خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران؛

کاهش قیمت نفت انگیزه قوی برای خروج از خام فروشی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۵۵۲

کاهش قیمت نفت می تواند انگیزه قوی برای خروج از خام فروشی شود و صنایع جانبی مانند گاز و پتروشیمی را تقویت کند بنابراین این انتظار از دولت می رود که تمهیداتی را بیندیشد که به بهبود صنایع مرتبط با نفت و صنایعی مانند پتروشیمی که در آن مزیت نسبی داریم کمک شود.

نفت به عنوان کالایی که در سطح جهان از یک قیمت واحد برخوردار و تعیین کننده جهت اقتصاد دنیا است افزایش یا کاهش قیمت آن برای تمامی کشورها اعم از تولید کننده و مصرف کننده بسیار مهم است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران با بیان مطلب فوق در خصوص کاهش قیمت نفت و اثر آن در صنایع بورسی گفت: کاهش قیمت نفت باعثافت سطح عمومی درآمد در کل اقتصاد جهانی می شود همین امر باعثافت قیمت تمام شده کالاهای صنعتی می شود.

محمدعلی احمدزاد اصل با اشاره به این نکته که با کاهش قیمت جهانی کالاها، صنایع انرژی بر ناگزیرند با قیمت پایین تر محصولات خود را ارائه بدهند، گفت: کاهش قیمت محصولات نهایی هم در حوزه تولید و هم در حوزه مصرف گشایش ایجاد می کند چون هر دو سمت خریدار و تولید کننده را به خرید و تولید راغب می کند.

وی با بیان اینکه رشد زیاد قیمت جهانی نفت باعثافت خریدار در بازار شده بود، گفت: وقتی کشورهایی که وارد کننده محصولات تولید شده نفت هستند، با قیمت پایین تری به محصول نهایی دست یابند باعثبهبود شاخص های مصرف کننده می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی افت قیمت نفت را در میان مدت و بلند مدت برای طرفین عرضه و تقاضا مثبت ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: افت قیمت نفت برای کشورهایی که توان رقابت در عرصه تکنولوژیک، تأمین مواد اولیه، نیروی انسانی و حتی تأمین مالی دارند باعثرشد اقتصادی می شود اما برای کشورهای مانند ایران که خام فروشی می کنند می تواند از تهدید بالفعل به یک فرصت بالقوه بی بدیل تبدیل شود.

احمد زاد اصل تصریح کرد: کاهش قیمت نفت در سایر مشتقات نیز اثر می گذارد و به عنوان مثال گاز هم به موازی نفت کاهش پیدا می کند و به طور عام باید صنایع نفت و گاز و پتروشیمی با پرهیز از خام فروشی به سمت تولید با ارزش افزوده حرکت کنند.

وی در این باره اظهار داشت: با کاهش قیمت نفت می توان از خام فروشی دست برداشت و صنایع جانبی مانند گاز و پتروشیمی را تقویت کرد بنابراین این انتظار از دولت می رود که تمهیداتی را بیندیشد که به بهبود صنایع مرتبط با نفت و صنایعی مانند پتروشیمی که در آن مزیت نسبی داریم کمک شود.

احمدزاد تصریح کرد: محور صادرات ایران می تواند از خام فروشی نفت به فروش محصولات نهایی با ارزش افزوده نهایی تغییر جهت پیدا کند و درآمد صدور محصولات نفت و گاز و پتروشیمی آنقدر افزایش پیدا کند که هم کفاف کسری بودجه را بدهد و هم باعثتقویت سایر صنایع جانبی نفتی شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران با بیان اینکه دولت سریعا باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام بدهد، گفت: اگر فضای سیاسی کشور به سمت حل موضوع پرونده هسته ای حرکت کند این امر می تواند باعثجهش صادرات نیز شود بنابراین نباید برای رسیدن به چنین نقطه ای فرصت سوزی شود.

این کارشناس بازار سرمایه کاهش قیمت نفت را عاملی برای کاهش خرید تکنولوژی با قیمت پایین تر خواند و گفت: وقتی خرید تکنولوژی با قیمت پایین تر برای کشور فراهم شود امکان اینکه صنعت پتروپالایشی کشور توسعه پیدا کند افزایش پیدا می کند و زمینه اینکه از خام فروشی دست برداریم نیز بیشتر می شود.

احمدزاد ضمن اینکه بسترهای رسیدن به این نقطه مطلوب را در کشور مناسب ارزیابی کرد، گفت: استفاده از ظرفیت های موجود در گروی کاهش نرخ بهره بانکی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: حاشیه سود خالص خیلی از شرکت های نفت و گازی زیر ۲۰ درصد است اما نرخ بهره بانکی ۲۲ درصد است و همین امر زمینه خروج سرمایه ها از تولید را رقم می زند که باید در این خصوص اقدام عاجلی صورت گیرد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران برای برون رفت از این شرایط پیشنهاد کرد: برای جذب و اطمینان سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توان از منابع صندوق توسعه مالی برای طرح های عمرانی و توسعه ای استفاده کرد تا این طرح ها به نتیجه مطلوب برسند.

این کارشناس بازار سرمایه تعیین نرخ های دستوری را یکی از آسیب های جدی به صنایع دانست و گفت: همزمان با حمایت از صنایع و طرح های در دست اقدام، قیمت گذاری ترجیحی سبب توسعه صنایع می شود و کمترین اقدامی است که برای حفظ و نگهداری صنایع در مسیر سود دهی می توان انجام داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز