خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه خبر داد:

رهاسازی ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۱۹۲

از سال ۷۷ به بعد به‌طور مرتب شاهد کاهش این تراز بوده‌ایم و این تراز هر سال ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر افت داشته است، اما خوش‌‎بختانه امسال ما شاهد تثبیت این تراز هستیم و در دی‌ماه این تراز ۱۲۷۰.۵۵ ‌متر است که درمقایسه با سال گذشته یک سانتی‌متر افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در سه ماه آینده ۱۷۶ میلیون مترمکعب از آب سدهای حوضه ارومیه برای تثبیت آب این دریاچه رهاسازی می‌شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت نیرو سیدمرتضی موسوی، با اشاره به بارش مناسب باران در حوضه دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا هفته نخست دی‌ماه، اظهار داشت: در این حوضه تاکنون ۱۶۴ میلی‌متر بارش داشته‌ایم که درمقایسه با سال آبی گذشته که ۹۱ میلی‌متر بود، حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است؛ درمقایسه با بلندمدت نیز که متوسط بارش‌های این حوضه ۹۲ میلی‌متر بود، حدود ۷۸ درصد افزایش بارش داشته‌ایم.

وی افزود: این میزان بارش موجب شده است مخازن سدهای این حوضه نیز وضعیت مطلوب‌تری درمقایسه با سال گذشته داشته باشد و هم‌اکنون افزون‌بر ۶۲۶ میلیون مترمکعب در این مخازن ذخیره شده است که این رقم در سال گذشته ۵۴۴ میلیون‌مترمکعب بود.

موسوی درباره تراز دریاچه گفت: از سال ۷۷ به بعد به‌طور مرتب شاهد کاهش این تراز بوده‌ایم و این تراز هر سال ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر افت داشته است، اما خوش‌‎بختانه امسال ما شاهد تثبیت این تراز هستیم و در دی‌ماه این تراز ۱۲۷۰.۵۵ ‌متر است که درمقایسه با سال گذشته یک سانتی‌متر افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این میزان تراز آب موجب شده است سطح دریاچه ارومیه در ۲۰۴۸ کیلومترمربع حفظ شود و حجم دریاچه هم در زمان حاضر حدود دو میلیارد و ۴۰۹ میلیون مترمکعب است.

موسوی افزود: با اجرایی شدن مصوبه‌های کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه و کمک مطالعاتی دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر و همچنین دانشگاه‌های تبریز و ارومیه، تلاش و برنامه‌ها برای رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه یعنی رقم ۱۲۷۴.۱ متر انجام می‌شود که هم‌اکنون سه متر و ۵۵ سانتی‌متر از این تراز فاصله داریم.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه با تاکید بر ایجاد تعادل بین مصرف و آب موجود در حوضه، ادامه داد: مهم‌ترین راهکار رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه تعدیل مصرف در بخش کشارزی است؛ اگر ما بتوانیم سالانه هشت درصد از مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم، تا پنج سال آینده ۴۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش خواهد یافت.

موسوی مصرف بخش کشاورزی در این حوضه را چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: این برنامه به‌گونه‌ای پیش خواهد رفت که هیچ لطمه‌ای به کشاورزی منطقه وارد نشود و میزان تولید کشاورزی نیز کاهش نیابد که این امر با استفاده از الگوی کشت مناسب در منطقه و روش‌های نوین آبیاری میسر خواهد بود.

وی از رهاسازی بخشی از آب سدهای این حوضه برای افزایش ورودی به دریاچه خبر داد و افزود: از ماه‌های بهمن تا فروردین آینده به تناسب ذخیره سدهای حوضه و میزان آورد رودخانه‌ها، ۱۷۶ میلیون مترمکعب از آب سدها برای تثبیت آب دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز