خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت اصفهان اعلام کرد:

تولید توپانول در پالایشگاه اصفهان

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۸۲۵

نیاز صنایع پالایشگاهی کشور و همزمانی با تنگناهای تحریم، افزایش هزینه های تأمین مواد افزودنی و خروج ارز از کشور را در پی داشته است که به همین دلیل پالایشگاه اصفهان به ایجاد دانش فنی یکی از مواد پرکاربرد این صنایع اقدام کرد.

ماده افزودنی توپانول A توسط پالایشگاه اصفهان و با همکاری شرکتهای متخصص ایرانی بومی سازی شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، رئیس پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: نیاز صنایع پالایشگاهی کشور و همزمانی با تنگناهای تحریم، افزایش هزینه های تأمین مواد افزودنی و خروج ارز از کشور را در پی داشته است که به همین دلیل پالایشگاه اصفهان به ایجاد دانش فنی یکی از مواد پرکاربرد این صنایع اقدام کرد.

اسماعیل ناظم مهمترین کاربرد توپانول A را در صنعت پالایش نفت، افزودن آن به سوخت و دیگر فرآورده های نفتی به عنوان یک آنتی اکسیدان و تثبیت کننده عنوان کرد و افزود: این ماده همچنین می تواند از تشکیل صمغ در سوخت جلوگیری و به عنوان تثبیت کننده ماورای بنفش عمل کند.

وی با اشاره به این که این ماده در پالایشگاهها برای تهیه سوخت جت، بنزین خودرو و بنزین هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد، ادامه داد: هدف از تولید توپانول در واقع تثبیت سوخت برای جلوگیری از پلیمریزاسیون که منجر به تشکیل رسوب در موتور می شود عنوان شده است.

به گفته این مقام مسئول همچنین حفظ و نگهداری کیفیت گونه های مختلف سوخت از زمان ذخیره سازی تا زمان مصرف نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از این ماده است.

در ادامه کارشناس ارشد فناوری شرکت پالایش نفت اصفهان نیز درباره تهیه توپانول A گفت: تاکنون روشهای گوناگونی برای سنتز توپانول A برحسب مواد اولیه مختلف گزارش شده، اما از آنجا که هر یک از این روشها بسته به قیمت مواد اولیه و شرایط فرآیندی، در جهت تولید این ماده مزایا و معایبی دارد، سعی شده روش پژوهشی نوینی برای سنتز توپانول A با درنظر گرفتن ماده اولیه ارزانقیمت و در دسترس فنول دنبال شود.

بابک الماسی نیا اظهار کرد: در روش ابداعی انجام شده، ماده اولیه و اصلی فنول به همراه دیگر افزودنیها در مقیاس آزمایشگاهی، تحت شرایط فشار و دما، اختلاط و انتقال حرارت مناسب قرار گرفت که خوشبختانه حاصل فرایند راکتورهای آزمایشگاهی به تولید محصولی با کیفیت قابل قبول و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی انجامید.

وی تاکید کرد که این روش به تایید آزمایشگاه شرکت پالایش نفت اصفهان نیز رسید و مقیاس این ماده به منظور تولید نیمه صنعتی در جهت رفع نیاز داخلی کشور انجام شد.

بر اساس این گزارش، توپانول A نام تجاری ماده شیمیایی ۴، ٢ - دی متیل ۶ - ترشیو بوتیل فنول با مولکول بسته C١٢H١٨O و جرم مولکولی g / mol ٢٧ / ١٧٨ است که با توجه به ساختار مولکولی آن، این ماده از حلقه بنزنی شامل یک گروه هیدروکسیل و دو گروه متیل و یک گروه ترشیوبوتیل تشکیل شده است.

همچنین این ماده، یک مایع سفید رنگ با بوی فنلی، و نقطه ذوب ٢١ - ٢٣ درجه سانتیگراد و نقطه جوش ٢۴٨ - ٢۴٩ درجه سانتیگراد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز