساختارهای کشور و صنعت نفت، عملکرد معاونت پژوهش و فناوری در چهار سال گذشته مطلوب بوده است، گفت: تلاش زیادی داشتیم تا در این مدت ارتباط با مراکز علمی و دانشگاه ها را که در دورانی بسیار کم شده بود، افزایش دهیم و در عین حال جلوی کار علمی بدون هدف را بگیریم.

وی افزود: در شرایط کنونی دنیا و اقتصاد جهانی تجمیع دانش و تجمیع مدیریت اهمیت دارد و تفاوت میان کشورهای تولید کننده و دنبال کننده علم در همین موضوع است که سرانجام به طراحی و کیفیت محصول منجر می شود.

مقدم با ذکر مثالی از کشور نروژ و چگونگی بکارگیری تکنولوژی برای طراحی محصولات خاطرنشان کرد: نروژ درسالهای گذشته تصمیم گرفت که تبدیل به یک کشور تولید کننده علم شود و این کار را با تولید علم و طراحی محصولات راهبردی آغاز کرد و اکنون این کشور مسیر خود را یافته است.

وی ادامه داد: ما هم باید پس از این همه سال تولید نفت تصمیم خود را بگیریم که می خواهیم یک دنبال کننده علم و مصرف کننده محصولات علمی بمانیم و مثل گذشته یک نفت خوار باشیم و یا این که تغییر روش دهیم و به مرور ما هم مسیر توسعه را پیدا کنیم.

مقدم در ادامه گفت: امریکا با قدرت فناوری خود توانست ظرف چند سال یک اقدام غیر اقتصادی نظیر شیل اویلها را به طور کامل اقتصادی کرده است و با آن معادله های بازار نفت را به هم ریزد در حالی که کشورهایی نظیر ایران هنوز در مورد فناوری و پژوهش گامهای اولیه را هم بر نداشته اند.

وی با اشاره به تفاوت‌های کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه در زمینه استفاده از توانمندی‌ها در صنعت نفت گفت: تفاوت این دو در توانمندی طراحی محصول و رقابت بر سر آن است.

وی افزود: علم سیاست‌گذاری و مدیریت فناوری در کشورهای پایونیر یا توسعه‌یافته غلبه دارد و برای اینکه ریسک کار را بگیرند به تکنولوژی‌های روز روی آورده و از این طریق ایجاد کسب و کار می‌کند.

مقدم با اشاره به اینکه کشور با اقتصاد تک‌محصولی آسیب‌پذیر می‌شود به راهبردهای اقتصاد مقاومتی در زمینه گذار از مرحله تک‌محصولی بودن اشاره کرد و گفت: منابع هیدروکربوری همچون بقیه منابع طبیعی ودیعه طبیعت است و باید برای تمام نسل‌ها حفظ شود. لذا با توجه به اینکه ما تاکنون فقط به این محصولات وابسته بوده‌ایم باید از آنها استفاده صیانتی داشته و از آن عبور کنیم به طوری که باید سرمایه‌گذاری‌ها بهینه صرف شود تا برداشت‌ها حیف و میل نشود.

وی با اشاره به قدرت فناوری که توانسته آمریکا را ظرف چند سال به بزرگترین تولیدکننده نفت تبدیل کند خاطرنشان کرد: در خلیج‌فارس چندان از فناوری بهره نبرده‌ایم فقط به دلیل قدرت ژئوپلیتیکی این منطقه است که به لحاظ منابع نفتی اهمیت دارد.

معاون وزیر نفت در ادامه در خصوص ضریب بازیافت و ریکاوری RATE در خشکی دریا اظهار داشت: در حال حاضر ضریب بازیافت ما ۲۶ است در حالی که متوسط دنیا ۳۵ است و البته این را نیز باید در نظر داشته هیچ کس با کاری به اندازه بالادست نفت حاشیه سود ندارد لذا می‌طلبد که ما بتوانیم ضریب بازیافت را به متوسط دنیا نزدیک کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز