خبرگزاری کار ایران

بیانیه شرکت پتروپارس پیرامون اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت حفاری شمال

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۸۸۸

دکل حفاری سحر۱ بعد از اتمام عملیات در فاز ۱۲، در فاز ۱۳ پارس جنوبی بکار گرفته شد. کارفرمای پتروپارس در این پروژه شرکت پترو پایدار ایرانیان(وابسته به سپانیر) می‌باشد که به دلیل مشکلاتی موفق به پرداخت هیچ یک از صورتحساب‌ها نشده است. مطالبات شرکت پتروپارس از بابت این صورتحساب‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار(حدود ۳۵۰ میلیارد تومان) است.

بدنبال انتشار اخباری از سوی مدیر عامل شرکت حفاری شمال مبنی بر اخراج یکی از دکل های متعلق به این شرکت توسط شرکت پتروپارس و جایگزینی با یک دکل هندی شرکت پتروپارس بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا متن بیانیه به شرح زیر است: شرکت پتروپارس به عنوان اولین و بزرگترین پیمانکار عمومی وزارت نفت، همواره با تکیه بر دانش و توان داخلی، فرمایشات مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار داده و در جبهه اقتصادی کشور برای توسعه میادین مشترک گازی حضوری فعال و تعیین کننده داشته است. پتروپارس همواره از ورود به حواشی و تنازعات رسانه‌ای پرهیز کرده و حداکثر توان خود را برای به ثمر نشستن پروژه‌های پارس جنوبی صرف نموده است تا سهم ناچیزی در صیانت از حقوق ملت شریف ایران داشته باشد. موید این موضوع عدم حضور و انتشار مستمر تصاویر و مصاحبه‌های مدیران این شرکت در رسانه‌های شنیداری و دیداری است.


به اعتقاد مدیران این شرکت، حتی از زمان اندک ثبت یک تصویر یا مصاحبه نیز باید برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه استفاده کرد و از اتلاف توان اجرائی کشور پرهیز نمود. اتخاذ چنین رویکردی منجر به افزایش برداشت از مخزن پارس جنوبی بعد از چند سال توقف شد و اکنون فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ کشور توانسته است از مرز تولید روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز از سه سکوی دریایی عبور کند و سهم موثری در تامین گاز مورد نیاز کشور، به خصوص در زمستان، داشته باشد. اما متاسفانه انتشار مستمر برخی مطالب خلاف واقع از سوی یکی از پیمانکاران شرکت پتروپارس موجب شد تا جهت شفاف شدن پاره‌ای از موضوعات، موارد زیر به اطلاع اصحاب رسانه و ملت فهیم ایران اسلامی برسد:


۱) شرکت پتروپارس در مگاپروژه‌های ملی جایگزین شرکت‌های معتبر بین‌المللی شد که یکی پس از دیگری پروژه‌های صنعت نفت را به امید ضربه زدن به ایستادگی ملت ایران ترک کردند. این شرکت همواره با اتکا به اقتصاد مقاومتی، سعی در حمایت از پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی داشته و در این راستا اقدامات بی شماری انجام داده است که از نظر متخصصان و مطلعان این حوزه پوشیده نیست. در این نوشتار تنها به ذکر یکی از آنها اکتفا می شود.


شرکت پتروپارس در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ با امضای دو قرارداد اجاره سه ساله، حدود ۲۵ درصد قیمت دکل سحر۱(۴۰ میلیون دلار) و حدود ۴۰ درصد قیمت خرید دکل سحر۲(۷۰ میلیون دلار) را به شرکت حفاری شمال پرداخت نمود تا این شرکت ایرانی بتواند دو دکل مذکور را از کشور چین خریداری نماید. به عبارت دیگر، پتروپارس ۱۱۰ میلیون دلار به شرکت حفاری شمال پیش پرداخت داد تا پس از آوردن دکل و شروع حفاری، در طول سه سال قرارداد و از محل اجاره دو دکل، این مبلغ بازپرداخت شود. با این قرارداد، حفاری شمال صاحب دو دکل حفاری دریائی و نیز دو قرارداد سه ساله اجاره(جهت باز پرداخت ۱۱۰ میلیون دلار دریافتی) گردید که بهترین نمونه حمایت از شرکت‌های داخلی است.


۲) دکل حفاری سحر۱ بعد از اتمام عملیات در فاز ۱۲، در فاز ۱۳ پارس جنوبی بکار گرفته شد. کارفرمای پتروپارس در این پروژه شرکت پترو پایدار ایرانیان(وابسته به سپانیر) می‌باشد که به دلیل مشکلاتی موفق به پرداخت هیچ یک از صورتحساب‌ها نشده است. مطالبات شرکت پتروپارس از بابت این صورتحساب‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار(حدود ۳۵۰ میلیارد تومان) است. تشدید معضلات مالی و حجم بالای بدهی، پتروپارس را مجبور به تعلیق عملیات حفاری فاز ۱۳ نمود که این امر منجر به توقف عملیات حفاری سحر۱ گردید.


۳) قرارداد دکل حفاری سحر۱ به مدت ۳ سال فیمابین شرکت پتروپارس و شرکت حفاری شمال منعقد شد و در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۵(۱۷ دی ۱۳۹۳) پایان یافت. شرکت پتروپارس چند ماه قبل از پایان موعد قرارداد، امکان توقف فعالیت و ترخیص دستگاه مذکور را به شرکت حفاری شمال متذکر شده بود. بر همین اساس، مطابق قرارداد، قبل از ۱۷ دیماه، آخرین ابلاغ به حفاری شمال داده شد و متعاقبا پس از ایمن سازی چاه در دست حفاری، عملیات متوقف گردید.(اقدامات تکمیلی جهت تخلیه وسایل و ترخیص پیمانکاران خدمات حفاری در جریان است.)


۴) قراردادهای اجاره دکل حفاری Aban۸ و دکل حفاری سحر۱، دو قرارداد کاملا مجزا و مستقل از یکدیگر است که یکی از آنها با شرکت هندی Aban و دیگری با شرکت حفاری شمال در تاریخ های متفاوت منعقد شده اند و هیچ کدام جایگزین دیگری نشده است. رفتار پتروپارس با هر دو پیمانکار بر اساس مفاد قرارداد فیمابین بوده است. دکل حفاری Aban۸هم اکنون در فاز ۲۳ پارس جنوبی مستقر می‌باشد که با توجه به مشکلات مالی با کارفرمای این پروژه(شرکت پتروسیا آریا، وابسته به سپانیر) ابلاغ توقف عملیات داده شده است و دکل مذکور بزودی پس از تکمیل کار در دست انجام و ایمن سازی چاه از میدان خارج خواهد شد.


۵) دکل سحر۱ به لحاظ کیفیت طراحی و ماشین آلات نصب شده در آن، در سطح پایین‌تری نسبت به دکل Aban۸ قرار دارد، به طوری که بازدهی و کارایی کمتری را نسبت به دکل Aban۸دارد. آمار ثبت شده حاکی از آن است که زمان از دست رفته جهت تعمیرات دکل حفاری سحر۱ بسیار بیشتر از دکل Aban۸ می‌باشد که جمیع این موارد باعثافزایش هزینه حفاری با دکل سحر۱ می‌شود. پتروپارس آمادگی دارد اسناد و مدارک متقن را به مراجع صالحه جهت مقایسه هزینه حفاری با هر یک از این دو دکل ارائه نماید.


۶) نرخ‌های اعلام شده توسط حفاری شمال برای دستگاه‌های سحر۱ و Aban۸ خلاف واقع است. این شرکت آمادگی دارد مستندات مربوطه را به مراجع ذیصلاح ارائه نماید.


۷) در پروژه فرزادA شرکت پتروپارس هنوز موفق به دریافت مطالبات خود از شرکت ملی نفت ایران نشده است تا بتواند بدهی مربوط به حفاری شمال را که حدود ۲۰ درصد صورتحساب‌ها می‌باشد، تسویه نماید. در این خصوص مذاکرات و جلسات متعددی با شرکت ملی نفت ایران برگزار شده است و قول مساعد جهت پرداخت مطالبات داده شده است.


در پایان، شرکت پتروپارس ضمن اظهار تاسف از عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای توسط یکی از پیمانکاران این شرکت و محفوظ دانستن حق خود در پیگیری قضایی مطالب خلاف عنوان شده، از همه دلسوزان صنعت نفت انتظار دارد با اتکا به خداوند متعال و رعایت اخلاق اسلامی، تلاش خود را معطوف به اعتلا و سربلندی میهن اسلامی‌ نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز