خبرگزاری کار ایران

روزشمار کسب ۱۷ و نیم میلیون دلار درآمد در روز / گشایش رسمی فاز ۱۲ پارس جنوبی ابتدای اسفند

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۵۵۰

فاز ١٢ پارس جنوبی بزرگترین پروژه صنعتی کشور است که در دهه نخست اسفند ماه ٩٣ و پس از گذشت ٩ سال از امضای قرارداد، به صورت رسمی گشایش می‎یابد.

فاز ١٢ پارس جنوبی بزرگترین پروژه صنعتی کشور است که با گشایش رسمی روزانه بیش از ١٧, ٥ میلیون دلار و سالانه ۶ میلیارد دلار درآمد(با فرض قیمت ۶٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی) برای کشور به دست می آید.

به گزارش ایلنا، میدان گازی فاز ۱۲ به عنوان بزرگترین فاز میدان مشترک گازی واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود ۲۰۶ کیلومتر مربع است که گاز طبیعی خشک آن ۲۱ تریلیون فوت مکعب برآورد می شود.

تاسیسات فراساحل در حدود ۱۵۰ کیلومتری نوار ساحل قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک(۶۵ کیلومتری شرق عسلویه) قرار دارد.

فاز ١٢ پارس جنوبی یکی از بزرگترین پروژه‌های تاریخ صنعت کشور است که یک درصد از گاز جهان را در خود جای داده است، به نحوی که با تولید گاز از این فاز تولید ناخالص داخلی کشور ١, ٨ درصد(‌براساس قیمتهای سال ١٣٩٢ و نفت ۶٠ دلاری) افزایش می یابد.

هدف از اجرای این پروژه استخراج و انتقال ۳ میلیارد فوت مکعب گاز در روز است که در تاسیسات خشکی شیرین سازی شده و به خط لوله سراسری IGAT VI تزریق می شود. میعانات گازی جداشده در پالایشگاه پس از شیرین سازی توسط خط لوله زیر دریایی و SBM صادر می شوند.

همچنین امکان انتقال ۲ میلیارد فوت مکعب در روز گاز ترش به تاسیسات Iran LNG مجاور هم فراهم خواهد شد.

از این فاز میزان ۸۱ میلیون متر مکعب در روز گاز شیرین و ترش برای مقاصد IGAT VI، ۱۲۰۰۰۰ بشکه در روز میعانات گازی جهت صادرات، ۶۵۰ تن در روز گوگرد جهت صادرات و ۵۵ میلیون متر مکعب در روز LNG FEED GAS برای مصارف IRAN LKG خواهیم داشت.

طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی ٢٥ تیرماه ١٣٨۴ با هدف استخراج و انتقال روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز از ۴٥ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی، از سوی شرکت نفت و گاز پارس(POGC) و در قالب یک قرارداد بیع متقابل به شرکت پتروپارس لیمیتد واگذار شد.

طراحی، مهندسی، تأمین کالا، ساخت و راه‎اندازی این فاز به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است.

فاز ١٢ پارس جنوبی بزرگترین پروژه صنعتی کشور است که در دهه نخست اسفند ماه ٩٣ و پس از گذشت ٩ سال از امضای قرارداد، به صورت رسمی گشایش می‎یابد.

با اجرای فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه ١٧, ٥ میلیون دلار درآمد ارزی با فرض قیمت نفت ۶٠ دلاری برای هر بشکه میعانات گازی به دست می آید.

با گشایش رسمی فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه بیش از ١٧, ٥ میلیون دلار و سالانه ۶ میلیارد دلار درآمد(با فرض قیمت ۶٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی) برای کشور به دست می آید.

همچنین براساس برآوردهای انجام شده بازگشت کل میزان سرمایه‌گذاری طرح در کمتر از ٣ سال از زمان بهره‌برداری محقق می شود.

گفته می شود که با اجرای این پروژه هر ثانیه یک سکه طلا به سرمایه کشور اضافه می‌شود که این میزان برابر با افزایش چهار درصدی سود ناخالص ملی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز