خبرگزاری کار ایران

زنگنه با حضور در مجلس شورای اسلامی:

صنعت نفت نیازمند منابع مالی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۵۷۰

در سال ٩٠، ٢١ میلیارد دلار در بخش نفت سرمایه‌گذاری شده و در سال ٩١ میزان سرمایه‌گذاری در بخش نفت ١٧ میلیارد دلار بوده است اما سال آینده با همین روال سرمایه‌گذاری از منابع خودمان صفر خواهد بود، بنابراین نیازمند تعریف منبعی برای سرمایه گذاریهای نفتی هستیم.

وزیر نفت با تاکید بر تسریع در توسعه میدانهای مشترک نفتی و گازی گفت: صنعت نفت نیازمند منابع مالی است.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی پیش از ظهر امروز(دو‌شنبه ٢٧ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ١٣٩۴ با بند الحاقی یک تبصره ٢ که در خصوص تأمین منابع برای سرمایه گذاری در صنعت نفت است، موافقت کردند.

به موجب این بند، به وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود با تصویب شورای اقتصاد به منظور سرمایه‌گذاری در طرحهای نفت و گاز با اولویت میدانهای مشترک، نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارزی – ریالی از طریق بازار سرمایه در سقف ٥٠ هزار میلیارد ریال با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق از محل تولیدات همان طرحها، اقدام کند.

وزیر نفت هنگام بررسی موضوع اوراق مشارکت برای طرحهای نفتی در صحن مجلس گفت: زمانی که قیمت نفت ١٠٠ دلار بود و دو میلیون بشکه فروش نفت داشتیم، ١٣ میلیارد دلار سهم وزارت نفت می‌شد، اما برای سال آینده که مجلس نفت را حدودا بشکه‌ای ۴٠ دلار پیش‌بینی کرده و میزان صادرات هم کمی بیش از یک میلیون بشکه است، کمتر از سه میلیارد دلار عاید وزارت نفت خواهد شد، ما چطور با این رقم صنعت نفت را اداره کنیم؟

زنگنه با تاکید بر اینکه اولویت سرمایه گذاری در میدانهای مشترک است، افزود: این مساله‌ای است که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار داشت، اما ما چطور منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش را تامین کنیم؟ این امکان‌پذیر نیست که سهم ١۴, ٥ درصدی وزارت نفت از فروش و صادرات نفت را مثلا به ٣٠ درصد افزایش دهیم.

وزیر نفت گفت: در سال ٩٠، ٢١ میلیارد دلار در بخش نفت سرمایه‌گذاری شده و در سال ٩١ میزان سرمایه‌گذاری در بخش نفت ١٧ میلیارد دلار بوده است اما سال آینده با همین روال سرمایه‌گذاری از منابع خودمان صفر خواهد بود، بنابراین نیازمند تعریف منبعی برای سرمایه گذاریهای نفتی هستیم.

همچنین وزیر نفت در پاسخ به سوال، ابوترابی نائب رئیس مجلس در خصوص باز پرداخت تعهدات گفت: چون تعهدات منابع دارد می توانیم باز پرداخت کنیم.

زنگنه در موافقت با بند الحاقی که مجوز سپرده گذاری ۴ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلاری به صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات به منظور اجرای طرحهای توسعه ای را در میدانهای مشترک نفتی و گازی می داد، گفت: ‌ بهترین بخش برای سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی، نفت است؛ زیرا اگر نفت آسیب ببیند، صندوق توسعه نابود خواهد شد؛ چرا که منبع درآمدی این صندوق، نفت است.

وزیر نفت گفت: قرار نیست وزارت نفت از صندوق توسعه به صورت مستقیم وام بگیرد، بلکه این کار به صورت سپرده گذاری انجام می شود؛ ما برای کارهایی که باید انجام دهیم، وام می گیریم و بازپرداخت آن نیز روشن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز