خبرگزاری کار ایران

معاون امور مهندسی وزیر نفت در مراسم رونمایی از پمپ‌های کرایوجنیک:

کاهش قیمت نفت بازی برد - برد است / سال ۹۷ پایان توسعه فازهای پارس جنوبی

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۵۵۰

باید از فرصت‌ها استفاده کنیم یعنی زمانی که طی هشت سال گذشته افزایش قیمت نفت داشتیم باید در بخش توسعه‌ای کار می‌کردیم اما در شرایط فعلی که قیمت‌ها کاهش دارد باید بر توانمندی داخل تکیه شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ما توانمندی اداره کشور با قیمت نفت کمتر از این را داریم، گفت: ایران با اتخاذ تدابیر جدید اقتصادی هیچ‌گونه نگرانی از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عماد حسینی معاون وزیر نفت در امور مهندسی در مراسم رونمایی از پمپ‌های صنعتی کرایوجنیک با اشاره به اینکه پمپ یاد شده یکی از آخرین تکنولوژی‌های ساخت پمپ در داخل کشور است از بی‌نیازی کشور به واردات این پمپ‌ها و استفاده از توانمندی‌های داخل ابراز خرسندی کرد.

وی افزود: ساخت این پمپ‌ها زمانی آرزو بوده و در حال حاضر به برکت نظام با استفاده از توانمندی‌های داخل توانسته‌ایم آنها را بومی‌سازی کنیم.


حسینی با بیان اینکه صنعت نفت به عنوان یکی از صنایع کاربردی در زمینه استفاده از توانمندی‌های داخل پیش‌گام بوده است اظهار داشت: مدیران توانسته‌اند توانمندی خود را به اثبات برسانند اما حمایت از ساخت داخل همواره از موضوعات سهل و ممتنع بوده است. سهل به این جهت که همه مقامات سیاسی کشور از استفاده از توانمندی داخل صحبت می‌کنند اما به لحاظ اینکه زیرساخت لازم برای ساخت داخل توسط دولت‌های مختلف ایجاد نشده می‌توان این مقوله را ممتنع نیز دانست.


وی ادامه داد: در دولت جدید توجه به ساخت داخل بیشتر شده که یکی از مهترین اسناد آن حمایت از ساخت داخل است که توسط وزیر نیز امضا شده و این سند یکی از اسناد شفاف حمایت از ساخت داخل است به نحوی که در محصولات داخل بتوانند قابل رقابت با نوع خارجی باشند و همچنین سازندگان داخل انگیزه لازم را داشته باشند و علاوه بر اینکه شفاف سازی در معاملات نیز یکی از مهمترین ارکان این اسناد است.


معاون وزیر نفت با ابراز امیدواری از اینکه سند مذکور پایه‌ای باشد که حمایت از داخل بیشتر شود خاطرنشان کرد: بایددر حمل و نقل، ترخیص کالا و مسائل گمرکی نیز ساخت داخل با نوع خارجی رقابت‌پذیر باشد که این مقوله نیز در بخشنامه جدیددر نظر گرفته شده و باعثبالا رفتن انگیزه در تولیدکننده داخلی شده است.


وی همچنین گفت: امیدواریم این شیوه در صنایع نیز اجرایی شود.


حسینی با بیان اینکه نحوه اجرای شیوه‌نامه در معاونت مهندسی بررسی شده سامانه الکترونیکی کالا را نیز از دیگر اقدامات مثبت در راستای حمایت از ساخت داخل برشمرد و گفت: این سامانه تا پایان سال اجرایی می‌شود و با اجرای الکترونیکی مناقصات از ورود مشابه خارجی جلوگیری می‌شود و به این طریق هیچ گونه واردات کالای مشابه داخلی صورت نخواهد گرفت.


وی همچنین گفت: در این سامانه وندورلیستی از سازندگان داخلی ایجاد شده که وندورهای پراکنده جلوگیری می‌شود و با این شیوه سازندگان فقط با یک مرجع در تماس خواهند بود و تولیدات از طریق این سامانه در معرض فروش قرار خواهد گرفت.


حسینی با تاکید بر اینکه حمایت از ساخت داخل همواره مد نظر وزارت نفت بوده ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده اقدامات موثرتری در این خصوص انجام شود.


وی یادآور شد: تجهیزات دوار تجهیزاتی پیچیده هستند که شاید به لحاظ اثرگذاری و وزن عدد ۱۵ تا ۲۰ درصد را در صنعت نفت تشکیل دهند اما تاثیرگذاری آنها به اندازه ۷۰ تا ۸۰ درصدی است که در داخل تولید می شود لذا امیدواریم که این ۱۵ تا ۲۰ درصد نیز داخلی سازی شود که یکی از آنها(پمپ‌های کرایوجنیک) امروز رونمایی می ‌شود.


وی ادامه داد: با ورود تکنولوژی‌ از شرکت‌های خارجی و انتقال دانش در زمینه تجهیزات دوار قدم‌های موثری در زمینه داخلی سازی تمام این تجهیزات برخواهیم داشت ضمن اینکه در حال حاضر ساخت بسیاری از پمپ‌ها و دوارها در داخل کشور انجام می‌شود.


معاون وزیر نفت همچنین به ۱۰ قلم کالای ساخت داخل که مورد تاکید وزیر نفت نیز بوده اشاره کرد و اظهار داشت: ساخت این کالاها بدون الزام و بر اساس مشخصات خاصی باید دنبال شود و در حال حاضر در حال تعیین مجری و مناقصه هستیم که با حمایت از تولید داخل اجرایی شود که این اقدام طی یک پروسه دو ساله جهش فوق‌العاد‌ه‌ای در تولید داخل خواهد بود اما اگر با روش های صحیح اجرایی و انجام شود.


وی با ابراز امیدواری از اینکه استفاده از توانمندی داخل تداوم پیدا کند اظهار داشت: در حال حاضر در بخش سازندگان داخلی انگیزه بالایی وجود دارد و همیشه بحثبر سر این بود که به ظرفیت واقعی برسند.


حسینی تصریح کرد: در حال حاضر وزارت نفت تعامل خوبی با بخش خصوصی دارد که امیدواریم با رفع نگرانی بخش خصوصی از کمک آنها بیشتر استفاده کنیم چرا که هر دو بخش خصوصی و دولتی برای اعتلای کشور کار می‌کنند.


وی همچنین گفت: بخش دولتی در مقام سیاست‌گذاری و رگلاتوری حرکت می‌کند و مسئول نظارت مستقیم در سیاست‌گذاری‌های کلان است تا بتواند به اهداف قابل توجه دست یابد.


وی در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت در ساخت تجهیزات داخل اظهار داشت: در کشور ما همواره قیمت نفت کم و زیاد شده و این اتفاق کنونی نیز اولین تجربه ما نیست که بخواهیم الان برنامه‌ریزی کینم اما آنچه باید از آن استفاده کنیم این است که باید از فرصت‌ها استفاده کنیم یعنی زمانی که طی هشت سال گذشته افزایش قیمت نفت داشتیم باید در بخش توسعه‌ای کار می‌کردیم اما در شرایط فعلی که قیمت‌ها کاهش دارد باید بر توانمندی داخل تکیه شود.


وی توضیح داد: با توجه به اینکه خرید کالا از خارج از کشور با ارز انجام شود اقتصاد ما تحت تاثیر قرار می دهد اما تکیه به ساخت داخل ما را از این قاعده مستثنی می‌کند.


حسینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه فاز از پارس جنوبی به این پمپ ها نیاز دارند لذا با داخلی‌سازی آنها میلیون ها دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.


وی تاکید کرد: کاهش قیمت نفت برای ما بازی برد - برد است زیرا از توانمندی داخلی استفاده می‌شود و همچنین صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.


حسینی ادامه داد: ما توانمندی اداره کشور با قیمت نفت کمتر از این را داریم.


وی گفت: امیدواریم افزایش قیمت نفت داشته باشیم اما کاهش بیش از این با توجه به برنامه ریزی که برای اقتصاد بدون نفت می شود و در این زمینه تمرین می‌شود مشکلی نخواهیم داشت.


معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه طی روزهای ‌آینده ۷ فاز پارس جنوبی افتتاح شده و ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت گاز کشور می‌شود اظهار داشت: این میزان افزایش تولید هیچ گاه در کشور بی سابقه بوده و در سال آینده نیز این افزایش تولید جزو اولویت‌های وزارت نفت است.


وی تصریح کرد: در سال‌ جاری فازهای ۱۲،۱۵، ۱۶،۱۷ و ۱۸ که ۵ فاز اسمی و ۷ فاز رسمی هستند به بهره‌برداری می‌رسند و سال اینده نیز با توجه به پیشرفت فازها اولویت‌بندی خواهند شد ضمن اینکه باید گفت اولویت ما برداشت از میادین مشترک است و فاز ۱۴ در اولویت بعدی ما خواهد بود.


وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در پروسه ۳ تا ۴ ساله پرونده تمامی فازهای پارس جنوبی بسته خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز