خبرگزاری کار ایران

تشریح دستاوردهای دولت درصنعت نفت از زبان مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۲۳۲

جایگزین کردن یک متر مکعب گاز به جای یک لیتر فرآورده نفتی که از نظر ارزش حرارتی با هم برابر هستند، بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی انرژی به همراه داشته و علاوه بر آن از نظر زیست محیطی و کاهش آلودگی نیز بسیار مهم بوده است که این افزایش تولید برگ زرین دیگری در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وزارت نفت طی یک سال و نیم فعالیت دولت تدبیر و امید دستاوردهای مهم و بسیار روشنی در حوزه های مختلف صنعت نفت بر جای گذاشته که با توجه به مشکلات تحریم، کمبود منابع و مشکلات درون سازمانی قابل مقایسه با هیچ یک از ادوار گذشته این صنعت قابل قیاس نیست.


به گزارش ایلنا، سلبعلی کریمی مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در مراسم نکوداشت سی وششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در جمع کارکنان و خانواده این شرکت اظهار در خصوص دستاوردهای وزارت نفت در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: عملکرد وزارت نفت در دولت تدبیر و امید و با راهبری مهندس زنگنه آن چنان برجسته و اثربخش بوده که علی رغم تحریم های سخت در یک سال و نیم گذشته، بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سال جاری به تولید گاز کشور اضافه شده و در سال آتی نیز همین رقم به تولید گاز دوباره افزوده خواهد شد که تراز مثبت گاز موجب جلوگیری از واردات فرآورده های نفتی و صرفه جویی ارزی قابل توجهی گردیده است که در حقیقت محور سیاستهای اقتصاد مقاومتی در حوزه گاز به بهترین شکلی رقم خورده است.


مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی به سایر دستاوردهای وزارت نفت در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: مستثنی شدن کارکنان صنعت نفت حسب ماده ۱۰ قانون خدمات کشورِی، بارقه امیدی را در جذب، حفظ و ماندگاری متخصصین در صنعت نفت رقم زده است که این تحول بسیار بزرگی در حوزه تکریم نیروی انسانی صنعت نفت به شمار می رود.

وی در ادامه به دستاورد دیگر وزارت نفت دولت یازدهم اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد کنسرسیوم های علمی بین صنعت نفت و دانشگاه ها در راستای بومی کردن علم و فناوری تبیین گردیده است و این مهم فصل جدیدی از عدم وابستگی علمی به بیگانگان را رقم می زند که با ایجاد این فرصت ذیقیمت(ارتباط صنعت نفت و دانشگاه ها) بومی سازی علوم مورد نیاز صنعت نفت به زودی به منصه ظهور خواهد رسید.


وی دستاورد ارزنده دیگر وزارت نفت دولت تدبیر و امید را در تولید و ساخت ۱۰ قلم کالای اساسی صنعت نفت دانست و تاکید کرد: این اقدام به مثابه اجرای دقیق سیاست های اقتصادی مقاومتی و تحقق ساخت داخل است و گام مهمی در جهت قطع وابستگی به کشورهای صاحب تکنولوژی است.


وی بازنگری و اصلاح مدل های جدید قراردادی به منظور ایجاد تعامل با سرمایه گذاران بین المللی را گام مهم دیگر وزارت نفت دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: صنعت نفت کشور نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی است و بدون شک صنعت نفت از همکاری با شرکت های بین المللی در صنعت نفت استقبال می کند. همچنین تعامل با سرمایه گذاران بین المللی به جهت پویایی بیشتر و به منظور استفاده از ابزار انرژی در تحقق اهداف منافع ملی و قدرت سیاسی از ویژگی های تببین مدل های جدید قراردادی و تعامل با سرمایه گذاران خارجی است.


مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات و دستاوردهای شرکت نفت مناطق مرکزی در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: علی رغم محدودیت های مالی که در شرکت وجود داشت اما مدیران و همکاران شرکت یک قدم هم عقب نگذاشتند و در تمامی حوزه های کاری شرکت، ما شاهد دستاوردهای ارزندهای هستیم.


وی در ادامه افزود: در سال جاری، علیرغم اینکه تعداد دکل های حفاری شرکت از ۲۲ دکل به ۱۶ دکل تقلیل یافته اما با اینحال تعهدات تولید شرکت نه تنها کاهش نیافت بلکه تولید گاز شرکت نفت مناطق مرکزی در ده ماهه سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۲ بیش از یک میلیارد متر مکعب افزایش یافت که این مقدار تولید گاز حدود ۱.۵میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در خرید سوخت جایگزین به همراه داشته است. در همین حال، اگر شرکت ملی گاز همه گاز تولیدی را دریافت می کرد، افزایش تولیدی بیشتری محقق می گردید. همچنین تعداد چاه های تکمیل شده برای تولید گاز به نسبت سالهای گذشته افزایش مناسبی را نشان می دهد(۱۴ حلقه).


وی با اشاره به تدوین یک برنامه جامع در جهت ایجاد ساختار نظام مند شرکت تاکید کرد: ما با تدوین یک برنامه جهت سالهای ۹۵-۹۴ - ۹۳ تحت عنوان TOTALPLANسبب بهینه شدن تعداد دکل ها، چاهها، استفاده از کالای موجودی و جلوگیری از حفر چاههای غیر ضرور و همچنین ممانعت از انجام فعالیت های غیر ضرور سطح الارضی شده است که خود در روند استفاده بهینه از منابع محدود مالی می باشد. این امر نشان می دهد که در صورت تمرکز و برنامه ریزی بر موجودی و دارایی های شرکت، عملاً می توانیم از اتلاف هزینه ها بدون اینکه به تولید و تعهدات لطمه ای وارد شود، جلوگیری کنیم.

کریمی ویژگی های برنامه total plan که طی یکسال در تدوین آن تلاش شده است را ایجاد پیوستگی و یکپارچگی در فعالیت ها، انسجام و نظم در فرایند های کاری و چابک سازی سیستم، پرهیز از دوباره کاری ها و خرید های غیر ضروری، بهینه نمودن هزینه ها و جلوگیری از اعمال هزینه های غیر ضرور، منضبط و منظم نمودن فعالیت شرکت، با ایجاد ارتباط منطقی بین ستاد و شرکت های تولیدی، ایجاد ارتباط موثر و هماهنگی بین مدیریت ها در صف و ستاد و تحقق اهداف و ماموریت ها و کمک به ایجاد فرهنگ و رویکرد جدید در شرکت مبتنی بر دانش محوری و برنامه محوری اعلام کرد.


وی به مزیت های صرفه جویی های ارزی صورت گرفته در برنامه total plan اشاره کرد و در ادامه گفت: با این برنامه و تمرکز دقیق برداشته هایمان حدود ۵۴ میلیون یورو در امر حفاری، ۳۰ میلیون یورو در کالا و ۳۰ میلیون یورو در پروژه های سطح الارضی صرفه جویی ارزی گردیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: تدوین این برنامه موجب گردید که بر اساس نظر کارشناسان و مدیران صف و ستاد و در کمیته یکپارچه مخازن و برنامه ریزی که متشکل از مدیران ارشد ستاد و شرکت های تولیدی هستند، به این نتیجه و باور برسند که تعداد دکل های حفاری از ۱۶ دستگاه فعلی می تواند به ۱۲ دستگاه کاهش یابد که این مهم در سال آینده بیش از ۱۰۰ میلیون یورو از اعمال هزینه های اضافی به شرکت جلوگیری خواهد کرد.

کریمی گفت: از طرفی تدوین برنامه های ۹۳ - ۹۴ - ۹۵ total plan موجب گردید که از عقد قرارداد انحصاری با یک شرکت خارجی متوسط به ارزش ۳۵۰ میلیون یورو جلوگیری و در راستای اقتصاد مقاومتی خدمات مورد نیاز از شرکت های داخلی گرفته شود.

وی یادآور شد؛ در یک نگاه کلی، افزون بر مزایای دیگری که برنامه راهبردی total plan داشته است اما فقط در بعد هزینه ای حداقل از اتلاف ۵۰۰ میلیون یورو منابع ممانعت و این منابع بهینه می گردد. وی مزیت دیگر total plan را در تامین خوراک پایدار پالایشگاه ها اعلام کرد و گفت: این طرح موجب شفاف سازی در این حوزه شده و در این راستا طرح های زیادی تحت عنوان بند «ق» تبصره ۲ بودجه ۹۳ تدوین و مراحل اخذ مجوزها را می گذراند.


وی در ادامه افزود: نگاه به ساخت داخل و تولید کنندگان کشور حسب دستور و منویات مهندس زنگنه، وزیر محترم نفت یک اصل ضروری برای شرکت نفت مناطق مرکزی است که این موضوع و استفاده از سازندگان داخلی سبب پویایی، کار علمی و مدیریت علمی گردیده که در راستای بهبود سیستم دستاوردهای بیشتری نیز متصور هستیم که حسب مورد اطلاع رسانی خواهد شد.


افزایش تولید گاز در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی


کریمی در ادامه در رابطه با افزایش تولید گاز در شرکت مبتوعش را در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام عالی وزارت نفت بیان داشت: جایگزین کردن یک متر مکعب گاز به جای یک لیتر فرآورده نفتی که از نظر ارزش حرارتی با هم برابر هستند، بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی انرژی به همراه داشته و علاوه بر آن از نظر زیست محیطی و کاهش آلودگی نیز بسیار مهم بوده است که این افزایش تولید برگ زرین دیگری در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است.


وی به چشم انداز شرکت نفت مناطق مرکزی در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: تولید روزانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز و ۴۰۰ هزار بشکه نفت و ارتقای جایگاه شرکت به شرکتی معتبر و بین المللی هدف گذاری شده است که اقدامات اساسی در این باره صورت خواهد پذیرفت و انتظار داریم که تحولات عظیم به لحاظ رفتار سازمانی، چابکی سیستم و استفاده از دانش و تکنولوژی روز با اولویت قرار دادن استفاده حداکثری از منابع داخلی و امکانات درونی کشور صورت پذیرد و به همین دلیل افق روشنی را برای آینده نفت مناطق مرکزی متصور هستم.


کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به بعد رویکردی شرکت اشاره کرد و گفت: با تشکیل کمیته های یکپارچه در بخش مدیریت مخزن و برنامه ریزی مدیریت تولید و عملیات و مدیریت منابع انسانی، پیوستگی و یکپارچگی چشمگیری در شرکت ایجاد شده است که این مهم حکایت از این دارد که تنه و بدنه کارشناسی شرکت امیدوار به آینده درخشان شرکت است.


وی اقدامات زیست محیطی شرکت نفت مناطق مرکزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در بحثHSE و کاهش میزان ضایعات تولید، دستاوردهای ارزنده ای داشته ایم، همچنین آموزش نیروی انسانی برای مدیریت شرکت یک اصل ضروری است چرا که اعتقاد دارم که آموزش در بهبود عملکرد نیروی انسانی نقش به سزایی ایفا می کند و خوشبختانه شاهد هستیم که با آموزش های مستمر و موثر به نیروی انسانی، هیچ گونه حادثه خاصی در شرکت های عملیاتی تحت پوشش نداشته ایم.


سلبعلی کریمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، نیروی انسانی را به مثابه با ارزش ترین دارایی هر سازمان دانست و گفت: طرح ارتقای شغلی کارکنان به منظور ساختن مدیران و سرپرستان متخصص برای آینده سازمان در دستور کار قرار دارد که این مهم را تحت طرحی به نام career plan مد نظر قرار دادیم تا با ارزیابی کارشناسی متناسب با شرایط آینده شغلی آنان طی یک نقشه راه تزریق خواهیم کرد. در این طرح توجه جدی به پرورش و ایجاد فرصت برابر برای کارشناسان جوان و میانسال به منظور تضمین آینده نیروهای انسانی متخصص تبیین و تدوین خواهد شد.

تاکید کرد: آینده صنعت نفت در دستان کارشناسان جوان است و ما برای ساختن مدیران آینده صنعت نفت از بین جوانان برای خدمت در نفت مناطق مرکزی برنامه داریم.


کریمی با اشاره به تقویت ارکان شرکت تاکید کرد: در این راستا بازنگری و تغییرات جدی در بخش های قراردادها، حقوقی، کمیته فنی، بازرگانی، مناقصات و… به منظور ارتقای سطح کنترل های داخلی و تقویت ارکان شرکت و ایجاد فضا و فرصت یکسان برای کارآفرینان اعم از شرکت ها، سازندگان و مشاورین صورت گرفته است و با این اقدام سازندگان و مشاورین توانمند می توانند همکاری موثری با شرکت ایجاد نمایند چرا که با این اقدام دایره بسته واسطه ها و پیمانکاران محدود شکسته شده است.


مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی شناسایی نخبگان و متخصصان صنعت نفت را یک ضرورت مهم در راستای کشف استعدادها دانست و گفت: در طول یکسال گذشته و با هدف استعدادیابی، افرادی را که شایستگی لازم داشتند را شناسایی و ارتقاء دادیم.


وی به همکاری و تعامل مثبت شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت ملی گاز ایران اشاره کرد و گفت: با تنظیم درست روابط تعاملی با شرکت ملی گاز، سال جاری بدون چالش سپری گردید و همکاری بسیار خوبی بین نفت مناطق مرکزی و شرکت ملی گاز شکل گرفته بود که جا دارد از حسن اخلاق و نگاه مثبت آقای مهندس عراقی، مدیرعامل محترم شرکت ملی گاز ایران و سایر مدیران مربوطه کمال تشکر را داشته باشم.


وی دستاورد دیگر شرکت نفت مناطق مرکزی در یکسال گذشته را کاهش انتظار توقف دکل ها عنوان کرد و افزود: در این خصوص، انتظار توقف دکل ها ۳۰ درصد بهبود یافته است.


کریمی به همکاری موثر شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت هم اشاره کرد و افزود: در راستای شناسایی پتانسیل های تولید و توسعه و با همکاری خوبی که با مدیریت اکتشاف ایجاد شده است، میادین جدید در جنوب، شرق و غرب کشور شناسایی گردیده است که به محض تخصیص منابع عملیات توسعه ای این میادین آغاز خواهد شد.

کریمی اثر بخشی منطقه ای و تعامل بسیار مثبت مسوولان استان ها و شهرستان ها در حوزه عملیاتی نفت مرکزی را مورد توجه قرارداد و افزود: در صورت تأمین منابع و خارج شدن طرح ها از طرح غربالگری و ایجاد اشتغال در مناطق محروم، در راستای اشتغال و امنیت پایدار حرکت خواهیم کرد.


وی همچنین در خصوص ارتباط بین صنعت و دانشگاه و تدوین برنامه جهت افزایش ضریب بازیافت نفت گفت: این ماموریت با تغییرات ایجاد شده در مدیریت امور فنی شرکت در صدر اولویت های نفت مرکزی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به میادین مشترک شرکت نفت مناطق مرکزی اشاره کرد و افزود: میادین مشترک جزو اولویت های ویژه است. در این خصوص تمرکز جدی بر افزایش تولید، حفر چاه های بیشتر، توسعه فاز ۲ میدان دهلران، مطالعه نفت شهر و چگونگی افزایش تولید آن، پیش بینی تمهیدات ویژه برای برداشت حداکثری تولید از میادین مشترک آبان، پایدار، دهلران و نفت شهر در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد: تغییرات و تحولات همه جانبه در شرکت نفت مناطق مرکزی به گونه ای خواهد بود که هم به لحاظ کیفی و کمی، سازمانی، فرهنگی و دانش تکنولوژی، محوریت ما نگاه به داخل است و این مهم از برنامه های کلیدی شرکت می باشد.


کریمی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در صورت توجه بیشتر و تخصیص منابع لازم به شرکت و تفویض اختیارات بیشتر به شرکت شاهد تحرک، پویایی و چابکی و تحقق پرشتاب برنامه های آتی خواهیم بود.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به اصلاحات ساختاری در راستای چابک کردن ستاد و واگذاری حداکثر اختیار به شرکت های تولیدی اشاره کرد و افزود: تدوین استراتژی های جدید EPDCS در حفاری ها و EPC در سطح الارضی در دستور کار قرار دارد.

وی به اقدامات دیگر شرکت نفت مناطق مرکزی در طول یکسال گذشته اشاره کرد و افزود: اقدامات موثری در حوزه های مختلف شرکت به مرحله اجرا در آمده که از آن جمله می توان به: «راه اندازی فاز اول ذخیره سازی شوریجه، راه اندازی کارخانه نمک زدایی دهلران، راه اندازی ساختمان های مسکونی ۹۶ دستگاه و استخر چند منظوره در سرخس، تحویل و تامین ۹۶ دستگاه آپارتمان جهت کارکنان در شیراز، راه اندازی ۱۴ حلقه چاه تولید گاز(که در مقایسه با سال های قبل بیشترین تعداد حلقه چاه بوده است)، تعیین تکلیف پروژه های میدان خشت، تزریق گاز چشمه خوش و فعال نمودن NGL ۳۱۰۰، سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف قراردادهای سنواتی و تهیه و ارایه برنامه جامع تعمیر و نگهداری سال آینده «۳ ماه قبل از موعد مقرر» اشاره کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز