خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم:

ظرفیت فراورش گاز طی سه سال آینده دو برابر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۸۴۶

پالایشگاه فجر جم در زمینه HSE سوابق طولانی و منسجم دارد که منجر به دریافت گواهینامه HSEMS شده است که هر سال نیز ممیزی می‌شود وطی سال‌های گذشته موفق شده این گواهینامه را ارتقا دهد به طوری که در سال ۹۲ در بین تمامی شرکت های پالایشی رتبه اول HSE‌ را کسب کرده است.

در زنجیره تولید گاز ملاک عمل برداشت از مخازن است و متولی برداشت ازمخازن وزارت نفت است که دراین مجموعه به عهده منطقه زاگرس جنوبی است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به بوشهر منطقه کنگان، هادی هاشم‌زاده فرهنگ، مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ماموریت این شرکت تصفیه و پالایش گاز طبیعی و مشتقات جانبی و تولید انرژی پاک برای کشور است گفت: روند تکمیلی شرکت در حال حاضر محقق شده است.

وی تصریح کرد: پالایشگاه فجر جم در زمینه HSE سوابق طولانی و منسجم دارد که منجر به دریافت گواهینامه HSEMS شده است که هر سال نیز ممیزی می‌شود وطی سال‌های گذشته موفق شده این گواهینامه را ارتقا دهد به طوری که در سال ۹۲ در بین تمامی شرکت های پالایشی رتبه اول HSE‌ را کسب کرده است.

هاشم زاده فرهنگ تاکید کرد: ماموریت اصلی شرکت تولید گاز است و برای این مهم آنچه در مجموعه امکانات این شرکت پالایشگاهی شامل تاسیسات پالایشگاهی ۸ واحد تصفیه گاز بوده که در زمان احداث۸۵ میلیون متر مکعب ظرفیت تصفیه گاز داشته که با مطالعات انجام شده و شرایطی مهیا شد که تا سال ۷۹ به رکورد ۱۱۰ میلیون متر مکعب ظرفیت تولید برسد و در سال ۸۹ با ایجاد امکان انتقال گاز از عسلویه افزایش ظرفیت تا ۱۲۵ میلیون متر مکعب تحقق یافت و امروز نیز این میزان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در زنجیره تولید گاز ملاک عمل برداشت از مخازن است و متولی برداشت ازمخازن وزارت نفت است که دراین مجموعه به عهده منطقه زاگرس جنوبی است.

هاشم زاده توضیح داد: وظیفه پالایشگاه فجر جم این است که گاز برداشت شده در مبدا را تحویل تصفیه کرده و تحویل شبکه انتقال سراسری می‌دهد.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر سه نوع خوراک دریافت می‌کنیم و از مخزن نار با ظرفیت ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز و همچنین از مخزن کنگان با حدود ۴۶۰ میلیارد متر مکعب گاز برداشت می‌کنیم که بعد از اضافه شدن انتقال گاز از عسلویه به این مرکز در پالایشگاه ۴ فاز پارس جنوبی به خط لوله پنجم منتقل می‌شود بخشی از آن در ورودی پالایشگاه به عنوان خوراک برداشت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم در خصوص فعالیت این پالایشگاه اظهار داشت: این پالایشگاه گاز طبیعی وگاز ترش را تصفیه کرده و ناخالصی ها را جدا می‌کند و به عنوان گاز شیرین به شبکه انتقال سراسری منتقل می‌کند.

وی همچنین دریافت میعانات گازی همراه را به عنوان خوراک از دیگر محصولات پالایشگاه عنوان کرد و گفت: این میعانات در پالایشگاه تثبیت می‌شوند و به عنوان میعانات گازی تثبیت شده ذخیره و انتقال داده می‌شوند که بخشی از آن به سیراف و بخشی نیز به پایانه صادراتی منتقل می‌شود که امکان صادرات آن توسط شرکت نفت فراهم می‌شود.

هاشم زاده LPG را دیگر محصول این پالایشگاه برشمرد وگفت: این محصول نیز به عنوان یک محصول جانبی در طراحی اولیه پالایشگاه تولید ۵۰ تن در روز دیده شده بود که با مطالعات تکمیلی و طرح‌های اجرا شده امکان افزایش به ۲۰۰ تن در روز فراهم شده است. ضمن اینکه امکان ذخیره‌سازی در پالایشگاه و انتقال آن به تانکر نیز ایجاد شده ودر خاتمه مدیریت فروش این محصول را به مبادی مصرف تحویل می‌دهد.

وی فراورش گاز را از جمله ماموریت‌های شرکت گاز طی ۵۰ سال سابقه‌ای که دارد عنوان کرد و گفت: طبق آنچه شرکت ملی گاز تصویر کرده به ظرفیت فراورش طی سه سال آینده دوبرابر می‌شود یعنی اگر امروز ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز تحویل شبکه ارتقا می‌دهیم ظرف سه سال آینده این میزان دو برابر می‌شود یعنی به ۳۳۰ میلیارد متر مکعب در سال می‌رسد.

وی در خصوص ماموریت توسعه شرکت نیز اظهار داشت: ما آمادگی دریافت ۵۰ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی را داریم.
وی خاطرنشان کرد: تمام آنچه در زمینه فراورش گاز طی ۵۰ سال گذشته رخ داده در ۳۰ سال آینده نیز مجددا تکرار می‌شود و طبعا اگر این اتفاق بیفتد رخداد مهمی در زمینه تولید در کشور خواهد بود.

هاشم زاده در ادامه مصرف گاز را از جمله دغدغه‌های دولت و دست‌اندرکاران عنوان کرد و گفت: آنچه در کشور می‌بینیم این است که مصرف گاز استاندارد نیست و صرفه‌جویی رعایت نمی‌شود لذا باید استاندارد مصرف انرژی وگاز در کشور نهادینه شود چرا که در صورتی که مغفول بماند آسیب‌های زیادی را متحمل می‌شویم.

وی تصریح کرد: در سبد انرژی مصرفی کشور گاز سهم ۷۰ درصدی دارد که در پالایشگاه جم این سهم ۱۸ درصد است.
وی ادامه داد: مجموعه صنایع جنوب ۷۰ درصد سهم تولید در سبد تولید گاز کشور را داراست که بنابراین مجموعه عمده مصرف گاز کشور از این منطقه تولید و به مبادی مصرف می‌رود.

وی در ادامه میزان تولید گاز هشت ماهه نخست سال جاری را ۱۹.۷ میلیارد متر مکعب عنوان کرد که این میزان در سال هشت ماهه اول سال ۹۲،۱۷. ۲ میلیارد متر مکعب بوده است.

وی میزان برداشت از حوزه نار و کنگان را در ۹ ماهه نخست سال ۹۲ را ۱۷.۱ میلیارد متر مکعب اعلام کرد که این میزان در سال ۹۳به ۱۸.۳ میلیارد متر مکعب رسیده است.

هاشمی همچنین میزان برداشت از پارس جنوبی را درسال ۹۲،۶۰۱ میلیون متر مکعب و در سال ۹۳،۱. ۹ میلیارد متر مکعب عنوان کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بخش میعانات گازی نیز در سال ۹۲،۶. ۱ میلیون بشکه تولید داشته ایم که این میزان در سال ۹۳،۶. ۳ میلیون بشکه رسیده است. همچنین میزان تولید LPG در سال ۹۲،۷ هزار و ۴۰۰ تن بوده که در سال ۹۳ به ۱۵ هزار تن افزایش یافته است.

وی در خصوص افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه گفت: تولید فعلی پالایشگاه روی سقف ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز تثبیت شده اما ما ظرفیت ۱۲۵ میلیون متر مکعب در روز را داریم ولی با توجه به اینکه به لحاظ تامین خوراک دچار محدودیت هستیم این امکان فراهم نشده است چرا که نار وکنگان تولید اولیه نداشته و تامین خوراک از جای دیگر محقق شده که پروژه ۵۰ میلیون متر مکعب عسلویه در راستای برنامه‌های جایگزینی پالایشگاه جم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز