خبرگزاری کار ایران

وزیر اسبق نفت در گفتگو با ایلنا:

مقابله اوباما با راستگرایان آمریکایی با سلاح قیمت پایین نفت

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۶۸۵

اوباما با ذکاوت هم نفت ارزان را به امریکا می‌دهد و هم علیه طیف راست امریکا عمل می‌کند لذا معادلات سیاسی و اقتصادی با هم گره خورده است، اوباما و دموکرات‌ها به طیف راست امریکا نزدیک نیستند و رقابت دارند.

وزیر اسبق نفت در رابطه باقیمت جهانی نفت و نقش عربستان در کاهش این قیمت، گفت: مصوبات در اوپک مستلزم اتفاق آرا می باشد، بنابراین هیچ مصوبه ای بدون رای بالا تصویب نخواهد شد، همچنین در خاورمیانه ایران اولین کشوری می‌باشد که نفت در آن کشف شده است، این رخداد در سال ۱۹۰۸ اتفاق افتاد و پس از آن در سال ۱۹۳۳عربستان به کشورهای صاحب نفت ملحق شد.

سید محمد غرضی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به این نکته که همواره ظرفیت تولید عربستان نسبت به ایران تا دو برابر بوده است، اظهار کرد: فروش نفت ارزان برای عربستان به دلیل نزدیکی این کشور با غرب به امری عادی می‌باشد، در اجلاس اخیر اوپک، عربستان برای مخالفت با دو کشور ایران و روسیه اقداماتی انجام داد که کاهش قیمت را در پی داشته است.

وی افزود: در آبان سال ۱۳۶۰ و آغاز کار من در وزارتخانه، فروش نفت اوپک ۲۴ میلیون بشکه نفت بود که سهم عربستان ۱۰.۵میلیون و ایران ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز بوده است.

غرضی گفت: در زمستان سال ۱۳۶۱ به مدت ۱۷ روز تولید اوپک و عربستان را متوقف کردیم و در پی آن۲۴ میلیون بشکه را به ۱۶ میلیون بشکه در روز رساندیم که این اقدام منجر به افزایش قیمت نفت شد یعنی درآن زمان سهم ایران به ۲.۵ میلیون بشکه و عربستان به ۵.۵ میلیون بشکه در روز رسید.

وی افزود: عربستان همیشه اقداماتی انجام داد تا قیمت نفت را پایین بیاورد که جواب نفتی به قدرت سیاسی ایران برخلاف برخی سیاستمداران که فکر می‌کنند اگر با عربستان، کویت و امارات همکاری کنند به نفع کشور است ما جزو کسانی هستیم که اعتقاد داریم همکاری با کشورعربستان به ضرر ایران است.

غرضی تصریح کرد: قبل از انقلاب عربستان قدرت سیاسی کمی داشت و ایران در منطقه حرف اول را می‌زد عربستان همیشه در پی پایین آوردن قیمت نفت بوده است. در حال حاضر نیز با توجه به اینکه عراق، سوریه و یمن همراه ایران شده‌اند عربستان عصبانی است لذا فشار به ایران را جزو واجبات خود می‌داند.

وی در رابطه با نظریه سوخت ارزان و بازار آرام که از ساخته‌های کشورهای غربی است گفت: تولیدکننده در بازار نفت به دنبال افزایش قیمت است و تولیدکننده امریکایی از کاهش قیمت نفت ناراضی‌است. کاهش قیمت نفت موجب هدررفت سرمایه‌های این تولید کنندگان می‌شود.

غرضی در ادامه گفت: تولیدکنندگان نفت در آمریکا راست‌گرا هستند، این بار اوباما با ذکاوت هم نفت ارزان را به امریکا می‌دهد و هم علیه طیف راست امریکا عمل می‌کند لذا معادلات سیاسی و اقتصادی با هم گره خورده است، اوباما و دموکرات‌ها به طیف راست امریکا نزدیک نیستند و رقابت دارند.

وزیر اسبق نفت با تاکید بر اینکه تمام تولیدکنندگان نفت در دنیا مربوط به خاورمیانه نیستند افزود: امریکا روزی ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند لذا این معادله چند مجهولی است.

وی در پاسخ به این سوال که این روش و سیستم عربستان تا چه زمانی پاسخگو است گفت: در حال حاضر بازار نفت بازار خریدار است و هرگز بازار خریدار ثابت نمی‌ماند، به محض اینکه بازار به بازار فروشنده تبدیل شود قیمت بالا می‌رود و البته این بستگی به تولید اوپک دارد. اگر اوپک تولید ۳۰ میلیونی خود را ۲ تا ۳ میلیون کاهش دهد بازار فروشنده ایجاد خواهد شد.

غرضی در رابطه با اینکه تقابل بین ایران و عربستان از زمان پهلوی وجود داشته است و بنابراین این قضیه ریشه تاریخی دارد، اظهار کرد: تقابل ایران و عربستان ریشه در معادلات سیاسی و بین المللی دارد و ذکر این نکته ضروری است که اگر دولتی در ایران سر کار است ذهنیت همکاری با عربستان داشته باشد ضرر می‌کند و اگر بخواهد متقابل عمل کند سود حاصل از آن را خواهد دید.

وزیر اسبق نفت، در خصوص فعالیت‌های وزیر نفت فعلی، گفت: بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت قابلی است اما به نظر می‌رسد، اعلام توافق بر سر ۳۰ میلیون بشکه در روز در اوپک حرف آقای زنگنه نبوده است بلکه حرفی دستوری بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز