خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران خبر داد:

راه‌اندازی بازار اوراق گواهی ظرفیت در سال ۹۴

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۶۳۲

فروش اوراق گواهی ظرفیت این امکان را به سرمایه‌گذار نیروگاهی می‌دهد که بخشی از سرمایه موردنیاز خود را در بازار گواهی ظرفیت بورس تامین کند که امید است با این طرح کمبود بودجه دولت ازطریق مشارکت بخش خصوصی جبران شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از راه‌اندازی بازار اوراق گواهی ظرفیت در سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت نیرو، فتاح‌قره‌باغ، اظهار داشت: از ابتدای آغاز معامله‌های برق در بورس انرژی ماهانه مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به حساب ویژه بورس شرکت‌های توزیع واریز می‌شد که با آغاز مدل جدید از ابتدای مردادماه سال‌جاری تخصیص نقدینگی ازطریق معامله‌های برق در بورس انرژی ماهانه مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال به حساب ویژه بورس شرکت‌های توزیع واریز می‌شود.

وی افزود: حدود ۳۵۰ میلیارد ریال از این مبلغ بابت خرید برق هزینه‌شده و به نیروگاه‌های عرضه‌کننده برق پرداخت و حدود مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال بابت بخشی از هزینه خدمات توزیع به حساب قابل برداشت شرکت‌های توزیع واریز می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اظهار داشت: با این روش نیروگاه‌ها به‌صورت نقد بهای برق فروخته‌شده را دریافت می‌کنند و شرکت‌های توزیع نیز بخشی از هزینه خدمات توزیع برق را به ازای برق خریداری‌شده در بورس به‌صورت نقد دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۲۰ نیروگاه خصوصی به‌عنوان عرضه‌کننده برق و ۳۹ شرکت توزیع به‌عنوان خریدار در معامله‌های برق بورس انرژی فعالیت دارند، گفت: مجموع ظرفیت مجاز عرضه نیروگاه‌ها برابر با مجموع ظرفیت مجاز خرید شرکت‌های توزیع و حدود ۲۶۵۰ مگاوات است.

وی با اشاره به اجرای طرح صدور اوراق گواهی ظرفیت، گفت: در زمان حاضر کارگروهی به ریاست معاونت برنامه‌ریزی وزارت نیرو با حضور فعال شرکت مدیریت شبکه برق ایران، شرکت توانیر، بورس انرژی و دفاتر تنظیم مقررات و خصوصی‌سازی وزارت نیرو طی نشست‌های منظم در حال پیگیری و بررسی کارشناسی و تخصصی موضوع است.

فتاح‌قره‌باغ با بیان اینکه طبق بند " و " ماده ۱۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی بازار گواهی ظرفیت تا پایان برنامه تکلیف شده است، ابراز امیدواری کرد: در سال ۹۴ شاهد راه‌اندازی رسمی بازار گواهی ظرفیت در بورس انرژی باشیم.

وی بازار اوراق گواهی ظرفیت را به‌عنوان سازوکاری جهت تامین سرمایه و تشویق بخش خصوصی در جهت ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید در کشور دانست و گفت: از آنجا که هر ساله همراه با رشد مصرف برق در کشور، به احداثظرفیت‌های جدید تولید نیاز است، گواهی ظرفیت می‌تواند به‌عنوان مشوق و انگیزه‌ای برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران، عرصه احداثنیروگاه را به فعالیتی جذاب و مقرون به‌صرفه تبدیل کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران یادآور شد: وزارت نیرو همواره به تامین برق موردنیاز کشور موظف بوده است و در گذشته سرمایه‌گذاری جهت ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید برق نیز توسط دولت و وزارت نیرو صورت می‌گرفت که با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ و تکلیف دولت برای واگذاری تولید به بخش خصوصی، دیگر بودجه‌ای به وزارت نیرو بابت ساخت نیروگاه تعلق نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: فروش اوراق گواهی ظرفیت این امکان را به سرمایه‌گذار نیروگاهی می‌دهد که بخشی از سرمایه موردنیاز خود را در بازار گواهی ظرفیت بورس تامین کند که امید است با این طرح کمبود بودجه دولت ازطریق مشارکت بخش خصوصی جبران شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز