خبرگزاری کار ایران

مسئول پایانه شناور صادراتی خلیج فارس(FSU) خبر داد:

آغاز صادرات بزرگترین پایانه صادراتی با ظرفیت یک میلیون بشکه صادرات در روز

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۰۵۶

ساخت این پایانه از سال ۹۰ شروع شده تا اواخر ۹۱ به پایان رسیده و در سال ۹۲ مستقر شده است.

مسئول پایانه شناور صادراتی خلیج فارس گفت: خلیج فارس به این دلیل ساخته شده که به توان آن را جایگزین سورنا کرد ضمن این که باید گفت سورنا متعلق به دو نسل گذشته است د رحال حاضر قوانین جهانی عوض شده لذا در دنیای مدرن اگر بخواهیم از شناوری مانند سورنا استفاده کنیم باید کارهای کارشناسی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد رنجبر مسئول پایانه شناور صادراتی خلیج فارس در جریان بازدید خبرنگاران از این پایانه ضمن تشریح مراحل ساخت و وظایف تعریف شده برای پایانه یاد شده گفت: پایانه شناور خلیج فارس بزرگترین سازه دریایی در نوع خودش است که به عنوان پایانه شناور در خلیج فارس اول است.

وی با بیان اینکه پایانه شناور خلیج فارس جایگزین خوبی برای پایانه شناور سورنا است افزود: پایانه سورنا ۱۳ سال خدمت کرده و سابقه خوبی داشته است.

وی در خصوص اینکه آیا قرار است پایانه خلیج فارس جایگزین سورنا شود اظهار داشت: انجام جایگزینی بستگی به تصمیمات ملی دارد و سورنا قرار است به عنوان پشتیبان پایانه خلیج فارس باقی بماند البته بستگی به تصمیمات مدیران شرکت نفت و فلات قاره دارد اگر قرار باشد بماند باید تعمیر شود و درصورتی که تصمیم گرفته شود که از سرویس خارج شود مدیران باید تصمیم گیری کنند ضمن اینکه تمام ظرفیتهای خلیج فارس در سورنا نیز وجود دارد البته سورنا این پتانسیل را دارد که در میدانهای جدید اطراف مثل اسفندیار که جز میادین مشترک است از قابلیتهایش استفاده شود. البته تمام تصمیمات درحد ملی اتخاذ می شود و این نکته را نیز باید یادآور شد این پایانه می تواند گزینه ای برای لایه های نفتی نیز باشد.

مسئول پایانه شناور صادراتی خلیج فارس تصریح کرد: خلیج فارس به این دلیل ساخته شده که به توان آن را جایگزین سورنا کرد ضمن این که باید گفت سورنا متعلق به دو نسل گذشته است د رحال حاضر قوانین جهانی عوض شده لذا در دنیای مدرن اگر بخواهیم از شناوری مانند سورنا استفاده کنیم باید کارهای کارشناسی انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز هر وقت لازم باشد نفت سروش و نوروز به خلیج فارس یا سورنا هدایت می شود و محدودیت خاصی نداریم و این مسئله بستگی به سیاستهای کشور دارد لذا اگر تصمیم بر این باشد که نفت ذخیره شود خلیج فارس توان ذخیره سازی داریم و اگر تصمیم به صادرات باشد نیز ما صادر می کنیم.

رنجبر با اشاره به زمان ساخت پایانه شناور صادراتی خلیج فارس تصریح کرد: ساخت این پایانه از سال ۹۰ شروع شده تا اواخر ۹۱ به پایان رسیده و در سال ۹۲ مستقر شده است.

وی ادامه داد: قرار داد اصلی ساخت این پایانه با شرکت سامسونگ بسته شده اما در دالیان چین ساخته شده است.
مسئول پایانه شناور صادراتی خلیج فارس خاطر نشان کرد: از این پایانه تا سقف روزی یک میلیون بشکه نفت می توان صادر کرد یعنی یک سوم کل نفت ایران را می توانیم از این پایانه صادر کنیم.

رنجبر با اشاره به اینکه پایانه شناور صادراتی خلیج فارس طوری طراحی شده که از صفرتا صد آن همیشه عملیاتی است خاطر نشان کرد: اینکه چه میزان از ظرفیت پر شودبستگی به این دارد که قرار باشد چه نفت فروخته شود ولی معمولا بین ۴۰ تا ۸۰ درصدظرفیت نفت دارد.

وی خاطر نشان کرد: مدیریت پایانه توسط ایران انجام می شود و عملیات راهبری آن با ایران است.
مسئول پایانه شناور صادراتی خلیج فارس گفت: ظرفیت انباشت پایانه خلیج فارس ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام وظرفیت صادرات آن یک میلیون بشکه است که امکان صادرات توسط چهار پمپ که بوسیله توربین بخار ویک پمپ برقی کار می کند که هر پمپ تا ۳۲ هزار بشکه در ساعت می تواند پمپ کند و در مجموع می توانیم ۵۰ هزار بشکه در ساعت صادرات داشته باشیم.

رنجبر مقصد صادرات نفت پایانه یاد شده را کشورهای ژاپن، هند و چین اعلام کرد.
وی همچنین گفت: ما از میادین سروش ونوروز میزان ۷۵ تا ۷۶ هزار بشکه نفت تولیدمی کنیم که نفت پرفروشی نیز هستند.

وی در خصوص نفت تولیدی در میدان نوروز قدیم نیز گفت: این میدان بارها مورد بمباران قرار گرفته وشرکت فلات قاره با بازسازی آن را به تولید رسانده ودر حال حاضر ۲ تا ۳ هزار بشکه تولید دارد که بعد از الحاق نوروز جدید به این منطقه منتقل میشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز